Gå till innehåll

Hur mycket reagens blandar ni till Alkatronic


ronny h

Rekommenderade inlägg

Hej, 

Jag blandar 3,5 liter reagenslösning till min alkatronic, när ca 2 liter är förbrukat blandar jag 2 liter nytt som jag häller i behållaren som då har 1,5 liter kvar, rör runt lite och 

kopplar det till Alkatronic. Det verkar fungera bra, men undrar om det finns någon risk att lösningen kan separera och ge olika värden med tiden. Låter kanske dumt, men 

jag undrar hur ni gör när ni blandar och hur stora doser kör ni med.

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör nya 5 liters batcher. 

Utifrån de råd jag fått så ska man se till att osmosvattnet når rumstemperatur innan man blandar, pga kallt vatten innehåller mer gas som tydligen påverkar volymen. 

Efter att jag blandat i reagensvätskan låter jag den också stå ännu en dag innan jag använder den (vet ej varför men det var rekommendationen). 

Sen häller jag i sista slatten av den gamla vätskan 😊

 

Tror inte det du gör är några problem dock, har läst andra som gör precis samma, dvs toppar upp med ny reagensblandning kontinuerligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret,

Tycker det låter bra, skall prova det, är lite rädd att den gamla vätskan som finns kvar tappar effekt med tiden.

Då förmodar jag att man måste ha 2 st behållare, om den skall stå 1 dygn, man vill ju mäta varje dygn.

 

MVH

Ronny

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, ronny h skrev:

Tackar för svaret,

Tycker det låter bra, skall prova det, är lite rädd att den gamla vätskan som finns kvar tappar effekt med tiden.

Då förmodar jag att man måste ha 2 st behållare, om den skall stå 1 dygn, man vill ju mäta varje dygn.

 

MVH

Ronny

 

 

Jo det blir ju en förutsättning. Jag häller över den sista slatten i en mindre behållare (som jag sätter ner röret till AT i) under tiden jag blandar nytt. När den nya reagensen är klar så häller jag som sagt över den sista slatten i den större behållaren 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gör också 5 liters-blandningar. detta för att få samma koncentration på större mängd + att felmarginalen blir mindre. gjorde 1 liter första gången och sedan när jag skulle byta så fick jag börja justera avvikelsen med base-line.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, nike83 skrev:

jag gör också 5 liters-blandningar. detta för att få samma koncentration på större mängd + att felmarginalen blir mindre. gjorde 1 liter första gången och sedan när jag skulle byta så fick jag börja justera avvikelsen med base-line.

Tackar, skall också börja med det.

Hur ofta mäter ni, just nu håller jag på att trimma in min calciumreaktor så jag mäter var annan timme?

 

MVH

Ronny

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, ronny h skrev:

Tackar, skall också börja med det.

Hur ofta mäter ni, just nu håller jag på att trimma in min calciumreaktor så jag mäter var annan timme?

 

MVH

Ronny

 

jag har ett "icke fungerande system", så jag kör 2 gånger om dagen. mest för att se om det händer något med förbrukningen.

när (om) mitt system funkar, så tänker 4 gånger i dygnet, max 6. mer än det känns onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, ronny h skrev:

Tackar, skall också börja med det.

Hur ofta mäter ni, just nu håller jag på att trimma in min calciumreaktor så jag mäter var annan timme?

 

MVH

Ronny

 

I regel så kör jag var 6e timme då systemet numera känns stabilt och bra. Men pga ett missöde vid en uppdatering av dosetronic där kh sköt upp med 1 Dkh så möter jag nu varannan timme för att se till att det är så superstabilt det bara går att vara. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...