Gå till innehåll

Problem med Saliferts nya Calcium tester


ronny h

Rekommenderade inlägg

Hej, s

Är det någon av er som provat den nya Salifert Calcium testen, förr så var det 1 burk pulver o 2 flaskor, tog en sked pulver, droppade 10 droppar från andra flaskan, 

blandade 10 sek och sen droppade man i reagensvätskan,

Den nya slår man i 1 sked pulver, 7 ml av andra flaskan, blandar i 10 sek, sen droppar man i resterande vätska från sprutan tills den blir blå.

Jag fick den med min sista beställning från Företagsakvarium, när jag testade den, provade 3 gånger, första gången tog vätskan slut innan att den blev blå, 

de andra gångerna körde jag med halva dosen enl. instruktionen, resultatet blev båda gångerna 560.

När jag testade med RedSea blev resultatet 450, lånade en Salifert test av en kompis med den vanliga sorten, den visade 440, vilket jag tror är rätt.

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte testat det än. Kommer ihåg när de ändrade från 8 droppar till 10 droppar på flaska 2. Så gjorde man fel ett par ggr innan man ändrande ens inbyggda vana. Ska snart köpa nya tester igen då ska jag prova och se vad dem har hittat på den här gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, 

har nu fått svaret från Triton, Calcium låg på 529, så det nya calciumtestet är det som ligger närmst.

Då ställer man ju frågan, hur länge håller testerna, Redsea testen jag provade med var 1/2 år gammal, 

Salifert testen var 2 månader gammalt. Båda testerna hade exp. date efter 2022.

Hur länge brukar nu testa med era tester?

Det går ju oftast att göra 40-75 tester på varje sats man köper och testar man som jag 1 gång i veckan

så räcker dom ju ett par månader, men så är tydligen inte fallet, även om exp date är ett par år fram i tiden.

 

MVH

Ronny.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-17 at 19:32, ronny h skrev:

Hej, 

har nu fått svaret från Triton, Calcium låg på 529, så det nya calciumtestet är det som ligger närmst.

Då ställer man ju frågan, hur länge håller testerna, Redsea testen jag provade med var 1/2 år gammal, 

Salifert testen var 2 månader gammalt. Båda testerna hade exp. date efter 2022.

Hur länge brukar nu testa med era tester?

Det går ju oftast att göra 40-75 tester på varje sats man köper och testar man som jag 1 gång i veckan

så räcker dom ju ett par månader, men så är tydligen inte fallet, även om exp date är ett par år fram i tiden.

 

MVH

Ronny.

 

 

Testernas hållbarhet kan ju påverkas av flera saker. Några exempel är den kontaminering vi gör när vi handhar testerna (de flesta av oss sitter nog inte i en steril labbmiljö när vi testar), rena måndagsexemplar på reagenser, fel i handhavande och hur de förvaras för att nämna några. Sen har vi faktorn hur vi själva läser av testerna vilket direkt är påverkat av hur vi uppfattar olika färger. Dock känns det som i det här fallet var det ett rätt stort gap för att det ska vara orsaken..

 

Jag testade nyligen mitt Salifert kalciumtest som är inköpt för ca ett år sedan mot ICP-test taget vid samma tillfälle. Det visade fel på 3 ppm i det fallet. Men jag har varit med precis som du att tester kan ge upp mycket tidigare och det kan som sagt bero på massvis med orsaker som egentligen inte har med att testet är "bra" eller "dåligt".

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin, 

Läste ditt inlägg och började kontrollera lite hur jag förvarar mina tester.

 

Kanske har hittat en orsak till att det blir problem med testerna, har en 2,5 meter lång öppen ikea lådhylla ovanför akvariet, i denna har jag fäst 

en massa transformatorer, 7 st för belysningen och 5 st för pumpar, algreaktor mm., ovanpå lådhyllan ställde jag alla testerna. Tänkte att där står

dom skyddade, speciellt när barnbarnen är här.

Men det blir dessvärre väldigt varmt däruppe, dels högt upp och sen transformatorerna som värmer upp ytterligare.

Har 2 st akvarier 720 liters resp 500 liters i ett eget rum på 40kvm som är väldigt bra isolerat.

 

Har nu flyttat ner alla tester till golvnivå i en annan hylla, ingenting som värmer i närheten och hoppas att det skall fungera bättre.

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar er bild av att tester bör stå mörkt, svalt och att man också bör drar åt kapsylerna rejält efter varje test, När det sedan gäller vissa tester så upplever jag inte att deras tillförlitlighet linjärt faller av utan att det är mer binärt där det kan ge bra värden under en tid för att sedan snabbt förändras under en månad. En rekommendation är därför att ta för vana att skriva dagens datum på förpackningen när du använder tester första gången. Detta kommer att ge dig en bra bild över hur "länge" ett öppnat test håller. T.ex. Salifert Kalium test håller ca 9 månader för mig innan det börjar ge värden som ligger under det verkliga. Fördelen med detta är också att man "tvingas" att testa oftare/göra flera tester och ta genomsnitt för att hinna med att använda upp testerna. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, ronny h skrev:

Hej Robin, 

Läste ditt inlägg och började kontrollera lite hur jag förvarar mina tester.

 

Kanske har hittat en orsak till att det blir problem med testerna, har en 2,5 meter lång öppen ikea lådhylla ovanför akvariet, i denna har jag fäst 

en massa transformatorer, 7 st för belysningen och 5 st för pumpar, algreaktor mm., ovanpå lådhyllan ställde jag alla testerna. Tänkte att där står

dom skyddade, speciellt när barnbarnen är här.

Men det blir dessvärre väldigt varmt däruppe, dels högt upp och sen transformatorerna som värmer upp ytterligare.

Har 2 st akvarier 720 liters resp 500 liters i ett eget rum på 40kvm som är väldigt bra isolerat.

 

Har nu flyttat ner alla tester till golvnivå i en annan hylla, ingenting som värmer i närheten och hoppas att det skall fungera bättre.

 

MVH

Ronny

 

Kan mycket väl vara en orsak. Varmt men också säkert en aningen fuktigare där också. Jag förvarar mina i ett skåp långt bort från akvariet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...