Gå till innehåll

Sohal kirurg vad är detta?


Rekommenderade inlägg

Tjena!

 

nu är det så att min sohal är sjuk men med vad vet jag inte så tänkte att jag ber om eran kunskap 😁

 

jag har haft ett utbrott av prick men har gjort hinkmetoden där jag bytte vatten varje dag i 1 vecka och han precis fått komma tillbaka till karet, pricken är borta men det är någon typ av infektion på hans ryggfena som inte försvinner.
 

Då karet är nyligen uppstartat så har jag bara 2 fiskar, en sohal och en bipartitus.  Bipartitus är helt kry och mår bra.

 

karet är 150x60x60 

 

kör 1.026 salt

 

övriga värden är bra och i gränsvärdena är där jag vill ha dom

 

har ju inga koraller att nämna mer än någon fragg för att prova och mätta inköpshungern🤷‍♂️
 

Här kommer några bilder på han så får vi se om ni vet vad det är och om man kan göra något åt det 

 

 

 

B5580F82-4387-43C4-A047-6A29EE4B809D.jpeg

DC4A22F8-6E93-4FCD-9172-C8DF4F89C8DA.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej @Romland, det ser nästan ut lite som Lymphocystis (bakterieinfektion som fiskar kan få och som de har med sig hela livet) det är dock svårt att avgöra baserat på bilden. Jag vet inget som "tar bort det" men jag vill minnas att jag läst att man kan hjälpa det genom att ge fisken ett bättre immunförsvar t.ex. genom att tillsätta vitaminer i deras mat. Jag skulle testa att låta pellets/frysfoder ligga 5 minuter i lite Red Sea Reef Energy AB+ innan du matar det till fiskarna (det behövs inte så mycket Reef Energy AB+, jag brukar lägga mina pellets i 4-5ml). Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Du har helt rätt, det ser verkligen ut som det. Läste lite om det och sjukdomsförloppet stämmer också... frågan är nu vad jag ska göra, då det sprider sig till andra fiskar... det känns som is i magen och fortsätta som jag gör är det enda rätta här. sprider det sig vilket det låter som att det kommer göra så får jag ta det då, då fiskar inte brukar dö av just denna infektionen utan av andra infektioner i samband så får jag försöka hålla alla så friska som det går :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...