Gå till innehåll

Kh swing


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Igår kväll uppdaterade jag min dosetronic till den senaste versionen. Missade dock att jag behövde dels 

1. Omkalibrera pumparna

2. Länka alkatronic och dosetronic 

 

Det innebar att jag inatt varannan timme doserade ungefär 2/3 extra än den dos som skulle gått i. Samtidigt stängde inte alkatronicen av doseringen eftersom den hade tappat kopplingen till min dosetronic. 

Detta resulterade i att kh steg upp till 9,4 (jämfört med 8,7 som max). Inte världens grej kanske, men för två dagar sedan fick jag någon sjuk förbrukning eller annat temporärt problem som innebar att kh sjönk till 8,0. 

Under två dygn svängde alltså kh med totalt 1,4. Jag har stängt av dosering men undrar om det är rätt. 

 

Borde jag hålla denna nivå eller gå ner till 8,3-8,7 igen som jag brukar? 

Screenshot_20210419-085744_Focustronic.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att enda anledningen att jag gjorde uppdateringen var för att få min dosetronic till sommartid, och att uppdatera den var tydligen det enda sättet att göra detta, enligt focustronic support. 

Värt det? Näe... Borde kanske bara ha tagit den felaktiga tiden. Alltid problem när jag ska installera eller uppdatera dessa maskiner 😣😣😣 men den dagliga driften däremellan är ju såklart top notch... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Så du tror att 1,4 kan räcka för att knäcka sps? 😣

 

Jag tror inget men jag misstänker att många sps reagerar, det är en procentuellt riktigt grov svängning trots allt.

Samtidigt är sps som fruar, somliga gnäller på minsta lilla medans andra låter det mesta rinna av som inget har hänt.

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får bevaka långsiktigt.

Lyste in inatt och såg att alla koraller i vanligt ordning hade full polyp extension, alla ser glada ut och förbrukningen av balling ligger på samma nivå som tidigare. Är det någon som kommer dö är det garanterat Walt Disneyn, så som den tjurat ända sen jag fick hem den. 

 

Håller nu kh stabilt runt 9 i ett par dagar bara för säkerhets skull, innan jag sakteligen sänker igen. 

 

Lite intressant vad som hände med pH när kh gick upp, inget nytt måhända men kul att kunna se när man gör sådana här ofrivilliga förändringar. 

Måndag morgon, som är markerad i bilden, är alltså när jag upptäckte att kh stegrat under natten när AT/DT vänt varandra ryggen efter några missade omkalibreringar och re-synkningar. 

Screenshot_20210420-095044_APEX Fusion.jpg

Screenshot_20210420-095548_Focustronic.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...