Gå till innehåll

Dino - Amphidinium


Swann

Rekommenderade inlägg

Tjena alla,

 

Har läst runt en hel del gällande Dino's och efter att tittat i ett mikroskop så inser jag att det måste vara Amphidinium som ligger på sanden fläckvis.

 

Det som verkar vara enklaste vägen är tålamod och dosera Silikat samt få upp No3 & PO (Har typ nollvärden).

 

Synpunkter på att dosera Silikat och var får man tag på det (verkar ju inte finnas i de vanliga Svenska salt-butikerna) ?

 

Vill absolut inte ge mig in på något som kan riskera lägre djur såsom Dino-X och väteperoxid. Å såsom jag läst på just nu så skall UV inte vara speciellt effektivt för Amphidinium... eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill lägga till att jag har hittat lite intressanta tips om att placera cheto alger över sandbädden, tanken/idéen med detta är att de smådjur som lever i den kommer att "käka/konkurrera" ut dino'n. Då cheto'n som jag har i sumpen växer rejält så är det en enkel sak att trolla fram. Verkar dock inte finnas någon som verkligen har bevis för att/om det funkar, men borde vara riskfritt att prova under någon månad (eller hur lång tid kan vara lämpligt?)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, har aldrig läst det. Om det är genomförbart för din del så är det ju värt ett försök. Jag vet att en del småkryp redan lever i sanden men tror de kommer upp och är aktiva när ljuset stängs av. Lite  caeto skulle eventuellt bli ett skydd för dom att våga komma ut "dagtid"? Men då behöver det nog vara en bädd, tänker jag. 

Har som sagt aldrig läst detta förut. Men vissa har tagit till guda-böner så varför inte pröva detta 😊

Utifrån vad jag läst tidigare så är näringsvärdena viktiga i bekämpningen. Något riktmärke verkar vara po4 på 0,1ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 skrev:

jag tänker att cheton blir svår att bli av med om man lägger den i sanden = den kommer sprida sig till stenen.

 

beskriv gärna teorin bakom silikat - varför ska det gynna kampen mot dinos?

 

Fördelen med chaeto är ju att den är "rot-lös", dvs den kommer inte fästa sig på det sättet. Däremot är den ju trasslig som fan och kan vara svår att bli av med på det viset. 

 

Däremot håller jag med dig att det kan bli bökigt i största allmänhet samt svårt att få chaeton att stanna still på sandbädden, med det flöde som kan finnas i ett displaykar och just på grund av att chaeton in går att fästa i något substrat 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...