Gå till innehåll

Fryst phytoplankton?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag ska frysa ned små kuber med reef roids och annat korall-gott som jag har hemma, för att använda vid korallmatning. 

Jag hade först tänkt blanda ut det i nyblandat saltvatten, men det slog mig att jag kanske kan ta vätska från min phytoodling/koncentrerad levande phytoplankton att blanda med. 

 

Men, om man fryser levande phytoplankton, förlorar det syftet med att ha det som näring till bland annat koraller? 

 

Tanken är ju att jag ska kunna droppa ner en frys-kub, för enkelhetens skull. Men är det värt att göra det med levande phytoodling som "vätske-bas"? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej @Kim Rosenqvist Det borde väl gå att göra tänker jag mig även om man missar en del näringsvärde i det från frysningen. Frågan är om man kan "filtrera ut" phyto så att man får bort lite av vätskan och på så sätt gör det mer potent. Jag slutade själv med Phyto då jag haft problem med att min Molybden gått upp i karet och enligt Fauna Marin där jag gör ICP tester så kan detta vara orsaken. För ett år sedan lekte jag med konceptet att dosera flytande foder som var i ett litet kylskåp. Allt fungerade bra tills slangarna från doserpumpen geggade ihop så jag la projektet på is. Det låter dock betydligt lättare som du funderar på att göra och bara kasta i en iskub varje dag. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, OR20 skrev:

Hej @Kim Rosenqvist Det borde väl gå att göra tänker jag mig även om man missar en del näringsvärde i det från frysningen. Frågan är om man kan "filtrera ut" phyto så att man får bort lite av vätskan och på så sätt gör det mer potent. Jag slutade själv med Phyto då jag haft problem med att min Molybden gått upp i karet och enligt Fauna Marin där jag gör ICP tester så kan detta vara orsaken. För ett år sedan lekte jag med konceptet att dosera flytande foder som var i ett litet kylskåp. Allt fungerade bra tills slangarna från doserpumpen geggade ihop så jag la projektet på is. Det låter dock betydligt lättare som du funderar på att göra och bara kasta i en iskub varje dag. 

Tack för svar! 

Läste någonstans att cellstrukturen ändras vid frysning och att man inte får ut samma näring för korallerna som med levande. Jag tog den enkla vägen och körde med vanligt nyblandat saltvatten istället 😊

 

Har själv lekt med tanken att dosera flytande foder. Behöver dock en apex dos till det tror jag, eftersom man gärna vill kunna köra pumpen i "reverse" och tömma slangarna. 

Såg någon apex-guru på Youtube som förklarade hur han hade lyckats med detta. 

 

Men men, om det blir så är det väl ett senare projekt 😅

20210502_090530.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kul ut! Se bara till att frugan inte ser det ;) 

 

Ja man kan behöva köra pumpen bakåt om man är rädd för att vätskan ska bli dålig i slangarna. Om man istället har ett litet kylskåp där man har maten stående på ett par omrörningsplattor och en doserpump så behöver man inte göra det. Du tar och borrar två hål i frysen utan att träffa kylslingorna. Genom dessa drar du ett pvc rör . I detta pumpar du sedan akvarievatten genom. Mitt i röret så sätter du dit en T koppling (som har en 4/6 anslutning) till vilken du ansluter doserpumpen till. Jag var dum och tog inga bilder på hur jag gjorde men jag följde bara hur en kille på youtube gjorde. Det ser inte så snyggt ut men är väldigt smidigt. Den T koppling som jag hade lät mig ansluta 4 st olika flytande foder. Det jag gjorde fel var att jag försökte dosera fiskägg m.m. och det blev bara stopp i slangarna men om man antingen har en större doserpumpsslang eller om man använder mindre partiklar så skulle det fungera perfekt. Jag försökte ersätta min eheim autofeeder med detta så att jag skulle kunna ha fisk som måste äta ofta men inte äter pellets. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, OR20 skrev:

Här är länken som jag utgick från när jag byggde min egen version.

 

Grymt! Stort tack för att du letade upp den. Skall kika och låta kreativiteten flöda. Har kikat tidigare och vet att Ikeas lilla kylskåp får plats inuti skåpet under akvariumet 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...