Gå till innehåll

Mitt första saltkar 500L+sump


JonasG

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa,

jag ska gå över från sötvattensakvarium till salt efter 30 år och kommer säkert ha en hel del frågor. Så jag startar en tråd här redan nu så jag har ett ställe där jag samlar alla frågor och lägger upp bilder allt eftersom.

 

såhär ser karet och sumpen ut i dagsläget, behöver man ändra något i sumpen för att den ska funka på bästa sätt till saltvatten? 
det är ett stort rör ner och ett litet upp från sumpen, men jag har sett att vissa har 3. Jag undviker gärna att borra om det går. 
Skulle det funka med 2?

 

16573944-BF61-41D1-A0E5-A2DF1D851F86.jpeg

FE2E3245-3B20-4DC7-AB7B-0ECFD8422A08.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 funkar, men du har absolut noll och ingen säkerhet med det. Det jag upplevt i saltvattensakvarium jämfört med sött är att det bygger lite allt möjligt på insidan av rören som allt är väldigt hårt. I sötvatten blir det oftast bara slemmigt på insidan av alger och dylikt medans I salt bygger det diverse som riskerar att täppa igen rören i värsta fall. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dubbla returrör men i mitt fal används de dubbla för att få ner skvalpljudet. Så det ena returröret är strypt så att det i princip tar allt flöde. På detta sätt blir det väldigt tyst. Men säkerhetsmässigt känns inte min lösning med dubbla rör säkrare än om man som i ditt fall har en större retur. Känns nästan som att det är mindre troligt att ditt stora rör skulle bygga igen än mitt. Möjligtvis att jag börjar höra att det skvalpar mycket om det blir högt flöde i mitt andra returrör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, pepi skrev:

2 funkar, men du har absolut noll och ingen säkerhet med det. Det jag upplevt i saltvattensakvarium jämfört med sött är att det bygger lite allt möjligt på insidan av rören som allt är väldigt hårt. I sötvatten blir det oftast bara slemmigt på insidan av alger och dylikt medans I salt bygger det diverse som riskerar att täppa igen rören i värsta fall. 


tror du att jag skulle kunna använda ”returröret” som säkerhet och köra returen upp bakom akvariet i en slang? Returröret går ju upp rätt mycket högre än det grövre röret, och borde ju vara redo att släppa ut vatten vid eventuellt stopp i det andra. 
eller är en slang på baksidan en dålig idé med? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, JonasG skrev:


tror du att jag skulle kunna använda ”returröret” som säkerhet och köra returen upp bakom akvariet i en slang? Returröret går ju upp rätt mycket högre än det grövre röret, och borde ju vara redo att släppa ut vatten vid eventuellt stopp i det andra. 
eller är en slang på baksidan en dålig idé med? 

Jodå, de funkar fint. Jag menar ytterfilter använder ju slang utvändigt, finns ju inget som stoppar en å köra returpumpen via slang. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, pepi skrev:

Jodå, de funkar fint. Jag menar ytterfilter använder ju slang utvändigt, finns ju inget som stoppar en å köra returpumpen via slang. 

Skönt! Då kör jag på den metoden, är det någon särskild slang som funkar bättre till saltvatten eller hårdnar alla i slutändan? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, JonasG said:


tror du att jag skulle kunna använda ”returröret” som säkerhet och köra returen upp bakom akvariet i en slang? Returröret går ju upp rätt mycket högre än det grövre röret, och borde ju vara redo att släppa ut vatten vid eventuellt stopp i det andra. 
eller är en slang på baksidan en dålig idé med? 

Dela av sumpen så att du får ett så litet returfack så att allt vatten kan pumpas upp i displayen utan att det svämmar över. Då kan avrinning sätta igen utan att du får vatten på golvet. Dessutom får du också ett fack till skummaren med konstant vattennivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, PerS skrev:

Dela av sumpen så att du får ett så litet returfack så att allt vatten kan pumpas upp i displayen utan att det svämmar över. Då kan avrinning sätta igen utan att du får vatten på golvet. Dessutom får du också ett fack till skummaren med konstant vattennivå.

Det är ju faktiskt en riktigt bra idé! Tack! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, JonasG skrev:

Jag har även fått 20-25 kg död ls av en kompis, men han har haft den liggande ute oskyddad på sin baksida i typ 2 år i alla väder. Kan man använda den ändå? 

 

Läs på om att "laka ur LS". Kortfattat så ja det går utmärkt, men man bör "städa" ur stenen på så mycket gammalt dött som möjligt, inte bara sånt som är rent fysiskt utan det kan finnas gott om skit inuti stenen som bryts ner till näring man inte vill ha. Ett enkelt sätt att laka ur den är att lägga den i en balja med vatten, gärna med lite cirkulation. Byt vattnet varje vecka så tömmer du så sakteliga stenen på skit :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, danne031 skrev:

 

Läs på om att "laka ur LS". Kortfattat så ja det går utmärkt, men man bör "städa" ur stenen på så mycket gammalt dött som möjligt, inte bara sånt som är rent fysiskt utan det kan finnas gott om skit inuti stenen som bryts ner till näring man inte vill ha. Ett enkelt sätt att laka ur den är att lägga den i en balja med vatten, gärna med lite cirkulation. Byt vattnet varje vecka så tömmer du så sakteliga stenen på skit :) 

 

44 minuter sedan, pepi skrev:


perfekt! Stort tack till er båda. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, danne031 skrev:

 

Läs på om att "laka ur LS". Kortfattat så ja det går utmärkt, men man bör "städa" ur stenen på så mycket gammalt dött som möjligt, inte bara sånt som är rent fysiskt utan det kan finnas gott om skit inuti stenen som bryts ner till näring man inte vill ha. Ett enkelt sätt att laka ur den är att lägga den i en balja med vatten, gärna med lite cirkulation. Byt vattnet varje vecka så tömmer du så sakteliga stenen på skit :) 


när man lakar ur död ls, så står det att man kan köra med kranvatten och startbakterier . Räcker det om jag kramar ur filtret från någon av sötvattenpumparna? 
 

ska man tillsätta startbakterier  vid varje vattenbyte i tunnan sen? 

Ändrat av JonasG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, då var sumpen fixad med ett eget fack åt returpumpen och saltet är i karet. Lite väntan på att det löser upp sig nu då, hur länge bör jag vänta med att hälla i levande sand osv?

 

 

945B3BB5-FD4D-43A3-A323-069922C1C148.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, kaptenen skrev:

Tills du når önskad salthalt och att vattnet är klart. När man fyller på första gången i större kar brukar det ta upp till ett dygn innan allt sätter sig. Har du införskaffat en saltmätare av något slag?


jag har en lånad hydrometer i nuläget, tänkte skaffa mig en refraktometer framöver. Har fått  för mig att de är lite mer pålitliga? 
 

salthalten är 1.023 nu, men samtidigt är vattennivån i sumpen rätt hög nu efter saltet kom i. Så när det dunstat till normal nivå så borde det ju ha ökat lite. Jag får hålla koll på det där, men då känns det ju säkert att börja ”köra igång” processen nu antar jag. 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, JonasG skrev:


jag har en lånad hydrometer i nuläget, tänkte skaffa mig en refraktometer framöver. Har fått  för mig att de är lite mer pålitliga? 
 

salthalten är 1.023 nu, men samtidigt är vattennivån i sumpen rätt hög nu efter saltet kom i. Så när det dunstat till normal nivå så borde det ju ha ökat lite. Jag får hålla koll på det där, men då känns det ju säkert att börja ”köra igång” processen nu antar jag. 😊

 

Japp refraktometer är klart bättre. 

 

Jag skulle rekommendera att ta bort lite vatten och hälla i lite mer salt, så att alla övriga ämnen (kalcium, magnesium osv) blir i balans på en gång så att du slipper börja dosera det första du gör :) Men det beror också på vad målen är och det funkar att köra igång med sten osv utan problem i 1.023.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kaptenen skrev:

 

Japp refraktometer är klart bättre. 

 

Jag skulle rekommendera att ta bort lite vatten och hälla i lite mer salt, så att alla övriga ämnen (kalcium, magnesium osv) blir i balans på en gång så att du slipper börja dosera det första du gör :) Men det beror också på vad målen är och det funkar att köra igång med sten osv utan problem i 1.023.

 


målen är ju att köra fisk och koraller, så jag följer ditt råd. Tänkte starta med Lps sen när alla värden ser bra ut, och se om jag får någon framgång. Sen får jag utgå därifrån och se vad jag klarar av att hantera 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-05-16 at 17:25, JonasG skrev:


målen är ju att köra fisk och koraller, så jag följer ditt råd. Tänkte starta med Lps sen när alla värden ser bra ut, och se om jag får någon framgång. Sen får jag utgå därifrån och se vad jag klarar av att hantera 😊

Det låter som en mycket bra plan :)

 

Om du besöker någon av våra annonsörsbutiker inom kort så har de fått tillgång till Saltvattensguidens nybörjarguide som kan vara händig när man startar upp. Du ser vilka som är våra annonsörer här

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...