Gå till innehåll

Dino


Szararzepa@gmail.com

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Jag kämpar mot dino sedan oktober 2020. Då lyckades jag nolla NO3 och PO4. Jag har tagit bort sand, minskat ljuset och fick snabbt högre nitrat och fosfat. Körde med uv på heltid. Det blev bättre ett tag men efter några veckor börjades igen. Till slut har jag kört med DinoXal ca 10 dagar nu, utan uv. 

Jag har ganska höga värde NO3 50, PO4 0.5. Dino har minskat betydligt, men inte helt. Korallerna blev ledsna. Cheato i sumpen mkt ledsen, blev brunaktigt, växer mkt dålig. Jag fick gröna alger på dem ställen där fanns dino i karet. Vatten blev lätt mjölkig nu. Fiskarna mår bra. Jag har doserat bakterier i princip varje dag senaste veckor. Ökad cirkulation med 2 små pumpar. 

 

Red sea reefer 250, ett år gammal

NO3  50

PO4.0.5

SALT 32 (ska höjas ) 

Ca 400

Mg 1380

kH 9

Nu är min fråga:

1.Ska jag fortsätta med DinoXal? 

2.Ska jag ha uv nu eller avvakta för att ge bakterier en chans att växa? 

3. Hur ska jag minska NO3 (det har alltid varit ett problem i mitt kar. Nu har jag maxpect skummare som skummar fint, cheato i sumpen som brukade växa fint, begränsade antalet fiskar) 

4.varför blev vatten mjölkig? 

5. Ska jag börja igen med fosfat remover? Blir det inte mer dino av detta? 

 

Nedan en länk till filmen med dino i huvudrollen från idg. En bild på de gröna alger som började ersätta (?) dinos. 

Tack för all input och hjälp. Jag bler riltigt trött på dinos.... 

Mvh

Agata

 

IMG_20210429_124429.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror ingen riktigt har svaret på vad som händer i ditt kar, om det inte är någon annan som kört dinos-x?

för mig är dino-x sista steget innan man slänger ut allt och börjar om.

jag hade nog tagit bort cheaton som troligen dör av dino-x det är billigt/gratis att få ny sådan. finns viss risk med att det släpper eventuell gift när det dör (kanske en naturlig process i normalt fall, men om allt dör samtidigt känns det "risky"). 

 

vad skriver FM om Dino-x - hur går doseringen till? ska du utföra vattenbyten? jag tänker att medlet dödar mycket mer i "faunan" än dino:s.

 

sista bilden ser ut att vara cyano. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag läst mig till vad gäller Dino och cyano är att det såklart finns mer gynnsamma miljöer för dom att vistas/frodas i, men att uppkomsten ofta beror på att balansen i karet rubbas. T.ex nollade eller skenande näringsvärden. I nya kar finns det sällan balans. 

 

Stabilitet är nog nyckeln. Du behöver nog få kontroll över näringsvärdena och sen hålla dom stabilt, samtidigt som du slåss "manuellt' med borttagning etc. 

 

Det mjökiga vattnet kan ju bero på en bakteriell blomning, följer du anvisningarna för dosering av bakteriekulturen (vilken är det?). 

 

Många doserar kolkälla, t.ex VÄS eller red sea nopox, för att få ner näringsvärden. Fosfatremover är ju snabb och effektiv men lämnar ju nitratet högt. 

 

Kör du kontinuerliga vattenbyten? Det är ju också en metod att få ner/hålla nere näringsvärden, bland annat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...