Gå till innehåll

Vermetid snails överrinningen


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Någon som hade gjort något åt detta? 😅

 

 

 

Kan inte se skymten av dessa i displayen.

Vet inte om det är någon av mina Wrassar eller kopparbandade som har dom på sin meny. Eller nåt annat? 

Oavsett vem eller vad så är det tydligt att hen har ett välfyllt skafferi vägg i vägg som hen inte kommer åt 😊

 

Det är, så vitt jag vet, inte ett problem idag. Frågan är om det kan bli det? 

Frågan är om det är värt att skruva isär allt och riskera att inte få det rätt igen... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, mikoto skrev:

Tycker inte det ser ut som vermetid maskar riktigt, de är så ljusa. Mina vermetider är ganska ilsket röda och sköra som glas nästan. De där ser mer ut som rörmaskar.

 

Ser tufft ut iaf!

Ah, där litar jag mer på ditt omdöme än mitt. Dock trodde jag att vermetider var en typ av rörmask, men har nu blivit varse om detta 😊

Efter lite googlande så får jag säga att det definitivt ser ut som rörmaskar. 

 

Så länge de inte påverkar eller riskerar funktionen av överrinningen så har jag personligen inga problem med att dom håller till där, snarare positiv till det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där jä*****a har jag också fått in i mitt kar. De kan sprida sig snabbt under rätt förhållanden. Själv så har jag doserat KZ Coral snow 3ml/100l en gång per vecka för att ta bort deras mat (de filtrerar ju ut partiklar från vattnet). Jag har dock inte sett att de påverkar några av mina koraller negativt, det ser bara tråkigt ut. Mitt nästa steg är att ta ut stenen de sitter på och skrapa den. Varken min Glasrosätande filfisk eller min sexbandade gylta har visat något intresse för dem. Detta har inte mina räkor heller gjort (putsar- och eldräkor). Vad har du i karet @Kim Rosenqvist som du tror äter dem? Om du vill testa Coral snow så har jag tillverkat en själv med Kalciumkarbonat som du kunde få någon dl av om du är i närheten av Norrköping.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-30 at 21:28, Kim Rosenqvist skrev:

Ah, där litar jag mer på ditt omdöme än mitt. Dock trodde jag att vermetider var en typ av rörmask, men har nu blivit varse om detta 😊

Efter lite googlande så får jag säga att det definitivt ser ut som rörmaskar. 

 

Så länge de inte påverkar eller riskerar funktionen av överrinningen så har jag personligen inga problem med att dom håller till där, snarare positiv till det. 

Vermatider är inte maskar.. det är en form av snigel. 

Det på bilden är inte vermatid för de växer rakt utan någon direkt bas. En vermatid har en tydlig kanelbulleformad bas som den kan krypa in i och de är mycket grövre.. 

Ser ut som rörmask och hjälper då till å filtrera.


Är du osäker så kan du lägga ner upplöst mat i ytavrinningsfacket.. om det är vermatider så kommer de släppa ut slemmnät för å fånga mat. Rörmask fångar med sin "fjädrar" och utsöndrar inte nät. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, OR20 skrev:

De där jä*****a har jag också fått in i mitt kar. De kan sprida sig snabbt under rätt förhållanden. Själv så har jag doserat KZ Coral snow 3ml/100l en gång per vecka för att ta bort deras mat (de filtrerar ju ut partiklar från vattnet). Jag har dock inte sett att de påverkar några av mina koraller negativt, det ser bara tråkigt ut. Mitt nästa steg är att ta ut stenen de sitter på och skrapa den. Varken min Glasrosätande filfisk eller min sexbandade gylta har visat något intresse för dem. Detta har inte mina räkor heller gjort (putsar- och eldräkor). Vad har du i karet @Kim Rosenqvist som du tror äter dem? Om du vill testa Coral snow så har jag tillverkat en själv med Kalciumkarbonat som du kunde få någon dl av om du är i närheten av Norrköping.

Finns ingenting som är revsäkert som äter vermatider. Då må du gå på en del wrassrar eller tryckare och de kommer ta andra ting också. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Dimorb skrev:

Vermatider är inte maskar.. det är en form av snigel. 

Det på bilden är inte vermatid för de växer rakt utan någon direkt bas. En vermatid har en tydlig kanelbulleformad bas som den kan krypa in i och de är mycket grövre.. 

Ser ut som rörmask och hjälper då till å filtrera.


Är du osäker så kan du lägga ner upplöst mat i ytavrinningsfacket.. om det är vermatider så kommer de släppa ut slemmnät för å fånga mat. Rörmask fångar med sin "fjädrar" och utsöndrar inte nät. 

 

Nä att det är rörmaskar och inte vermetider har vi som sagt redan slagit fast. Har tidigare haft "problem" med vermetider. Såg nu smala pinnar och drog direkt samma slutsats. Men som du skriver, det går att se fjädrarna. 

 

Definivt rörmaskar och jag kommer inte göra något åt dessa. Eventuellt att jag tar bort och gör rent kåpan som sitter runt det primära avrinningsröret, för att säkerställa att det inte hindrar/begränsar flödet på något sätt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, OR20 skrev:

De där jä*****a har jag också fått in i mitt kar. De kan sprida sig snabbt under rätt förhållanden. Själv så har jag doserat KZ Coral snow 3ml/100l en gång per vecka för att ta bort deras mat (de filtrerar ju ut partiklar från vattnet). Jag har dock inte sett att de påverkar några av mina koraller negativt, det ser bara tråkigt ut. Mitt nästa steg är att ta ut stenen de sitter på och skrapa den. Varken min Glasrosätande filfisk eller min sexbandade gylta har visat något intresse för dem. Detta har inte mina räkor heller gjort (putsar- och eldräkor). Vad har du i karet @Kim Rosenqvist som du tror äter dem? Om du vill testa Coral snow så har jag tillverkat en själv med Kalciumkarbonat som du kunde få någon dl av om du är i närheten av Norrköping.

 

Ja som Dimorb och mikoto skriver så är det nog snarare rörmask. Har dock haft utmaningar med vermetider förut, och det finns fortfarande en och annan (dock inte, synligt, många). 

 

När jag läste om rörmask skrev någon att fjärilsfiskar gillar dessa. Då jag har en kopparbandad och ingen rörmask så ligger mina pengar på den 😊

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, OR20 skrev:

Tack @Kim Rosenqvist ja då har man ännu en anledning att handla ny fisk, som om man behövde det ;) enda frågan är om en Chelmon Rostratus klarar av att leva med mina Kirurger som är rätt på framförallt när det är matdags. 

Ja där beror nog allt på personlighet på fjärilsfisken (och kirurgerna). 

Se filmen nedan, jag har både tama och kaxiga chelmon och mandarin som tar för sig rejält. Hade en blå palettkirurg innan jag köpte min chelmon och de har aldrig muckat. Även den gula kirurgen, som visserligen är mindre, kommer väl överens. 

 

(laddade precis upp den, kan ta någon dag innan kvaliteten är ok) 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de är roliga de små djuren. Min gula kirurgfisk är den största fegisen jag sett trots att den var nästa dubbelt så stor som de andra när den släpptes i. Min lila kirurg är ett riktigt r****l som min fru döpt om till "the purple pice of shit" medan Desjardinii bara blir bråkig när någon försöker äta hans pellets. En av kejsarna har inte riktigt fattat alla pellets tillhör Desjardiniin och får pyngel titt som tätt. Ja det är en rolig hobby. Den enda som kommer undan med det är filfisken som glatt kan simma fram och ta pellets nästa ur munnen på de andra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, OR20 skrev:

@Kim Rosenqvist du har väldigt väluppfostrade fiskar, det brukar sluta med blodutgjutelse när jag handmatar mina ;) Skämt å sido jättefin film och kul att se ett så fint kar med så välmående fiskar!

Haha det är dock bara dessa två som är såpass väluppfostrade. 

Men hela gänget är ändå ganska snälla mot varandra. Men har gjort mig av med en sixliner och två blåa damseller som var djävulens avkommor alla tre 😬

Jag bara väntar på den fisk jag kommer släppa i som rubbar hela balansen i karet och release all mayhem, typ 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-05-03 at 02:02, Kim Rosenqvist skrev:

 

Nä att det är rörmaskar och inte vermetider har vi som sagt redan slagit fast. Har tidigare haft "problem" med vermetider. Såg nu smala pinnar och drog direkt samma slutsats. Men som du skriver, det går att se fjädrarna. 

 

Definivt rörmaskar och jag kommer inte göra något åt dessa. Eventuellt att jag tar bort och gör rent kåpan som sitter runt det primära avrinningsröret, för att säkerställa att det inte hindrar/begränsar flödet på något sätt. 

Ja det är rörmaskar på bilden men det jag menade var att vermetider inte är maskar.. det är en snigel. Det är ett helt annat sort djur och bör därför inte blandas in med maskarna ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade nog kalla de mask ovan. Sedan måste vi dock även fortsätta att propagera för att det inte finns några sniglar alls i havet dock(vetenskapliga och allmänna klassificeringen av snigel är inte helt samma men de är överens om att de andas med lungor), det är Vermetid snäckor vi har  🙂

 

En fotnot till huvud ämnet för övrigt är att jag sett individerna utanpå rören som ett mysigt tillägg till akvariets mångfald. Men det kan nog vara en bra tanke att göra rent rörens insida då påväxt där snabbt påverkar flödet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , mikoto skrev:

Men det kan nog vara en bra tanke att göra rent rörens insida då påväxt där snabbt påverkar flödet.

Precis min tanke. Jag är i övrigt också en förespråkare av biologisk mångfald. Så länge det finns balans/konkurrens i systemet som behåller mångfalden 😅👍

(och som inte täpper till några rör!) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...