Gå till innehåll

Död räka - behöver jag testa akvariet?


Karin W

Rekommenderade inlägg

Hej, jag hade en räka som hastigt blev sjuk och som nu är död. Härom dagen var den ok. Den bytte skal och verkade frisk. Idag låg den på sidan i sanden. Den ryckte lite när jag petade på den. Efter en stund tog jag ut den och placerade den i sumpen men beslutade mig sedan för att den hade lidit nog och hjälpte den till en snabbare himmelsfärd.

 

Två frågor.

Bör jag mäta något i akvariet för att se om något står fel till? Vad ska jag leta efter för avvikelser i så fall? 

 

Fråga två:

Hur gör ni med djur i akvariet som är döende? Denna "hjälpte" jag. Inte alls trevligt. Jag använde sax. Jag hade även en fisk som var döende tidigare. Jag visste inte hur jag skulle hjälpa den och den självdog utan allt för långt lidande. Det var dock inte alls trevligt att se. Hur brukar ni göra?

 

Tacksam för tips! 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Karin W skrev:

Hej, jag hade en räka som hastigt blev sjuk och som nu är död. Härom dagen var den ok. Den bytte skal och verkade frisk. Idag låg den på sidan i sanden. Den ryckte lite när jag petade på den. Efter en stund tog jag ut den och placerade den i sumpen men beslutade mig sedan för att den hade lidit nog och hjälpte den till en snabbare himmelsfärd.

 

Två frågor.

Bör jag mäta något i akvariet för att se om något står fel till? Vad ska jag leta efter för avvikelser i så fall? 

 

Fråga två:

Hur gör ni med djur i akvariet som är döende? Denna "hjälpte" jag. Inte alls trevligt. Jag använde sax. Jag hade även en fisk som var döende tidigare. Jag visste inte hur jag skulle hjälpa den och den självdog utan allt för långt lidande. Det var dock inte alls trevligt att se. Hur brukar ni göra?

 

Tacksam för tips! 😊

 Bra fråga. Svårt det där...hade en palettkirurg som fick självdö efter ett par sjukdagar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minutes ago, Jojo said:

 Bra fråga. Svårt det där...hade en palettkirurg som fick självdö efter ett par sjukdagar. 

 Tack Johan, det känns inte helt bra när man ser att de lider... 😟

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var räkan stor? Räkor blir ofta inte så gamla så den kan ha dött naturligt kanske. Annars är räkor känsliga mot koppar vad jag kan komma på.

 

Angående avlivning så har jag fått för mig att det ska vara "skonsamt" att koka upp vatten och lägga fisken (eller räkan) i vattnet när det kokar. Koka upp först alltså. Men jag har ingen vetenskaplig fakta bakom utan nått jag läst någon gång bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minutes ago, Belunn said:

Var räkan stor? Räkor blir ofta inte så gamla så den kan ha dött naturligt kanske. Annars är räkor känsliga mot koppar vad jag kan komma på.

 

Angående avlivning så har jag fått för mig att det ska vara "skonsamt" att koka upp vatten och lägga fisken (eller räkan) i vattnet när det kokar. Koka upp först alltså. Men jag har ingen vetenskaplig fakta bakom utan nått jag läst någon gång bara...

Tack Andreas, det var en eldräka eller pepparmintsräka tror jag. Inte så stor. OK, koppar. Det kan jag inte testa... 🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett ämne som ofta kommer upp när det gäller räkor som dör i samband med skalbyte är jod. Och det går att testa.

Det bästa är naturligtvis ett Tritontest. Bland dropptesterna tycker jag Giesemann är bättre än Salifert.

Ca, Mg och kH kan naturligtvis också spela roll då de behövs för att bygga upp det nya skalet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, stigigemla said:

Ett ämne som ofta kommer upp när det gäller räkor som dör i samband med skalbyte är jod. Och det går att testa.

Det bästa är naturligtvis ett Tritontest. Bland dropptesterna tycker jag Giesemann är bättre än Salifert.

Ca, Mg och kH kan naturligtvis också spela roll då de behövs för att bygga upp det nya skalet.

Tack Stig! Dags för ett större test då. Har jag förstått det rätt att jag skaffar ett Tritontest i "fiskaffären"? (Jag haft lite lågt KH och började komplettera med All-For-Reef för några dagar sedan.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte slagit på stora trumman för att en räka dog. Är du intresserad så kan du skicka in ett ICP-test, annars är det bara att fortsätta med regelbundet underhåll om inget mer börjar dö.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Karin W skrev:

Tack Stig! Dags för ett större test då. Har jag förstått det rätt att jag skaffar ett Tritontest i "fiskaffären"? (Jag haft lite lågt KH och började komplettera med All-For-Reef för några dagar sedan.)

Japp tritons ICP och flera andra märken finns att köpa i de flesta välsorterade saltaffärer.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2021-05-01 at 21:35, Karin W skrev:

 Tack Johan, det känns inte helt bra när man ser att de lider... 😟

En metod som jag använt när det gäller mindre fiskar är att om de är utom räddning och man vill avliva är att man håvar upp de och släpper ner de i en påse, se slungar jag påsen mot något hårt (eller slår till med något hårt) då dör fisken direkt och sen kan man knyta ihop och slänga påsen direkt. Tycker man det ser obehagligt ut kan man säkert använda svarta påsar, men jag har använt fryspåsar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 hours ago, Qurex said:

En metod som jag använt när det gäller mindre fiskar är att om de är utom räddning och man vill avliva är att man håvar upp de och släpper ner de i en påse, se slungar jag påsen mot något hårt (eller slår till med något hårt) då dör fisken direkt och sen kan man knyta ihop och slänga påsen direkt. Tycker man det ser obehagligt ut kan man säkert använda svarta påsar, men jag har använt fryspåsar.

Tack Johan, alla tips mottages tacksamt och sedan hoppas jag att jag inte behöver använda dem. Kanske det värsta med att ha akvarium... 😟

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-06-11 at 16:47, Karin W skrev:

Tack Johan, alla tips mottages tacksamt och sedan hoppas jag att jag inte behöver använda dem. Kanske det värsta med att ha akvarium... 😟

När jag körde mer med sötvattenskar och hade fisksorter som killis som inte blir så gamla så var det vanligare. Nu med salt har jag snart på 4år inte behövt avliva någon fisk.  (peppar peppar)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, Qurex said:

När jag körde mer med sötvattenskar och hade fisksorter som killis som inte blir så gamla så var det vanligare. Nu med salt har jag snart på 4år inte behövt avliva någon fisk.  (peppar peppar)

Det låter bra. Jag håller tummarna för att det fortsätter så för dig! Jag är väldigt blödig. Har haft lite otur. Hade en fisk som slog i huvudet i glaset och blev väldigt konstig. Jag fick ut den i en mindre burk, men jag såg att den inte mådde bra. Den självdog relativt omgående, men skulle kanske ha sluppit lida om jag hade vetat hur. En helt nyinskaffad fisk (två dagar) måste ha dött nattetid. Inte ett spår av den på morgonen. Hade varit lite orolig för den för den åt inte. Tror städpatrullen tog hand om den. En anemon som dog. Köpte två anemoner samtidigt. Den andra lever och frodas. Vet inte vad som hände. Å så räkan ovan då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående avlivning, tänk på hur ni själv helst hade velat dö. Nån nämnde att lägga i kokande vatten, vette tusan om det hade varit direkt smärtfritt. Mosa huvudet är det som gäller i min värld, oavsett om fisken är 5 eller 50cm. Jag har provat båda 2.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...