Gå till innehåll

Balling utan mg?


Rekommenderade inlägg

Jag kör för tillfället hemmablandad balling utifrån recept. I receptet, som är tvåpart, finns mg och ca i dunk 2. 

 

Om jag, pga för högt mg i systemet, vill köra samma recept men utan mg, är det lätt att räkna ut vad jag bör skära ner i övrigt för att uppnå en balans i blandningen? Eller är det att en obalans som kan försummas? 

 

Dunk 1 är natriumkarbonat och natriumsulfat 

Dunk 2 är calciumkloriddihydrat och magnesiumkloridhexahydrat 

 

Sorry ping @stigigemla

 

Mvh Kim 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla skrev:

Det står på min hemsida:

Oceanakvarium.se Bra att veta  Mer att veta  Ballingmetoden   Tillverka Ballinglösningarna

Jo jag läste det. 83% av minskad mg? 

 

Dvs om jag hypotetiskt minskar med 100 gr mg så minskar jag 83 gr natriumkarbonat (här spelar det ingen roll att det inte är natriumbikarbonat)? 

 

Skall calciumkloriddihydrat vara oförändrat? Blir det inte en obalans emellan kh och calcium då? 

 

Tack stig! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumkarbonat är betydligt mer koncentrerad i kH / vikt. 1 mol bikarbonat väger 84 gram medan 1 mol natriumkarbonat som är dubbelt så effektiv väger 106 gram.

Det betyder att 84 gram bikarbonat ersätts med 53 gram natriumkarbonat.

Men det är ingen mening med att räkna för noga. Du skall ändå justera tillsatt mängd för att hålla de värden du vill ha i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...