Gå till innehåll

Slow sand filter "SSF"


Plastfodralet

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Jag har sökt en hel del och försökt läsa på om slow sand filter.

Är nyfiken då det är en mycket gammal, relativt vanlig och simpel metod med lite underhåll Och som används till väldigt många olika applikationer förutom här i akvarievärlden.

Hur kommer de sig? 

 

Finns de en lätt förklaring? 

Skicka gärna länk för läsning om det redan tagits upp och jag missat det.

 

Mvh

Jimmy

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner inte igen termen riktigt, men det låter lite som Djup sandbädd eller DSB. Jonas Roman håller ju iofs på med det i sitt nya akvarium. "Problemet" med DSB är väl att det är lite svårt att bevisa hur effektivt den fungerar. Även om tankarna och teorierna är väldigt goda. Men man får ha lite tilltro till att det ska fungera, vilket ska nämnas att det finns många fina akvarier som har det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Håkon heter jag!

 

Jag kör DSB med plenum och har ett system som nu är 1.5 år. Och 200L totalt.

 

Fick här om veckan en indikator på att systemet funkar. 

 

Har haft låga näringsvärden hela tiden men har kört Nopox så följaktligen kan jag inte tillskriva DSBen någon ära. Nopoxen har jag nu slutat med för länge sedan då jag fick problem med  Dino och cyano. Värdena har sedan dess krypit uppåt men verkat hålla sig ganska rimliga. Men så var det här med cyanon, så för att få ner näringsvärden så har vissa åtgärder tagits med ringa resultat. Det har varit mata mindre, längre ljustid i Refugium och mera returflöde.

 

För några veckor sedan kom härdsmältan i form av doppvärmare som hängt sig. Med följd av 35 grader celcius i en veckas tid innan jag fattade att det var det som tog död på allt. Jag trodde felet var några extra lampor som jag i samma veva monterat.

Konstigt nog dog inte allt men mycket gjorde det och med det började näringsvärden stiga. Det var då jag bestämde mig för öka vattenflödet från plenumet i sumpen. Och på några dagar sjönk nitratet från 15 till 3ppm.

 

Mitt plenum som är två och som ligger under DSBen i Refugiumet och i halva akvariumet har rör anslutet och i dessa rör går luftslangar och med hjälp av bubblor skapas flöde från tomrummet under sanden.

 

För övrigt om man ska tillskriva DSB någon kredit,  även om jag också har refugium när det gäller näringsexport.  Jag tror att jag matar ovanligt mycket. Exempelvis finns tre foderautomater som matar sammanlagt 9ggr pr dygn samt 1.5 L plankton pr dygn och 1 L pr dygn vatten med levande Rotifers.

Sanden har heller aldrig blivit vakumrensat. 

 

Vid kraschen dog mina två mandariner, Exenia, thorch, kenyaträ, gsp och sps. Det mesta samt en av mandarinen upplöstes i vattnet och orsakade inte alls någon katastrofsituation utöver själva kraschen.

 

Det var väl det jag hade på hjärtat. Hoppas det kan var till nytta och inspiration.

 Hälsningar Håkon Voll Hansen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo jag förstår, jag hade själv en DSB i min sump men det var väldigt svårt att avgöra om den var till nytta även om jag gillar konceptet.

 

Dock var de lätt att avgöra att den påverkade akvariet när man rörde i den.

 

Har man ett plenum är det mycket mer likt ett slow sandfilter.

 

Då en DSB inte har någon rörelse av vatten alls och ett plenum har rörelse nedifrån och upp medan ett "SSF" låter vattnet rinna sakta igenom av sin egen gravitation.

 

De kallas ibland för Bio sand filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Plastfodralet skrev:

 

 

Då en DSB inte har någon rörelse av vatten alls och ett plenum har rörelse nedifrån och upp medan ett "SSF" låter vattnet rinna sakta igenom av sin egen gravitation.

 

De kallas ibland för Bio sand filter.

Jag tänker  vattnet sipprar sakta ner genom sanden till plenumet då bubblorna i röret ner till det skapar en strömm av vatten från det. Det är ju viktig då all skit o dyl kommer ovan i från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag tänker mig är typ att ha som en behållare som man hela tiden pumpar in vatten i eller låter dränerings rören fylla en behållare eller fack där vattnet sakta sjuker genom sanden.

Precis samma filtrering som sker i haven när vatten regnar på land och filtreras genom grundvattnet ner till haven igen.

 

Detta är ett vanligt filter folk bygger själva i fattiga länder för att få dricksvatten av t.ex. bäckar och åar.

Och de ska tydligen bli väldigt virus och bakteriedödande och mycket klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp säkert effektivt. Såg ett sådant. Det var öppet upptill, flera droppande perforerade rör över med sniglar o dyl som en strandmiljö. 

 

En sak är näringsexport en annan sak är all olika fauna som bildas i sånna miljöer som kan bli exempelvis mat åt fiskar.

Hade jag plats skulle jag haft det.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på två olika lösningar som jag funderar om dom kan fungera om man skulle vilja överföra metoden till vår hobby. 

Kom gärna med synpunkter eller om man inte förstår min PDF jag slängde ihop

 

Vad tror ni om ett sådant filter?

 

Vad jag läst på " http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:839319/FULLTEXT01.pdf. " så om man håller minst 40 cm djup sandbädd ska denna typ av filter vara väldigt effektiv och nästan underhållsfri. 

 

 

 

SSF.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande tankar. Den övre bilden på att ha den bredvid dräneringsboxen är problematisk dock.

 

Vad för flöde är planerat att det ska gå igenom bädden? Jag har faktiskt något liknande i ett sötvattensakvarium fast höjden på gruset är enbart 20 cm ungefär, kanske lägre. Jag kör där ca 1000 liter i timmen igenom det. Det håller ca 1-2 månader sedan  har det satt igen sig så pass att det ej kan svälja allt vatten längre(det finns en "nödutgång" när detta sker så vattnet kan passera över glaskanten om bädden inte tillåter flödet). Efter ungefär 4 månader brukar jag ta ur allt grus och spola rent det. Något som absolut inte ska göras i den här tanken. Mitt syfte med min grusbädd i sötvattenskaret är bara att låta det tillföra mineraler till vattnet och nitrifikationsyta.

 

Det går ju sätta en ordentlig kran på röret, annars får du en okontrollerad hävert(kan nog ge spännande resultat). Men jag skulle nog fixa någon annan lösning för att styra flödet här. Lättast vore nog en dedikerad pump. Det kan även bli väldigt besvärligt i framtiden om något med röret eller genomföringen bråkar och behöver rättas till. Då kan du bli tvingad att gräva upp hela bädden vilket bör undvikas, bättre att hitta en design som tillåter en att göra det utan att röra gruset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, mikoto skrev:

Spännande tankar. Den övre bilden på att ha den bredvid dräneringsboxen är problematisk dock.

 

Vad för flöde är planerat att det ska gå igenom bädden? Jag har faktiskt något liknande i ett sötvattensakvarium fast höjden på gruset är enbart 20 cm ungefär, kanske lägre. Jag kör där ca 1000 liter i timmen igenom det. Det håller ca 1-2 månader sedan  har det satt igen sig så pass att det ej kan svälja allt vatten längre(det finns en "nödutgång" när detta sker så vattnet kan passera över glaskanten om bädden inte tillåter flödet). Efter ungefär 4 månader brukar jag ta ur allt grus och spola rent det. Något som absolut inte ska göras i den här tanken. Mitt syfte med min grusbädd i sötvattenskaret är bara att låta det tillföra mineraler till vattnet och nitrifikationsyta.

 

Det går ju sätta en ordentlig kran på röret, annars får du en okontrollerad hävert(kan nog ge spännande resultat). Men jag skulle nog fixa någon annan lösning för att styra flödet här. Lättast vore nog en dedikerad pump. Det kan även bli väldigt besvärligt i framtiden om något med röret eller genomföringen bråkar och behöver rättas till. Då kan du bli tvingad att gräva upp hela bädden vilket bör undvikas, bättre att hitta en design som tillåter en att göra det utan att röra gruset.

Tack för att du delade din erfarenhet, tankar om att sätta ett system med pump har funnits men då kommer problemet som du nämner att sandens filtrerings takt saktar in men inte pumpen.

Det finns sådana som är vanliga till swimingpoolar "bifogad bild".

Men i studien jag delade så visar det sig att om man understiger 40 cm sandbädd så blir filtreringen markant sämre och i de fallet otillräcklig. Detta på grund av att de bildas olika lager med biologisk och mekanisk filtrering i de olika djupen i bädden.

Sedan är hela poängen med denna typ av filtrering att de ska ske med själv fall för att inte vattnet ska rinna igenom fortare utan de ska ske sakta.

Min tanke bakom detta är att vattnet i ett mer än 40 cm djupt filter är enligt flera studier så rent att vi kan dricka det.

Det tar inte bort kemikalier så bra  såklart efter som de är till största del bio filtrering. 

 

Men tanken är att ha ett ca 7-800 liter kar och får jag ens 100l om dagen vatten som är av kvalité att dricka så blir de fort stora volymer och nu räknar jag såklart att de kommer flöda fortare.

 

I experiment jag läst tar de ca 1-3 v för filtreringen "bakteriefloran att ens starta sedan kan man ha de vid t.ex en skola i många år innan man behöver göra rent sanden, har sätt olika men 4-5 år ska inte vara några problem.

 

Bra synpunkt på häverten.

De är något jag också har funderat på vad som händer med hävert under sand sådär. Jag vet inte alls hur den påverkas när det blir så trögt att suga vattnet genom all sand och ytan i filtret så mycket större än rörets diameter "fördela vakumet" så om de bara blir lite tryckpåverkan i botten av filtret och sandens filtrering blir nästintill oförändrad en bit upp från botten.

 

Hela poängen med filtret är att de ska bildas ett tjockt lager av slem,bakterier,skräp på toppen av sanden som blir ett första stadie och ett av de viktigaste nerbrytings delarna.

Så flödet ska vara söligt men istället uppnå väldigt gott resultat.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett enkelt utkast hur jag hade gjort för att komma ifrån problemet med röret i sandbädden. Istället för att har röret i bädden så sitter det bredvid, vattnet som transporteras genom bädden tar sig till rörkammaren genomvattenspalten mellan glasskivorna istället. Istället för att ha ett rör ner till en sump kan man ha en pump där med istället, så kan man med den ställa hur högt flöde som önskas. Då tillflödet till pumpen inte kan bli högre än vad bädden tillåter(är pumpen för högt ställd kommer den tömma sin kammare på vatten och suga luft) kan man lättare uppskatta om man har korrekt flöde. Pumpen kan lätt styras med ett T korts på utloppet med en ventil på som släpper tillbaka en del av flödet direkt till pumpkammaren igen. Viktigt att inte ha för stark pump så det inte blir för varmt i kammaren.

 

SSF.png.a5e637a18d5515a8a42c92a3374c7047.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut de där skulle varit de bästa, speciellt att slippa ha rördelar som kan bli fel på under sanden, men ett problem som kommer är att eftersom filtret producerar mycket under 1000 liter vatten per timme per en kvadratmeter filter area.

Och de är räknat om vattnet har "gravitationsfall" genom hela sandbädden.

Med en skiljevägg blir de extremt liten nivåskillnad mellan in och utlopp. Där av för lite tryck genom sanden.

 

Och sugpump har jag provat i ett liknande filter fast med media och de blir bra med vakuum men de är väldigt tungt att suga i botten och igenom filtret av någonn anledning.

Ändrat av Plastfodralet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har vi ju lite siffror, 1000 liter per kvadratmeter, det blir 10 liter per kvadratdecimeter. I exemplen vi ritat ovan uppskattar jag de till att ha runt 2-3 kvadratdecimeter yta exponerad, då vill du ha 20-30 liter i timmen genom de. Jag har inte experimenterat med så djupa sandbäddar men är de så restriktiva att en bädd på 1 dm² med 40 cm djup inte kan svälja 10 liter i timmen utan att ha ett betydelsefullt mottryck? Isf blir allt ganska mycket svårare då om du ska trycksätta bädden måste du ha en helst automatiserad lösning som kan mäta flödet och reglera det så du inte kan riskera att torrlägga sandbädden. Vilket är en stor risk om du ska suga under den. I exemplet i videon så bygger det på att trycket kommer från sandbäddens topp och neråt, så där kan man inte torrlägga bädden. De har även väldigt liten vattenkolumn ovanför bädden, men flödet är inte konstant såklart då filtret är tänkt att användas intermittent. Så vattnet får till viss del "ta den tid det tar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis detta är en dålig process som inte får trycksättas varken under eller ovan.

 

Man ska ha i åtanke att de tar någon till några veckor innan filtret överhuvud taget fungerar mer än att bara göra vattnet klarare i utseende.

 

Men om jag kan hålla 100 till 300L vatten om dagen så kommer hela mitt nya system att bytas ett par gånger i veckan med väldigt rent vatten.

Filter jag oftast stöter på kör volym häldre än kvalite vilket har sina fördelar. Detta tänker jag som ett komplement för att få grädden på moset. Kanske även skapa stabilitet och motverka sjukdomar.

Inte för att utesluta något annat av min teknik.

:)

Ändrat av Plastfodralet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Plastfodralet jag vet att @Lasse hade något i stil med det du beskriver. Men att det var uppbyggt som en dsb plenum. Twisten som jag minns det är att han tillät vatten att flöda uppåt genom sanden. Vet dock inte hur det skiljer sig och förhindrar det problem @mikoto hade med att sanden sätter sig 

Lasse matade även med kolkälla innan sandbädden. Om jag fattade allt korrekt så tolkade jag det som att det blev som en DSB på steroider, typ 😅

 

Han har en (lång) tråd på reef2reef där han beskriver den. Jag är själv något osäker på detaljerna i det jag återberättat här 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Kim Rosenqvist

Jag har precis börjat läsa Lasses tråd.

Det är otroligt med Internet nu för tiden att när man får en idé så är det någon kunnig inom området som vill hjälpa till att sprida sina idéer och kunskap till mer okunniga som mig. Man drömmer att man en dag kan ge tillbaks!

 

Den vetenskapliga förklaringen till varför vattnet rinner uppåt eller nedåt i sanden vet jag ej men länkar ett litet klipp som kanske ger några svar även om jag inte har någon källa till de han säger.

 

 

 

Men man ska ha i åtanke att reningsverk räknar sin sandbädd i meter och inte i centimeter som vi.

Så 1-2 eller kanske till och med 3 meter kanske inte är helt konstigt Men jag vet faktiskt inte.

 

Jag hade initialt en liten idé om att ställa en 4 kantig behållare utmed/brevid akvariets ena kortsida som jag klär in tillsammans med bänk och kåpa för lampan och som tar yt vatten från visningskaret/overflowboxen igenom filtret och direkt in till returkammaren i sumpen vilket skapar en höjd på filterkammaren på ca 2m med ett djup på ca 1.5m sand.

Som tanke experiment då såklart.

 

Jag har byggt ett 720 kar med 1000L system som jag var ganska nöjd med men det var några saker saknades och kan göras annorlunda. Och en var att hålla vattnet väldigt "rent" utan att använda filtersocka, aktivt kol, massa onödiga vattenbyten, mm.

Då jag tycker skummade och refug är mycket effektiva men inte riktigt tillräckligt på egen hand i min mening. Och pga flytt har jag behövt packa ihop allt. Men vid inflyt så har jag helt nya möjligheter igen :)och ca samma storlek för att min teknik till mesta dels är köpt till den storleken.

Ändrat av Plastfodralet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...