Gå till innehåll

Sten mängd % volym??


Rekommenderade inlägg

Förr i tiden (90-talet när jag hade mitt första kar) så pratade man om 10% levande sten. Detta har dock minskat och jag tror att du kan tänka i termer av vad som estetiskt passar för dig. Men om du inte har så mycket sten i karet bör du kompensera detta i sumpen med t.ex. någon keramisk media eller levande sten. Jag gillar själv en öppnare montering av stenar men man måste då vara mer noggrann i hur man gör detta då man annars riskerar att fiskarna inte kan gömma sig för varandra om de bråkar. Jag försöker därför i mitt mar att skapa tunnlar och "väggar" som de kan simma bakom. 

 

När det gäller andelen levande sten kontra död sten så skulle jag säga ju mer levande desto bättre. Om du vill spara så kan man använda en del bakteriekulturer och ge stenen tid att befolkas av bakterier och andra djur. Du kan ju t.o.m. ha dem i en tunna med cirkulation och värmare i väntan på karet. Jag skulle dock inte starta med bara död sten då jag upplever att det skapar instabilitet de första åren innan det satt sig riktigt. Hoppas att det hjälper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar 

Har redan ett 180 liter kar igång 

Och råkade tydligen köpa på mig ett litet 570 liters kar 🤪🤪 så jag har inte så bråttom så tanken är att ca 60 % av stenen ska vara död och ca 40% levande och det ska till sättas microbelift enligt anvisningar 

Och de saker som behöver kompletteras tänkte jag köpa här på forumet iomed att det inte är brottom 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Henrik dahlström Låter klokt, när jag drog igång mitt fraggkar så tog jag sten ur mitt 450l samt körde med död sten för att få upp filterarean. Sedan tillsatte jag Microbelift Niteout 2 varje dag i ca två månad (det var så länge som flaskan räckte) och special blend en gång i veckan. Efter det så tillsätter jag bara special blend varannan vecka och det har fungerar jättebra. Anledningen till att inte bara köra på bakterier är att man bör även få med lite copepods m.m. enligt mig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt vilka bakterier som dessa två innehåller vet jag inte men på det sätt som jag fått det förklarat för mig så är special blend basen och det som man fortlöpande två gånger i månaden doserar medan nite out 2 ör speciellt för att sänka nitrat och används primärt vid uppstart. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Din primära nitritificering kommar ej at gå via sten i akvariet, så tänk estetiskt i stället, stenene er et skellet for at lime på koraller. 

 

5-15% er mest vanligt, och död sten bliver levanda. 

Hur menar du med att det inte sker primärt i och på den levande stenen? Tänker du på sanden då?

 

Jag har iaf alltid kört på runt 5 - 10 % sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, kaptenen said:

Hur menar du med att det inte sker primärt i och på den levande stenen? Tänker du på sanden då?

 

Jag har iaf alltid kört på runt 5 - 10 % sten

Der fins massor af snygge akvarier med 0% LS, mit totalvolum er 3550 liter och jag har rundt 150 kg LS och min primära nitritificering sker i mit refugium, när jag får mig en Mastertronic kommar jag en at styre NO3 och PO4 med dosering, men med belysningen i mit ganske stora refugium, ca 500 liter. 

 

Dom flesta kontrollera NO#/PO4 vid vattenbyte som den primära export, jag har bytet vatten 3 ggr i år da Ca blev högt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Der fins massor af snygge akvarier med 0% LS, mit totalvolum er 3550 liter och jag har rundt 150 kg LS och min primära nitritificering sker i mit refugium, när jag får mig en Mastertronic kommar jag en at styre NO3 och PO4 med dosering, men med belysningen i mit ganske stora refugium, ca 500 liter. 

 

Dom flesta kontrollera NO#/PO4 vid vattenbyte som den primära export, jag har bytet vatten 3 ggr i år da Ca blev högt. 

Tror dock för de flesta och framförallt för nybörjare är det enklare att ha tänket att man behöver åtminstone minst 5 %. Finns alltid undantag men då har man oftast hållit på ett tag i hobbyn och man använder metoder som backar upp avsaknaden av substrat för bakterierna (eller att man har substratet någon annanstans ex i sumpen). Sanden har också en stor roll i det här i min mening. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...