Gå till innehåll

Fråga om igångsättning av död sten + Aquascaping


Hank61

Rekommenderade inlägg

Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång?

 

Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+

 

Hoppas någon förstår mina frågor/tankar och kan ge ett bra svar. Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover (järn- eller aluminiumbaserad) binder fosfat kemiskt, så cirkulation räcker. Se bara till att den inte tumlar runt eftersom den då mals ner över tid.

 

Ska du bara laka ur stenen för att sen bygga formationer, eller tänker du tillsätta bakterier samtidigt som du lakar ur den? Har du tillsatt bakterier så att stenen har en levande bakterieflora så måste du hålla den fuktig medan du bygger, men du måste inte bygga i vatten.

 

Glöm inte att slänga i nån levande sten också i akvariet så att du får lite borstmaskar, pods, svampar och andra nyttodjur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en filterpåse så den biten klara sig nog.  Tänkte förbereda stenen, göra en konstruktion jag vill sätta upp hemma. Sen tänkte jag kan laka ur stenen på landet. Ta hem den till burken limma ihop, i med vatten, sen i med bakterier. Men du tycker jag skall slänga i nån LS ändå? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ska du bara laka ur stenen så gör det inget om den torkar medan du limmar.

 

Ja, jag tycker att du ska ha nån riktigt levande sten också. Passar den inte med aquascapen du bygger så låt den ligga i akvariet i några månader så att allt liv hinner sprida sig till de andra stenarna, sen kan du flytta den till sumpen eller plocka ur den helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...