Gå till innehåll

Spår ämnen


Rekommenderade inlägg

Hej

Nu kommer nästa roliga fråga 

Fick med en aquamedic reef doser när jag köpte ett par lampor och tänkte att den vore perfekt att ha till det stora akvariet vad bör man ha för spår ämnen??? Tänkte att det skulle bli lite smidigare med en reef doser 

Men blir ju helt snurrig i huvet ju mer jag försöker ta reda på fakta 

Vill bara ha det absolut nödvändiga 

Iomed att jag kommer inte att ha någon avancerad fisk eller korall 

Så vore tacksam för en rekommendation av vilka preparat och 

Märke som skulle passa bra 

Mvh Henrik Dahlström 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spårämnen doserar du bara om du behöver. Skicka in ett ICP-test om du vill se vilka spårämnen som är låga/höga. 

 

Doserpump har du nytta av till andra saker än bara spårämnen, så behåll den för framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste att utgå ifrån är doseringen av KH, Ca (kalcium) och Mg (magnesium). Detta kan du dosera via doserpumparna och det finns massvis med olika preparat och metoder. Men först måste det behövas ett behov till det. Har man få koraller och gör vattenbyten behövs det ofta inte. Det är när korallernas och övriga invånares upptag av detta går över vad du tillför med vattenbyten. Då måste du börja tänka på att dosera. Där är ballingmetoden den enklaste att börja med och som många kör med. Det är en väl beprövad metod och det finns miltals med texter att läsa om det här på guiden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag förstått 👍👍 

Mitt lilla kar byter jag ca 10-15 % i

Men dom här frågorna rör det stora akvariet jag ska hämta 570 liters 

Så det har jag inte någon större lust att byta vatten mer än absolut nödvändigt 

Så det är därför jag vill använda doseraren för att underlätta och givetvis kommer jag inte att dunka i den dag1 utan kommer mäta och försöka mäta mig fram till vad förbrukning är 👍👍

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI E PRO er veldig bra, jag kör det i min burk dom senaste 12 månader och dom er bätra balancerad än TritonLAB enligt dom test jag sticker inn hver månad. 

 

Forbruket mäter du dig fram till, du skal ligge på KH 8

 

Mät samma tid hver dag, er den under 8, sätter du helt enkelt upp doseringen, och net om den er for hög. 

Du kan med fordel blanda up dom med osmos vatten, eksempelvis så dine 2x2 liter blir til 5x5 eller sågar 10x10 liter, dette for at dit forbruk bliver veldig lågt och så er der risk for at väske nr 1 krystalisera i slangen. 

 

Sen kan jag rekomendera https://www.aquariatech.eu/product/ati-nutrition-no3-kopia som en veldig enkelt sät at holle koll på NO3 och PO4. 

 

Sidst vil jag oppfordra dig till at gå net i din lokale butik och få ditt kopi af nybörjerguiden :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...