Gå till innehåll

Tips på Vilken sand???


Pelle79

Rekommenderade inlägg

Hej

jag har kämpat länge med att få stabila värden och äntligen har jag det men jag har mängder av cyano i sanden.Jag har fått rådet att suga ut min sand som mest troligt är cyano mättad och tillsätta ny sand. Jag har haft red sea pink den grövre.
Vilken sand använder ni? Grovlek och märke. Jag är inne på Carib sea  men vilken av dom??? 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det vet jag för jag hade ostabilt näringsvärden. Jag startade upp ett refugium och först nu har jag stabila värden. Keo på företagsakvarium rådande mig att byta ut sanden där den gröna och röda cyanon blommar upp hela tiden. Så jag tänkte bara höra var ni har för sand, dvs fin eller grov, och vilken sort..  carib sea, red sea.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-05-29 at 16:01, Pelle79 skrev:

Jo det vet jag för jag hade ostabilt näringsvärden. Jag startade upp ett refugium och först nu har jag stabila värden. Keo på företagsakvarium rådande mig att byta ut sanden där den gröna och röda cyanon blommar upp hela tiden. Så jag tänkte bara höra var ni har för sand, dvs fin eller grov, och vilken sort..  carib sea, red sea.

 

Med risk för att låta jättetråkig så tycker jag det verkar vara ett rätt konstigt råd. Det löser inte problemet och att byta ut sand riskerar snarare att skapa mer obalans. 

 

Hur länge sen hade du ostabila näringsvärden? Det kan dröja månader innan cyano ger med sig och man behöver vara där hela tiden och reta den så den inte får mer fotfäste.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värde har varit stabila i ett par veckor. Rådet var att suga ut sanden och göra ett stort vatten byte. Sen köra med bar botten i ca 4-8 veckor. Under den tiden skulle jag göra ett par stora vatten byte och sen tillsätta vanlig sand och inte levande sand. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med kaptenen. Jättekonstigt råd i mina öron.

 

När jag tog ut min sand gjorde jag det lite i taget under typ två månaders tid, för att försöka minimera risken för att obalans uppstår. När du tar ut sand tar du ut den absolut största ytan du har för bakterieyta. Även om du har cyano på det synliga översta lagret så har du miljontalskorn och deras yta under där, som med största sannolikhet innehåller bra bakterier också. 

 

Har läst om andra vars kar kraschat fullständigt när det sugit ut sanden (det var en chansning från min sida när jag gick över till Bare bottom). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey vad gör man då??? Suger man ut all synlig cyano så kommer den igen, suger jag ut sanden så kraschar det.

Hur har ni gjort?? 

Kemiska behandlingar undviker jag. Mina näringsvärden mätte jag igår 

No3 0.25-0,30

Po4 0.04.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i ditt fall så hade jag försökt dosera nitrat så att du landar på 5-10ppm. dock är det inte säkert att cyanon "släpper taget" för det. men suga ut så mycket som möjligt och ganska så mycket tålamod. ge det några månader. om det inte lugnat sig, så kanske en kur red slime.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Pelle79 said:

Okey vad gör man då??? Suger man ut all synlig cyano så kommer den igen, suger jag ut sanden så kraschar det.

Hur har ni gjort?? 

Kemiska behandlingar undviker jag. Mina näringsvärden mätte jag igår 

No3 0.25-0,30

Po4 0.04.

 

När jag ligger så lågt i nitrat/fosfat-kvot så får jag också cyanoutbrott. Höj nitraten och se till att du alltid har mätbar fosfat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Per

jag har haft värde på 

no3 12

po4 0,04

 

jag startade ett refugium och fick ner no3 till mitt nuvarande värde för att räka ut obalansen. 
förr så har jag haft väldigt olika näringsvärde allt ifrån 0,12 i po4 till 0,00. No3 från 20 till 0,25.

Frågan är: vad händer om man slamsugare botten och göra ett stort vattenbyte på 125L? Och sen tillsätter ny icke levande sand i utbyte mot det jag har råkat suga ut.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Pelle79 said:

Hej Per

jag har haft värde på 

no3 12

po4 0,04

 

jag startade ett refugium och fick ner no3 till mitt nuvarande värde för att räka ut obalansen. 

Jag skulle säga att du låg bra till innan du startade ditt refugium. När du ligger på den nitratnivån och nitrat/fosfat-kvoten så kan du få ganska mycket alger, men det löser du med algätare. Blir kvoten för låg, som nu, så gynnas bla cyanobakterier istället, och de vill inga djur äta upp.

 

Sen finns det andra fördelar med refugium, så stäng inte ner det, men försök att få upp nitratnivån. Testa att justera det med matning och fungerar inte det så kan du dosera tex KNO3. I mitt akvarium ger fryst mat mer nitrat än fosfat, och pellets ger mer fosfat än nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minutes ago, nike83 said:

 

nej. tog bara bort sanden. gjorde vattenbyten i samband med detta.

Utan att ha så mycket kunskap om zeovit så gissar jag att det är ett system som funkar bra för barebottom. Istället för att ha en stor mängd bakterier i sanden (pga den stora ytan på alla sandkorn) så har man en stor mängd bakterier i zeovitreaktorn. För du fortsatte med zeovit även efter du hade sugit ut sanden?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, PerS skrev:

Utan att ha så mycket kunskap om zeovit så gissar jag att det är ett system som funkar bra för barebottom. Istället för att ha en stor mängd bakterier i sanden (pga den stora ytan på alla sandkorn) så har man en stor mängd bakterier i zeovitreaktorn. För du fortsatte med zeovit även efter du hade sugit ut sanden?

 

när jag körde med zeo så rekommenderades det att man hade grov sand. själva zeolith-stenen är ju väldigt porös och har väldigt mycket yta för bakterier att fästa på.

 

men åter till @Pelle79 - jag tycker du ska försöka höja upp nitratet till 10 och försöka ta bort så mycket cyano mekaniskt du kan. kan du visa med bild hur det ser ut?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...