Gå till innehåll

cykling av akvarium


imre

Rekommenderade inlägg

Hej, har startat en 250liters kar en vecka sen med red sea mature kit.. 20kg död sten, ingen sand än, 0,5-1kg levande sten, bio bollar i sump, skummare.. 

så mätte efter några dagar och ammonia 0 nitrite var 0 , nitrat ligger runt 20-30

nu en vecka senare ser det likadant ut.. 

Kan karet vara cyklat färdigt redan?

 

 

D70337C3-9732-41E0-9B76-0B809D1B4D10.jpeg.90aac51074b767288d650a32d81f9390.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigcyklad är du nog inte. Det var ju ingen större mängd levande sten du hade i jämfört med död. Var allt nyblandat vatten? Du kan ju testa någon tålig fisk för att få igång processen lite mer. Kolla Lasses uppstartsmetod för bra tips :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du fortsätta att hälla i bacto start enligt manualen för att tillföra ny näring för bakterierna? När ammonium och nitrit är noll så finns det ju inget mer för bakterierna att bryta ner. Tanken med Lasses metod som nämns ovan är att tillföra näring för bakterierna löpande mha en tålig fisk för att bygga upp biomassan av bakterier. Ett startkit borde ju fungera likadant, fast med kemikalier istället för fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt inte metod om du redan har startat enligt en.

 

Kollade red seas manual, och du ska fortsätta dosera bla bacto start. Dag 14 kan du introducera första fisken.

 

Kör klart enligt manualen så undviker du nog en massa problem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att byta metod för uppstart mitt i starten är dumt. De olika metoderna är beprövade i olika kar och fungerar. Alla stegen i de olika metoderna behövs. Om det inte var så skulle de onödiga strukits för länge sedan.

Anledningen att du har samma värden som dag 1 är att det inte börjat hända något än.

Genom att du har så mycket död sten får du nog räkna med ett par månader för att få den koloniserad av de podar och maskar som skall leva i den.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nu se massor af anletninger til at byte metod, vist er dom ulike metodarne beprövat, men der er det her med verkligheten... 

Bra at vära agil och kunne agera.  

 

Med det sagt er det vel bara at fortsätte, det er en process man skal igennom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gyllene regeln i vår hobby är tålamod. Mitt råd är att lyssna på Stigigemla, vår mest erfarne medlem på forumet,  och slutför metoden.

 

Om karet inte är cyklat efter utsatt tid får du börja fundera hur det ska lösas då.

 

Ändrat av Slanten
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En nit jag gick på när jag starta mitt kar var att just mäta nitrat tidigt i processen. Nitrat testet (iafd salifert) visar helt fel om du har lite nitrit i vattnet. Dvs det visar felaktigt väldigt höga halter nitrat som man då kan tro beror på att man har börjar bli klar med cyklingen. 

Jag hade ca 50 i nitrat och sen när nitrit testet först gått från noll till ganska högt och sen tillbaka till noll, då visade nitrat testet 2-5. Så försätt mäta nitrit tills du ser att det pikat och sen blivit noll igen... (Jag körde dock med 100% levande sten)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...