Gå till innehåll

Snigel


adam92

Rekommenderade inlägg

Tjena! Jag har har en fråga angående sniglar, jag har upptäckt en massa sniglar som ser ut såhär:d9c2e20dacaa19d01a4cdea9d58f9d30.jpg

I mitt akvarium, det kryllar utav dom. Det närmsta jag kunde hitta var collonista snigel men dom ska tydligen bara vara nattaktiva medans mina är aktiva dygnet runt men mest aktiva på nätterna. Jag ser kanske ett tiotal på dagarna som glider runt på rutorna medans det är bra mycket mer på nätterna. Vet någon vad dessa är för något? Är dom bra eller dåliga? Dessutom så har jag fått vermetid sniglar också och jag undrar om nån har ett bra tips för att bli av med dom på naturlig väg dvs nån fisk/krabba somkanske som äter dom? (Rosa/röda rör med ett sekret som kommer ut när jag matar fiskarna)

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har flyttat ämnet rätt :)

 

Jag skulle säga att det är Collonista. De kan flytta runt sig på dagen också men inte i samma utsträckning precis som du har upplevt. 

 

Vermetider har jag personligen lärt mig att leva med. Håller man näringsämnena i schack så brukar de inte bli så värst många. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har flyttat ämnet rätt
 
Jag skulle säga att det är Collonista. De kan flytta runt sig på dagen också men inte i samma utsträckning precis som du har upplevt. 
 
Vermetider har jag personligen lärt mig att leva med. Håller man näringsämnena i schack så brukar de inte bli så värst många. 

Tack! Alright tackar! Jag har väldigt låga närings värden, 1 i nitrat men dom stör mig lite för att dom har satt sig så nära alla koraller, känns som att dom följer efter dom nästan. Det märks på korallerna att dom ogillar vermetiderna när dom börjar ”slemma”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt märks det? Vad är det för koraller som blir störda?

 

Vet att en del bryter av dem och limmar igen hålen i toppen. Jag har flera wrassar och de kanske? är på och noppar ibland. Förr när dem var många brukade jag bryta av de jag kunde se till och från och till slut gav dem med sig allt mer. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som blir störda är 2st frogspawn och en candy cane, så fort sniglarna börjar slemma så drar dom ihop sig och ibland inte öppnar sig på en hel dag efter det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-06-07 at 18:19, adam92 skrev:

 

Tjena! Jag har har en fråga angående sniglar, jag har upptäckt en massa sniglar som ser ut såhär:d9c2e20dacaa19d01a4cdea9d58f9d30.jpg

I mitt akvarium, det kryllar utav dom. Det närmsta jag kunde hitta var collonista snigel men dom ska tydligen bara vara nattaktiva medans mina är aktiva dygnet runt men mest aktiva på nätterna. Jag ser kanske ett tiotal på dagarna som glider runt på rutorna medans det är bra mycket mer på nätterna. Vet någon vad dessa är för något? Är dom bra eller dåliga? Dessutom så har jag fått vermetid sniglar också och jag undrar om nån har ett bra tips för att bli av med dom på naturlig väg dvs nån fisk/krabba somkanske som äter dom? (Rosa/röda rör med ett sekret som kommer ut när jag matar fiskarna)

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Håller med kaptenen vad gäller vermetider. Enklast är acceptans och lära sig leva med dom 😊 en del bryter av och/eller limmar över öppningen. Jag tror dock du förstör mer än du hjälper om du gång på gång måste ner med nävar och lim och böka runt. Vermetider skickar ut nät då ocu då som stör korallerna, men dom överlever helt klart. 

 

Det värsta med collonistas är att de ibland hittar in i pumpar med mera, I värsta fall sätter dom stopp för något men för egen del hör jag hur det rasslar till ibland i mina streamers. Min gissning är då att det vart en collonistas som fick relält med huvudvärk 😊 vissa har fastnat i roterbladen, det brukar man höra. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag en till fråga men inte angående sniglar. Jag har gjort en sump/ref kan man kanske säga som jag har limmat dit på sidan av akvariet. Men nu har jag köpt en ny skummare då den gamla gick sönder.

Vatten nivån för den nya skummaren (tunze 9004) var högre än den tidigare, så jag fick ta bort gamla kammen och sätta dit en ny kamm som var högre i botten innan själva ”tänderna” börjar och detta gjorde jag igår.

Nu är min fråga om hur länge måste jag vänta som minst innan jag kan fylla upp den igen utan att det kan vara giftigt eller påverka mitt system?

(Jag är otålig och vill fylla upp nu är dock rädd för att om silikonet inte har torkat färdigt att det kommer vara giftigt för invånarna)

Det har gått ca 14-15 timmar sen jag limma dit den med aquasil svart silikon. Tjockleken på silikon ”strängen” på sidorna av kammen är ca 5mm tjock medans under till är kanske runt 1-2mm Max 3mm. Där vet jag att man ska vänta 24 timmar vid 3mm tjockt. Här kommer lite bilder : 3b322e6e1f63c713535b872f3162a930.jpg
78cbf94e54baf6f5298a4f7a52228e72.jpg
Vatten nivå skillnaden 88cc64d6e70313139d8adb4b7b42bdb9.jpg
Hela grunkan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...