Gå till innehåll

Blanda balling i kranvatten?


Perk

Rekommenderade inlägg

Blir det något problem om jag använder vanligt kranvatten istället för omvänd osmosvatten när jag blandar ballingsalter? Dvs andra än de problem man eventuellt kan få med kranvatten när man fyller på dunstat vatten eller vid vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som med allt här i livet så beror det på. Dels hur känsliga är de koraller du har, hur mycket och vad som finns i ditt vanliga vatten. När det gäller det andra så kan det dels tillföra tungmetaller m.m. som du inte vill ha i karet och/eller kan det eventuellt skapa fällningar i själva lösningen.

 

När det gäller tillskottet av tungmetaller m.m. så är ditt ersättande av det avdunstade vattnet ett mycket större källa till detta än de få ml som du tillsätter genom balling. Risken för fällningar är också relativt liten men beror på vilka saker du har i ditt vatten. Om du är orolig för detta och inte har råd att köpa ett RODI system så kan man använda batterivatten istället eller kanske köpa/få lite RODI vatten av någon kompis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett filter men just nu kommer jag inte åt det. Men min fråga är om det kan bli några andra problem med blandningen av salterna än det som alltid gäller kring att använda omvänd osmos eller inte. Det står ju på burkarna att man ska använda vatten filtrerat genom ett sådant filter. Men då tänker jag att bättre tillföra med kranvatten tills jag får fram filtret igen än att jag inte tillföra något alls under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, OR20 said:

batterivatten

Jag provade först Kemetyl batterivatten när jag blandade Carbo-Calcium, men det luktade så starkt av plastkemikalier från Kemetyl-flaskan att jag gick över till kranvatten istället.

 

Göteborgs kranvatten verkar fungera utmärkt att lösa Carbo-Calcium i, iaf syns inga fällningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då behöver du nog inte vara orolig alls! Det är så små mängder som du tillsätter på det hela via balling att det inte påverkar. Då är som sagt tillskottet från ATO mycket större. Jag vet att vissa ICP företag skickar med ett rör där man kan testa RODI vattnet "gratis". Om du är orolig och använder kranvatten till ATO så kan detta vara ett bra test att göra för att se hur värdena ser ut i kranvattnet. Du kan också få en del info från kommunens vattenbolag som ska tillhandahålla sina vattentester. Om de inte har det på någon hemsida så kan du säkert ta kontakt med dem och fråga efter det. De brukar vara fokuserade på bakterier men testar även tungmetaller m.m.

 

Själv nvänder jag Biltemas batterivatten för att kalibrera min digitala saltmätare samt att spola mina kuvetter m.m. när jag gör tester och den har ingen doft alls. Billigt är det också vilket passar den här smålänningen. Lycka till med blandandet och karet!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...