Gå till innehåll

OptiWhite eller inte?


magel

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

jag har fått glas till ett akvarium med måtten (200x150x70) cm levererat.

 

Botten och sidor är beställda som OptiWhite 15 mm och överliggare/tvärstag/box är OptiWhite 10 mm.

 

Problemet med leveransen är att jag upplever stora färgskillnader mellan glaset i 10 mm och 15 mm, 15 mm som betydligt grönare.

 

Jag har tagit upp detta med leverantören och han meddelar att det är som det ska, både 10 mm och 15mm glaset är OptiWhite och det grönare tonen i 15 mm beror på att botten och sidorna har så mycket glasmassa i jämförelse med 10 mm glaset.

 

Detta känns rimligt om tittar genom sidorna på glaset men rakt ovanifrån borde man inte uppleva så står skillnad, se bilderna.

 

Vad tror ni, är det fel i leveransen, 15 mm i vanlig float i stället för OptiWhite?

 

Mvh Magnus

Bild1.jpg

Bild2.jpg

Bild3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, magel skrev:

Bifogar bild från sidan av 15 mm bottenskiva och (underst) 10 mm överliggare, sträcka för bottenskivan är 1466 mm och för överliggaren 1500 mm

 

 

BDCFA033-9EE9-4141-B856-D0705D3140A3.jpeg

 

 

om du tar fotot så att ljuset kommer igenom den undre skivan, hur ser det ut då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganske tydligt tycker jag, ingen Optiwhite ;( 

 

Jag kommer ihåg at butikken der lå i Sundbyberg fik bygge et stork akvarium, typ i samme storlek som mit, dom fik 2*19mm glas der skunne våara Optiwhite, det var det inge, och alt var grönt i baljen. 

En annan sörjlig grej var da jeg skulle ha mit bygget, så påstod Sverigs störste akvariebutik at 15mm inte fins i OW... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite blandade erfarenheter av Pilkington Optiwhite. Ibland är det bra ibland lite grönt.

På senare tid har jag bara använt diamantglas från Saint-Gobain och det har alltid varit perfekt.

Det du har på bilderna ser ut som Pilkington Optiwhite i mina ögon. Vanligt floatglas är betydligt grönare i 15 mm.

Varken Optiwhite eller Diamant lagerförs i 15 eller 19 mm i Sverige säger min grossist.

Jag kan få specialbeställt vid nästa import men det tar 1- 2 månader planerad tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...