Gå till innehåll

Ozon och silikon?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Ska inom kort börja med ozon kopplad till skummaren. 

 

Behöver få tag i ozonbeständig slang och t-koppling (inget separat luftintag för ozon till skummaren, som dock är ozonklassad enligt tillverkaren) 

 

Däremot läser jag att silikon ska vara ozonbeständigt? Räcker det då inte med en vanlig billig silikonslang 4/6mm eller måste jag hitta någon dyr specialslang? 

 

T-koppling var inte heller det enklaste att hitta till detta ändamål. Hittade någon för en hundring. Tips mottages gärna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte problemet med ozon att plast blir sprött och spricker? Om så är fallet så kan du köpa många billiga t-kopplingar och byta regelbundet istället för att försöka hitta en som tål ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkte ingenting på 6 år med vanlig genomskinlig slang. 
Hur mycket mg/h körde du då?
Jag har haft sönder både ett litet plaströr och fått en vanlig slang att bli helt gul/röd, som sedan började spricka....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Jonas777 skrev:

Hur mycket mg/h körde du då?
Jag har haft sönder både ett litet plaströr och fått en vanlig slang att bli helt gul/röd, som sedan började spricka....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

När du säger vanlig slang vad syftar du på då? Försöker förstå vad som gör att silikon klassas som helt kompatibelt med ozon, enligt flera artiklar, men att "vanlig" 4/6mm silikonslang inte funkar? Är det inte "ren" silikon eller är det något annat som spelar in? 

 

Har hur som helst beställt dyr ozonbeständig slang nu, men är fortfarande nyfiken 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger vanlig slang vad syftar du på då? Försöker förstå vad som gör att silikon klassas som helt kompatibelt med ozon, enligt flera artiklar, men att "vanlig" 4/6mm silikonslang inte funkar? Är det inte "ren" silikon eller är det något annat som spelar in? 
 
Har hur som helst beställt dyr ozonbeständig slang nu, men är fortfarande nyfiken
Minns tyvärr inte vad min gamla vanliga slang vad för nått, men det var inte silikon.

Kanske spelar det inte jätte stor roll vilken slang man har, men eventuellt kan dom gå sönder med tiden.

Själva dosen mg/h behöver inte va så jätte hög. Tror många kör högre än som behövs, när jag körde för hög dos så luktade rummet ozon, som inte är bra att andas in och dessutom så skummade skummaren sämre, nu med mindre dos kör jag 24/7 och allt ser bra ut.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...