Gå till innehåll

Lämplig pump för forsbiotop


rasmus_agren

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag gillar egentligen mitt vatten sött, men tänkte att detta är något ni borde ha bättre koll på. Jag håller på och skissar på ett forsbiotopakvarium, där jag vill ha väldigt starkt flöde i samma riktning. Jag lutar åt en lösning med dubbelbotten där vattnet sugs ner i ett galler på ena sidan, transporteras under botten och kommer upp i ett galler på andra sidan. Tanken kommer bli 150x60x30 och jag siktar på ett flöde kring 20000 l/h. Tanken är alltså att kunna ha mycket starkt flöde utan någon hård stråle eller synlig teknik.

 

Jag letar nu efter en lämplig pump för detta. Pumpen skall alltså gömmas i dubbelbotten, och jag har ca 10 på höjden att använda. Det går att justera, men jag vill ha en så liten pump som möjligt för att kunna hålla tanken låg och inte behöva gå upp i glastjocklek. Det kommer bli ett visst tryckfall eftersom vattnet skall sugas ner och tryckas upp genom galler. Tacksam för all hjälp, både vad gäller modeller och vilken typ av pump som vore lämplig!

 

Akvarium.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall tilläggas att jag kommer borra tanken och ha sump, främst för att det kommer vara en öppen tank och avdunstningen kommer vara enorm. Jag vet inte om jag vågar ha en pump kopplad direkt till avrinning i botten (alltså utan något stigarrör) om något skiter sig, men om det går att lösa på ett bra sätt så vore det också väldigt önskvärt för då kan jag slippa dubbelbotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade vad ATO var. Låter ju smidigt, men det är skönt med en sump ändå tycker jag. Billigare också. Sötvatten har inte problemet att salthalten måste vara konstant heller, så om jag har 100 liter i sumpen kan det stå tills den är tom. Hade jag iofs kunnat även om jag använde en ATO..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gyre verkade ju bra, om än väldigt dyr. Jag behöver egentligen inte något ”snyggt” flöde för det ska ändå igenom ett galler. Det jag inte riktigt förstått är om de pumparna ni använder för cirkulation är väldigt högt flöde och lågt tryck. Om det inte vore för att de är högljudda och genererar mycket värme så tror jag att en enkel dammpump funkat för mina behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var ett väldigt snyggt akvarium! Förstår lockelsen! Om du bygger får du gärna länka till en byggtråd, för detta vill jag följa. 

 

@mikoto visade en video på uppbyggnaden av ett liknande akvarium. Han kanske kan länka dit igen, jag hittar inte det klippet.

 

Jag föreslår att du sätter två så kallade streamers i dubbelbotten så får du ner storleken. Dessa är kontrollerbara så du kan få lite lugnare flöde om du vill. Maxflödet är 16.000 l/h.

https://m.fish-street.com/coral-box-quiet-pump-plus-new-wavemaker QPS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en miniatyrvariant av det du vill bygga.

 

742267687_01FTS.jpg.ae439f60cd4de0b2dd748797c48fdeb4.jpg

606062036_02Upwelling.jpg.6c638bf2aa39acdbff1eeaddb48726c9.jpg

896548596_03Topviewnobottom.jpg.6afb06e8f640ed94769d76bde5b4b0d6.jpg

786817095_04Sideviewnobottom.jpg.d8ec6af25258174c55a73b6780a04e08.jpg

1662052961_05Sideviewbottom.jpg.f07d1314d1ae647f18d7eaef27c52c0b.jpg

 

Mitt akvarium är ganska mycket mindre dock som sagt, det  är 80x35x40 cm. 40 cm är höjden och jag har den falska botten 10 cm ovanför akvariets botten.

 

Jag använder två Tunze 6045 pumpar och de ger i teorin 9000 liter i timmen tillsammans. Inga galler då jag inte har fisk i akvariet. Men jag tror att ett grovt galler typ som det man köper i dammbutiker påverkar nog inget alls.

 

9000 l/h är ok i min volym men jag hade gärna haft mer. Men jag får nog inte plats med mer än max en pump till. Annars får jag byta till grövre modeller.

 

Såhär i efterhand skulle jag fäst mina stag för den falska botten bättre. För de har bägge lossnat idag.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Slanten said:

Jag föreslår att du sätter två så kallade streamers i dubbelbotten så får du ner storleken. Dessa är kontrollerbara så du kan få lite lugnare flöde om du vill. Maxflödet är 16.000 l/h.

https://m.fish-street.com/coral-box-quiet-pump-plus-new-wavemaker QPS

Den försäljaren har billiga gyres också, kallade Cross Flow. CP-150 är största modellen tror jag:

Specifications

  • Size 32.5cm x 6.5cm x 4.5cm
  • Thickness 15mm
  • Super Extreme Magnet Include
  • Power 100V to 240V 50/60hz DC 4A 65W
  • Assume 23000 to 28500 Litres (Cross Flow for Whole Tank) *Suppose Order Aqualink WiFi controller to OverClock or reduce the flow to accuracy more
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, mikoto said:

Jag har en miniatyrvariant av det du vill bygga.

 

742267687_01FTS.jpg.ae439f60cd4de0b2dd748797c48fdeb4.jpg

606062036_02Upwelling.jpg.6c638bf2aa39acdbff1eeaddb48726c9.jpg

896548596_03Topviewnobottom.jpg.6afb06e8f640ed94769d76bde5b4b0d6.jpg

786817095_04Sideviewnobottom.jpg.d8ec6af25258174c55a73b6780a04e08.jpg

1662052961_05Sideviewbottom.jpg.f07d1314d1ae647f18d7eaef27c52c0b.jpg

 

Mitt akvarium är ganska mycket mindre dock som sagt, det  är 80x35x40 cm. 40 cm är höjden och jag har den falska botten 10 cm ovanför akvariets botten.

 

Jag använder två Tunze 6045 pumpar och de ger i teorin 9000 liter i timmen tillsammans. Inga galler då jag inte har fisk i akvariet. Men jag tror att ett grovt galler typ som det man köper i dammbutiker påverkar nog inget alls.

 

9000 l/h är ok i min volym men jag hade gärna haft mer. Men jag får nog inte plats med mer än max en pump till. Annars får jag byta till grövre modeller.

 

Såhär i efterhand skulle jag fäst mina stag för den falska botten bättre. För de har bägge lossnat idag.


Va kul, det ser ju väldigt likt ut! Tycker du det funkar bra, så man faktiskt får ”unidirectional” flöde, eller hade man lika gärna kunnat sätta pumparna i tanken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flödet är totalt annorlunda mot att ha pumparna i ett vanligt akvarium. Otroligt nöjd, kommer bygga ett nytt i framtiden men större. Det enda negativa jag kan komma på är hur fort man kommer på att du kan nästan inte sätta för mycket fart på vattnet. Det hade nog inte varit några som helst problem att ha 30,000 liter i timmen i mitt akvarium. Så var beredd på att 20,000 i ditt planerade akvarium antagligen inte ser ut i praktiken som du drömmer om 🙂

 

Om du tänkt ha ordentliga stenar i akvariet med så var väldigt noga med att förstärka den falska botten ordentligt, så du inte hittar den rasad en dag som jag gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är just det jag är rädd för. Videon jag länkade var lite väl mycket, det varken vill eller tror jag går att uppnå i min tank. Men det vore väldigt trist om man specialbyggde och la ut en hel del pengar och så ser det ut som vanligt. Jag kommer ha mycket sten som sticker upp ur vattnet och jag vill ändå att det skall ”forsa” över dem. För saltvatten så finns det en sån tydlig poäng med bra flöde, för mig är det mest det estetiska och att de passar fiskarna jag planerar att ha. Du har ingen byggtråd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen byggtråd, men du kan se akvariet igång en sväng i den här videon. Det är en av mina tidigare klipp så det är nog lite svamligt, du kan spola till 5:30 så kommer du direkt till akvariet.

 

 

Jag tycker nog dubbel botten är bättre än att ha en bakvägg, det blir så klumpigt akvariet när man offra djupet från väggen. Underhålla pumparna är inget problem för mig som har ca 10 cm öppning ovanför de. Men man slipper risken för att dubbelbotten rasar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...