Gå till innehåll

Plattmask?


Hampus85

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Jag har aldrig använt kemi mot dessa. Synchiropus ocellatus äter dem med god aptit när de väl upptäckt dem. Antagligen är den vanliga mandarinen lika effektiv.

Och egentligen är det inga planarier utan plattmaskar. Planarier är små primitiva rundmaskar som är ganska ovanliga i akvarier. De brukar vara vita till genomskinliga och mellan 3 mm och 1 cm långa. Värdefulla att ha i levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror säkert att det går att kontrollera med fisk och wrassen verkar gilla dessa. Nu lyckades jag med konststycket att flytta koraller till ett karantänkar och levande sand till det nya projektet två dagar innan det bröt ut och spred då maskarna även dit. Har ingen lust att starta med ohyra så behandlade nya karet med axillur för nästan två veckor sedan. All mask försvann. Inga större problem eftersom det enbart var halvfullt och inga djur istoppade. Bakteriekulturen påverkas ej så cyklingen blir inte förstörd. Karantänen är tömd och rengjord. Kommer behandla alla koraller innan de flyttas över.

Jag är medveten om att det ej är planaria men eftersom de kallas röd planaria i folkmun tror jag det är risk för missuppfattningar om jag skriver plattmask 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...