Gå till innehåll

Hemmagjorda fraggpluggar?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte bara höra om det är någon som har lyckats med att göra egna fraggpluggar på senare dagar? 

Vad har ni isf använt till att gjuta i? 

 

Vad består de vita fraggpluggarna som finns i handeln av för material (varför är de så löjligt dyra?) 

 

Har sett äldre trådar där vit portland cement eller finjas vitcement har använts tillsammans med korallsand för att göra en typ av gjutmassa? 

Har även sett lite videos på Youtube. 

 

Är mest ute efter fler tips på vägen. Tänkte mig detta som ett litet halv-fjärtat sommarprojekt 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjutit egna i flera år, ibland blir det skitbra ibland mindre bra… 

 

Jag använder Aquaforest Stone Fix som funkar prima.

 

Ska du bara göra enstaka pluggar åt gången:

forma aluminiumfolie runt en tidigare plugg, fem minuter senare har du 3-5 formar att gjuta i.

 

Senaste varianten jag provat är att sätta två brädbitar i ett skruvstäd och borra ur formar till pluggar i mitten av de två träbitarna. Slipa formarna noga efter. Håll ihop bitarna med gummiband eller lik ande när det är dags att gjuta samt pensla formen med matolja innan gjutning så släpper pluggarna när du delar formen.

 

Prova dig fram helt enkelt, en burk/påse stonefix räcker till en jädrans massa pluggar! 
 

Vill man vara fancy så gör en gjutform i ”gjutsilikon”, det blir nog nästa steg för mig.

 

Kan skicka bild på mina lite senare idag, lycka till! 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Strom skrev:

3C92794F-12CC-424C-B4CA-12CE5C08ED83.jpeg.921dcf17edd8b6a49b6c34da643ac970.jpeg56131CC0-CF9A-4D57-9962-DE55E580ABA3.jpeg.397562b6cc0734f1f559f7e8d79e9530.jpeg160C5BA9-11A6-4086-AEE4-C5FA9D85E8EB.jpeg.56aec58d868f5b77894cbc1b4da3eb61.jpeg5F07B332-F952-4725-9D42-83997B4C481B.jpeg.5f70a53cc9f371eba20b42969e261131.jpeg

Snyggt hemmajobb! 

Jag såg ett par videos på Youtube där man gjort en liknande lösning.

Hur är det att få loss pluggarna efter gjutning då? Antar att det är därför som du slipar gjuthålen noggrant? Men lossnar dom lätt? Smörjer du in insidan av träformen med någonting? 

 

Tack för att du delar med dig! 👍👍😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är lite knussliga att få loss tyvärr, men funkar ok om man smörjer formen med matolja innan (typ rapsolja eller liknande). Sen gäller det att få rätt konsistens på cementet men det är bara att prova sig fram.

 

Knacka lätt med en kniv eller liknande på formen innan delning, det verkar också hjälpa. Sen är det bara att försiktigt vicka loss pluggarna.

 

Precis som du skriver, slipa så noggrant som möjligt när du tillverkar formen så att det är så slätt som möjligt. Köp en dremmel om du inte redan har det. Biltemas duger gott, den är även perfekt att fragga med för LPS:er.

 

Lycka till! 🙂

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Strom skrev:

De är lite knussliga att få loss tyvärr, men funkar ok om man smörjer formen med matolja innan (typ rapsolja eller liknande). Sen gäller det att få rätt konsistens på cementet men det är bara att prova sig fram.

 

Knacka lätt med en kniv eller liknande på formen innan delning, det verkar också hjälpa. Sen är det bara att försiktigt vicka loss pluggarna.

 

Precis som du skriver, slipa så noggrant som möjligt när du tillverkar formen så att det är så slätt som möjligt. Köp en dremmel om du inte redan har det. Biltemas duger gott, den är även perfekt att fragga med för LPS:er.

 

Lycka till! 🙂

Toppen. Ja dremel har jag, sen är frågan om jag har det övriga för att svarva upp tillräckligt stora hål för själva disken. Men skall undersöka detta, bör ju inte kosta alltför mkt att göra tänker jag. 

Funderar dock på att köpa vit portland cement som jag läst att många har använt sig av tidigare. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E6919438-78BB-44D0-BC42-20CB49FA9611.jpeg.eb14b62782be41e0af57f3772db42ecf.jpeg

 

Den lilla arsenalen klarade jag mig på, jag gillar 20 mm pluggar men 25 millimeter är nog mer som en standardplugg.

 

Borra först med träborren till det djup som motsvarar tjockleken på toppen av pluggen du vill ha och borra sedan med stål/träborr typ 9 mm till det djup som motsvarar längden på foten som du vill ha. 
 

Ja du fattar grejen, materialet jag använde var  två 30 cm bitar av överbliven läkt. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, m0jjen skrev:

3D printar de pluggar jag behöver. Plattor, pluggar, runda, fyrkantiga ;)

Jo jag tänkte väl nästan att någon gjorde detta också. Har du märkt någon skillnad i hur gärna korallerna sätter sin fot över det materialet jämfört med typ sten eller keramik? 

Är det lika lätt/svårt att sen fästa själva pluggen mot sten med epoxy/lim? 

 

Nu äger ju jag ingen 3d-printer men är ändå nyfiken 😅👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jo jag tänkte väl nästan att någon gjorde detta också. Har du märkt någon skillnad i hur gärna korallerna sätter sin fot över det materialet jämfört med typ sten eller keramik? 

Är det lika lätt/svårt att sen fästa själva pluggen mot sten med epoxy/lim? 

 

Nu äger ju jag ingen 3d-printer men är ändå nyfiken 😅👍

Det är typ samma i min mening

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte att denna video visade på att bra sätt att tillverka sina pluggar, lätta att flytta om man placerat fel och stor yta så korallen inte växer fast på stenarna.

Enda jobbiga är att man måste ha borrat hål i stenarna innan man sätter dem i akvariet, fästhål för pluggarna.

(47) A Weird Way To Mount Corals | In the Beginning | 120g SPS Reef Tank - YouTube

 

MVH

Ronny

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, ronny h skrev:

Jag tyckte att denna video visade på att bra sätt att tillverka sina pluggar, lätta att flytta om man placerat fel och stor yta så korallen inte växer fast på stenarna.

Enda jobbiga är att man måste ha borrat hål i stenarna innan man sätter dem i akvariet, fästhål för pluggarna.

(47) A Weird Way To Mount Corals | In the Beginning | 120g SPS Reef Tank - YouTube

 

MVH

Ronny

 

 

Ja det där är definitivt något att ha i åtanke till nästa kar! 👍👍

 

Lite samma grundtanke som @CoraroC har i deras rev-system?? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Cement och korallgrus har ju varit vanligt för att göra sina egna pluggar av men är det någon som testat ”Korallenwelt Keramikmörtel” köpte precis en liter för att testa att göra diskar av till mina svampar. Det rör sig om https://www.shop-meeresaquaristik.de/Zubehoer-Ersatzteile/Korallenkleber/Korallenwelt-Keramikmoertel-1-Liter::13751.html om någon undrar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2021-08-11 at 14:24, OR20 skrev:

Cement och korallgrus har ju varit vanligt för att göra sina egna pluggar av men är det någon som testat ”Korallenwelt Keramikmörtel” köpte precis en liter för att testa att göra diskar av till mina svampar. Det rör sig om https://www.shop-meeresaquaristik.de/Zubehoer-Ersatzteile/Korallenkleber/Korallenwelt-Keramikmoertel-1-Liter::13751.html om någon undrar

Nu har jag testat detta och kommit fram till att det inte fungerar då plattorna smulade sönder sig när de torkat. Jag tror att cement är det som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För egen del så gjorde jag lite fraggpluggar med vit portlandcement och korallsand. En del genom att gjuta ner i en sandlåda som jag gjort gjurhål i, och en annan i en 3d printad form. Är nöjd med båda men den som gjuts i sandlåda krävde ju lite efterbearbetning några timmar efter gjutning, då pluggar behövde dras ut för stt rengöras på den ytsand som fastnat. 

Sen ska ju allt lakas ur, dock så har jag skitit i det om jag behövt en plugg eller två, då jag inte ser hur den lilla mängd skulle kunna påverka karet något avsevärt? 

 

Se lite bilder nedan. 

20210715_160009.jpg

20210715_160034.jpg

20210809_005250.jpg

20210717_111147.jpg

20210814_180511.jpg

20210814_180504.jpg

20210814_180448.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

Udda, hur är tanken att det ska användas isf? 

Det är ett special "cement" för att sätta ihop keramikstrukturer. Det ska vara att använda det som vanlig stone fix och ska härda på 15 minuter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...