Gå till innehåll

euphyllia torch kan den överleva?


Rekommenderade inlägg

Köpte en euphyllia torch igår och i morse såg jag en eremit sitta på huvudet på den, så jag putta ner den och till min förskräckelse såg jag att den mumsat i sig hela mitten av korallen.

Nu är det bara tentaklerna i ytterkanten kvar, kan den repa sig utan munnen eller den är dömd till döden?

 

Har även försökt några gånger nu med calustrea och de bara sakta krymper och smälter bort. Är placerad nästan på botten och i lågt flöde från pumparna.

 

Värdena är lite höga på vissa.

 

salt: 1.026

grader: 25,3 ca

alk: 8.3 

mg 1500 siktar på lite under 1400

ca 513... hanna vissa ena dagen 413 så jag fyllde på och nästa dag visa den 513, sikta på runt 430

Po4, 0,03

no3 ca 15ppm

 

Gör varannan vecka  50l i vatten byte på ca 400l akvarium.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysning är en Pacific Sun Hypirion R2.. 2x150w

 

Fisk är:

 

1 Palettkirurg

1 Gul kirurg

2 begaikardinaler tror jag de heter.

2 clown fiskar.

1 dvärg kejsare

1 Fjärilsfisk

 

1 boxarräka

1 putsarräka

 

Lite sniglar och eremiter 

 

Putsaräkan är där och håller på med sina armar då och då, dvärg kejsaren och fjärilsfiken har jag inte sätt pilla på den.

Men de kan ju härja när man ligger och sover.

 

Skärmklipp.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aldrig hört talas om att eremiter käkat upp ephyllia. däremot kan det kanske vara så att den fångat lite mat, som eremiten försökte komma åt. både eremiter och putsarräkor är ganska så brutala i sin jakt på mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja putsarräkor har jag behövt flytta ner till sumpen vid flera tillfällen för dem är och gräver i LPS:ernas munnar. De retar dem så pass att de till slut tynar bort. Räkor är lite 50/50 om de funkar eller inte enligt mina erfarenheter. Köper jag två är det alltid en som strular.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Mattias7898 skrev:

Belysning är en Pacific Sun Hypirion R2.. 2x150w

 

Fisk är:

 

1 Palettkirurg

1 Gul kirurg

2 begaikardinaler tror jag de heter.

2 clown fiskar.

1 dvärg kejsare

1 Fjärilsfisk

 

1 boxarräka

1 putsarräka

 

Lite sniglar och eremiter 

 

Putsaräkan är där och håller på med sina armar då och då, dvärg kejsaren och fjärilsfiken har jag inte sätt pilla på den.

Men de kan ju härja när man ligger och sover.

 

Skärmklipp.JPG

Jag kanske inte ser torchen men det där är en caulastrea  och inte en euphyllia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Torchen var inte med på bilden. Jag undra även varför Calustrean krymper, men den har inte varit i karet mer än ca 1v så den kanske bara skall vänja sig.

 

Det är svårt att fånga den på bild men det är där pilen är som munnen försvann efter att eremiten satt på den. Kan ju varit någon av de andra i karet som varit där först.

Ena sidan ser ut att bli tjockare under dagen så där är kanske liv kvar i den.

 

837171818_Skrmklipp.JPG.1ae3e43a9cd37f996b71929bf9faf22b.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en stor eremitkräfta som käkade upp min första torch. Men den var nog inte så välmående då det fortfarande var rätt tidigt efter uppstarten. Eremiten har sedan dess blivit deporterad och ingen av mina nuvarande euphylior blir rörda av någon eremit. Så min slutsats var att den bara gav sig på den för den redan var döende. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...