Gå till innehåll

Hur fungerar PH och PM1 på Apex


ronny h

Rekommenderade inlägg

Hej, 

Har idag 3 st PM1 installerade på min Apex, mäter PH på 4 olika ställen:

PH i akvariet som är ansluten direkt i Apex

PH i calcium reaktorn för att styra CO2 i första PM1.

PH för att läsa av Alkatronic i andra PM1.

PH för att läsa av negativ orp i tredje PM1.

Läste att man kan läsa av negativ orp med orp prob och apex inställt för PH mätning, Apex klarar inte av att mäta negativ orp.

Det fungerar alldeles utmärkt, PH 7.0 = 0mv PH 8.0 = -58mv PH 9.0 = -116 mv, alltså -58 mv på varje helt PH steg uppåt.

Vet inte om den visar rätt värde, men den går i alla fall att läsa av så jag kan justera flödet igenom min nitratreaktor.

Just nu håller jag den mellan 8,5 och 9.0. Om jag sänker flödet med tex 10 ml/min går den upp till 10 och över, ganska snabbt

om jag ökar flödet genom reaktorn sjunker den också ganska snabbt.

 

Men det jag upptäckte och som jag tyckte var lite konstigt var att om jag disable TC (temperatur kompensationen) för proben till nitratreaktorn,

blev alla mina PH mätare disable på TC. Enligt instruktionen måste man kallibrera om när man ändrar på det. Så när jag hade disable TC på nitrat reaktorn

började alla mina PH värden att bli konstiga, Både på den som var ansluten direkt till Apex och alla som var anslutna till de olika PM1 modulerna.

Har rapporterat det till Apex support, men tycker det verkar väldigt konstigt att det skall ändra på alla PH mätare.

 

Är det någon annan som råkat ut för samma sak?

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...