Gå till innehåll

Id på sps


OR20

Rekommenderade inlägg

Köpte en sps för ett år sedan av en annan akvarist här på forumet, det blev dock fel när den plockades ner i påsarna och jag har ingen aning om vad det blev istället (vi hade för trevligt med allt annat snack när korallerna skulle plockas ihop). Den var gul när den kom i karet och hade bara ett ”encrusting” växtsätt. Sedan dess har den varit mellan brun och nu är den ljusmetallic grön med lila/bruna polyper och vissa grenar har börjat komma upp. Korallen är nere på botten och får ca 150-200par samt lågt flöde.  Den ser nästan ut som någon montipora spp. men jag gissar bara här. Är det någon som är riktigt vass och kan berätta vad detta är?! Jag tänkte flytta om lite i karet och vilken art det är avgör ju lite vad den kan placeras ihop med.

AD745375-CE0C-41D6-B537-129BD3F5596C.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var bare et bud, kan jo vära en speciel variant, der er ganske långt mellam polypperne och den har sine utmaninger, med andra koraller och alger der väkser rundt och kansche stresser den. Visse SPS kan ta +12 månader innan dom börja väkse. 

 

Fint dock at den klara at väkse up och net :)

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag kan bara del @Hampus85 åsikt att det är svårt att se skillnad på de olika arterna. Jag kan kasta in Montipora Confusa som jag också tycker att den har drag av. Dock har jag för mi att den är mer flakväxande än encrusting?! Stort tack till er alla  @Hampus85 @Kim Rosenqvist @Thomas Salt för era inspel och hjälp med att identifiera korallen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

@Kim, jag har haft en sådanne, er den från Triton. Spara en fragg åt ig tak :) Trods den er grön er den veldig trevlig. 

Ja det är en av mina "enkla" favoriter, med fina kontraster och sin förvirrade växt-form 😅

Finns fraggar att ta av så det är bara att hojta till. Ta gärna med någon kul pinne i utbyte 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...