Gå till innehåll

Simple Reef (98 liters SPS kar)


Kenpro

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Här kommer jag visa mitt simpla sps kar och dess utveckling. Detta är mitt femte saltkar och har tidigare haft kar i blandad storlek, vissa med fullspäckad teknik o andra utan.

 

Denna gång blir det ett basic kar utan sump, tekniken kommer sitta i ena kortsidan och inte det vackraste estetiskt sätt men simpelt och jag vill testa SPS utan sump då jag haft bra resultat med det tidigare i ett LPS akvarium.

 

Jag kommer också visa mina rutiner och lite att tänka på, tror denna sida kan vara en bra grej för nybörjare i hobbyn som letar efter info om hur man i verkligheten kan sköta ett akvarium. Jag kommer inte använda den absolut billigaste tekniken i form av pumpa,r lampor etc men allt detta kan göras med begagnad teknik eller billigare motsvarigheter med i stort sett samma resultat.

Gillar själv högkvalitativa grejer så därav mitt val i att hålla det simpelt med få saker som verkligen fungerar.

 

Väntar på paket från Företagsakvarium som leverar allt jag behöver till detta projekt.

 

Kar o bänk är inköpt separat från nätet, ett 98 liters Zquare optiwhite lågjärn glas akvarium med måtten L 80cm D 35CM H 35CM och bänken är egentligen till ett Juwel 125 liters men som passade bra med måtten och står pall för tyngden.

 

På bifogade bilden ser ni karet som är cleant med transparenta fogar och snyggt mått så det ska bli spännande att få igång projektet.

 

Bifogar de få bilder jag har på några av mina tidigare kar och så drar vi igång detta när prylarna kommit hem.

 

Ha de gött 

IMG_2042.jpeg

IMG_0346.JPG

IMG_1551.JPG

IMG_2184.JPG

IMG_0031.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi börjar väl med karet och plats, en bra plats för karet är generellt en plats som är lugn ifrån spring och direkt solljus, att ta ett vattenpass och om nödvändigt lägga några bitar plåt eller hårdplast etc under bänkens fötter så allt står plant i alla ledder, titta med vattenpasset åt alla håll så inte karet får en sned eller vriden belastning av bottenglaset vilket då lätt spricker, tar max 10 minuter och gör enorm skillnad och ingen risk för sprucket kar.

 

Trots nära nog perfekt justerad bänk så väljer jag att stoppa en tunn frigolitskiva mellan kar och bänk för att jämna ut det sista och då kan karet stå säkert, även om materialen rör sig med årstiderna vilket alla material gör mer eller mindre. Frigolit finns i alla byggvaruhus och den tunnaste varianten de har duger gott. Har man märkes kar o bänk är det ofta inte nödvändigt man jag har ett kar utan ram så tar det säkra före det osäkra. Skar ut eden genom att ställa karet på frigolitskiva och skar längs med kanten med en mattkniv.

 

Vill ha min tank som en rumsavdelare så man kan se karet från tre sidor så placerar det i vardagsrummet långt från direkt solljus och i ett bra läge för att sköta och samtidigt sitta i soffan o beundra. Jag ställer aldrig akvariet direkt mot väggen utan 10 cm ifrån för att komma åt teknik etc mellan kar och vägg, livet blir mycket simplare så.

 

Ska flytta mitt skrivbord o har i nuläget en hemkommen valp som har en hage bredvid soffan så är lite trångt men med tiden försvinner det och det kommer vara mer cleant runt karet. Tycker karet ska vara estetiskt både i och utanför o skapa lugn så häng i så blir det bättre vartefter. Eluttaget är nära karet så man får va försiktig med att kladda med saltvattnet för mycket då det leder ström väldigt bra ;)

 

Om några dagar får jag en sändning med prylar om än inte alla men kan börja pilla och berätta om de saker jag köpt och varför jag gjorde de valen.

 

Har ni frågor är ni välkomna att ställa dessa i denna tråden. 

 

 

IMG_2046.jpg

IMG_2047.jpg

IMG_2045.jpg

IMG_2044 2.jpg

Ändrat av Kenpro
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I väntan på prylar kan vi börja med salt, en av grundstenarna i ett saltvattensakvarium.

 

Jag ska använda mig av RedSea Salt ( blå hink) Man kan använda vilket salt som helst som säljs inom akvariehandeln, med gott resultat. Personligen har jag testat många så tänker  köra detta kar med detta salt utan att byta hit o dit för att få stabilitet i karet, något av det absoluta viktigaste i denna hobby. Jag mäter och testar mitt salt några gånger för att se hur mina tester och testkit presterar och ger en fingervisning om vad jag stoppar i vid vattenbyte. För att se saltkoncentration behövs en saltmätare, refraktometer rekommenderar jag.

 

Innan jag gör något rullar jag salthinken i 10 minuter på golvet och skopar gärna ut några kilo i taget o rullar igen för att blanda saltet väl, de flesta salter har färdats runt halva jordklotet och små o stora partiklar vibreras isär och några hamnar på botten av hinken o några överst. Nästan alla mätningar som görs o redovisas på nätet med olika värden beror på oblandad hink eller felaktigt icke noggranna gjorda tester. Med denna metod håller alltid mina vattenbytesbatcher samma mätvärden och sätter där grunden för den stabilitet i karet vi söker👌

 

Överkurs tycker många men här ska jag försöka skapa ett riktigt väl fungerande kar med dyra sps koraller så många bäckar små.

 

Om ditt kar sätter sig på ett värde och saltet inte riktigt överens stämmer med detta så kan man alltid buffra vattenbytet, gjorde så med magnesium i mitt förra kar då karet hade lite högre halt än det nyblandade vattnet. Detaljer men de enkla sakerna som kan göra skillnad mer än att gå in i biologiska o kemiska processer i överflöd om man nu inte har ett brinnande intresse för det. Sätter man fokus på ett regelbundet skötande av vattnet istället för att snöa in på allt eller byter lampor fiskar etc konstant så får man enkelt ett fint kar , utmaningar kommer alltid ändå men men att sköta det simpelt o effektivt är nyckeln till ett snyggt kar. 

 

Brukar blanda vattenbytes vatten på kvällen o låta stå med värmare o pump över natten, för att få det väl blandat till bytet. Alla gör olika men detta sätt har fungerat bra för mig även med dyra australienska acroporor.

 

När man nu startar med nytt helt balanserat saltvatten så behöver man med tiden tillsätta det som koraller och den biologiska processen suger upp upp från vattenkolumnen, skulle jag bara byta 10% vatten så är ju 10% vatten helt balanserat och resterande 90% eventuellt obalanserat och mer eller mindre spårämnen etc efter att korallerna tagit upp ämnen när de växer så då bör man tillsätta spårämnen dagligen om man har ett fungerande kar med växande koraller. Mer om detta senare.

IMG_2050.PNG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IMG_2051.JPG.08af2c30bc1bedd55860ac34823ff5f7.JPG

 

 

 

Skummaren är en Tunze 9004 Doc, kanske den bästa skummaren till små kar utan sump, tyst pålitlig och till ett vettigt pris. Jag kommer köra Redseas produktlinje med alla tillsatser som behövs för att sköta ett fint akvarium.  Har idag investerat i en begagnad Alkatronic, en maskin som mäter och justerar KH och kan låta doseringen av calcium och magnesium följa efter vad den mäter i kh och doserar i kh med den följande Dosetronic doserpumpen.

IMG_2054.JPG

IMG_2052.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du vilja följa utvecklingen av karet Casio 😀

 

Idag har jag hämtat Alkatronic och Dosetronic maskinerna, skulle ju hålla detta väldigt basic men har länge velat prova en kh mätare o denna dök upp så efter lite manual läsning och uppfräschning o kalibrering av maskinerna så ska det bli mycket spännande att se hur väl de fungerar, ska vara klockrena så då kan man släppa kh mättande lite, något jag gjort i princip dagligen när jag förr har haft en del dyra koraller i karen. 

 

Har även fått hem det sista förutom Redseas Reefwave streamarpump, Tunze 3155 ATO, Ett tunze comline filter som gömmer doppvärmare och ATO inuti och samtidigt kan man ha aktivt kol, filtrerad och biologisk filtrering etc och Lampan, en ATI Powermodule hybrid med t5 och led, var 5-6 veckors leveranstid så ska se om jag köper något annat, bäst är väl att vänta då denna lampa är riktigt bra och som jag haft förut o den har det bästa av två världar. Alternativet är att bygga en sarg och där i gömma några t5 och en AI hydra 64 tex. Ska spåna på det och förslag på hybrid lampor tas tacksamt emot.

 

 

Ändrat av Kenpro
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut än så länge! Hur bred är rampen? Med fyra t5 och LED måste den vara bra nära att vara bredare än akvariet? Gör nog inget oavsett, du lär ha bra täckning med den. Jag har snöat in mer på "tråkigt" ljus under senare tid och hade nog på ett långt, lågt och smalt akvarium kört bara T5. Styrning är inget som roar mig, det är trevligt med lite blåljus på kvällen dock, går hitta många kul detaljer på det sättet, så jag har en liten blå LED spot på mitt akvarium.

 

Har samma skummare som dig i mitt hemma akvarium, är väldigt nöjd med den jag med. Är det DC eller AC pump i din?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen är 5 cm smalare än karet så i bredaste laget, beställde först en med enbart t5 men den fanns inte dimbar i denna storlek. Även om korallerna inte bryr sig så känns det bättre att kunna efterlikna naturen någorlunda med dimbara ramper för både djuren o mig. Att dessutom få lite blå ljus o pop på kvällen är ju ett plus även om det ökar priset väsentligt.

 

Härligt att du är nöjd med skummaren, jag har en ac motor i min då den fanns i lager, med tiden kommer skummaren vare mindre viktig om tillväxten drar igång o mer en backup ifall något dör i karet.

 

Nu är det dags att cykla karet, är inne på dag 5 av cyklingen och få igång kvävecykeln gör jag med Redseas Reef mature kit så att goda bakterier växer sig starka och kan ta hand om smutsen fiskar och annat ger ifrån sig vid matning etc. Så mycket av balansen sker med en god bakteriepopulatson och att få balans mellan in och uttag av energi(mat etc) kommer jag gå igenom när det är dags och djuren är i. Om 5 dagar kommer jag stoppa i en så kallad städpatrull som äter alger och annat man som ser som pest bland stenen och där väljer jag precis som med fisk djur som gör olika nytta i karet. Att planera vilka djur man ska stoppa i är ett smart drag för ett lyckat resultat.

 

När man söker stabilitet så är rätt val av djur i karet en av nycklarna, att hela tiden byta salt, fiskar och belysning skapar stress i akvariet och nåt man gärna gör som nybörjare då man vill testa alla fiskar mm. Ren etiskt o moraliskt så är det bra att välja fiskar som kan leva i den storlek av kar man väljer och man tar hänsyn till av hur de lever i naturen och hur stort revir de har. Att välja fiskar och djur som går väl ihop skapar lugn o balans så något att läsa på om före man handlar hej vilt.

 

Har ej fått min stremearpump, lampa och comline filter ännu så cyklar karet med lite provisoriska pumpar och kommer även köra en påse med siporax som ger bakterierna mycket yta att fastna på för att få en stabilare och tåligare miljö då jag ska köra detta kar utan sand, något som gör starten det första året mindre stabilt men som på lång sikt gör det lättare att hålla karet rent från detritus(smuts)

 

Nu får det tuffa på och jag ska ska läsa mig in på Alkatronic och Dosetronic maskinerna som ska sköta balansen mellan tillsatsämnen vartefter. Tålamod och att skynda långsamt är något som är en bra filosofi i denna hobby.  

 

Med tiden kommer bänk och kar bli färdiga o cleant o snyggt, just nu är planering av uppstart i full gång och att börja cykla karet med sten i något som jag ville få igång då det tar ett litet tag.

IMG_2067.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söker också High End sps fraggar mestadels acropora från pestfria karantänade kar så har ni ni eller vet någon som regelbundet säljer fraggar av rariteter och fint skötta sps så skulle jag vara tacksam för tips :)

Ändrat av Kenpro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så karet cyclas dag 8 nu och snart dags för städpatrull. Då jag ej har sand denna gång så kommer jag använda följande lägre djur.

 

Sniglar. olika arter av sniglar som sköter mycket av de alger och annat som finns på stenen och på botten. Stoppar i 6 sniglar, en per kilo sten i karet.

 

Eremiter, dessa plockar mat i skrevor och hålor så bra att ha några, dessutom finns de i fina färger som blånade eller röda. Stoppar i 2-3 stycklista av

 

Sjöborre, 1st sjöborre som äter det sniglarna skippar i form av alger o annat. Korttaggade sjöborrar gillar att maskera sig med snigelskal korallbitar etc så bra att fästa korallerna ordentligt när borren drar fram.

 

Räka 1st, väljer nog en eldräka då de är fina i färgen och de äter matrester och håller rent.

 

Om man karantäner karet och in te får in en massa annan pest från koraller och sten så räcker denna städpatrull gott och jag har aldrig haft problem med alger etc.

 

Har man glasrosor och andra saker vi inte vill ha så finns filfiskar och många andra djur o fiskar som tar hand om dessa.

 

Kommer även använda några fiskar som Lawnmover Benny som äter alger väldigt bra men mer om det när det är dags för fisk.

 

:)

 

Kommer gå igenom lite fundamentala grejer som jag tycker är viktigt, att ta hand om ett saltvattenskar kan göras på tusen sätt, vissa mer framgångsrika än andra men alla har sin väg o alla kar har sin biologi och det finns inte så många magiska preparat eller produkter hur mycket än företagen och shoppar vill promota försäljning, men enligt mig finns det några fundamentala saker man kan göra för att få ett fint kar oavsett korall arter och inriktning. Man kan sköta det utan vissa av dessa om man är erfaren men detta recept är en framgångsaga för 20 år sedan och ännu idag.

 

 

Stabilitet

 

Ju mindre du ändrar ljus, flöde, fiskar, koraller etc ju mer vänjer sig koraller och djur vid just din setup. Att med tiden behöva ändra flöde o placeringar av koraller som inte vill växa etc är oundvikligt men att hela tiden ändra o kuckla är inget som ditt gillar, varje gång du stoppar händerna i karet så avger huden fett och ibland smuts eller tvålrester som stör djuren. Att mäta o tillsätta grundstenarna som kh calcium o magnesium  mäta fosfat o nitrat räcker långt om man gör det regelbundet även när suget inte är på topp.

 

Vattenbyte

 

Vattenbyten på 10-15% varje vecka eller varann har i mitt tycke alltid boostat karen med bättre tillväxt och mer välmående koraller och fiskar. Var bara noga med rätt saltjhalt och värden på bytesvattnet så det inte svajar för hårt. Att dammsuga botten eller substrat för att få ur detrius är enligt mig ett recept för framgång.

 

Ljus

 

Ett välbeprövat ljusspectrum och i sps kar bra täckning över hela karet som man i början acklimatiserar korallerna med lite lägre ljus intensitet och sedan låter rulla på samma värde efter nån månad o framåt ger bra resultat enligt mig.

 

Vattenflöde

 

Beroende på kar och layout och vilka koraller man vill ha så så är flöde väldigt varierande. Att i mitt fall med sps ha högt flöde som inte direkt piskar korallerna nära en pump utan mer ha starkt omgivande och lite varierande pumpflöde som idag finns på många pumpar är en bra början. jag kommer ha ca 50 gånger tankvolymen i flöde per timme men i los kar funkar 10 gånger bra, olika för olika kar och titta o lär dig dina koraller och med tiden när korallerna växer var beredd på att tillsätta fler pumpar eller ändra något.

 

Tålamod

 

Allt bra sker långsamt i saltvatten, och katastrofer kan hända över en natt så ta det lugen och ändra max en sak i taget vid justering och vänta ett tag och utvärdera, ju mer du tittar och inspekterar karet ju mer lär du dig om djurens välmående och hur de svarar på justeringar. Att ibland behöva göra en snabbinsats vid tex en död fisk eller trasig utrustning mm är dock nödvändigt men dessa gånger ska vara sällsynta vid ett välskött kar.

 

Balans

 

Näringsvärdena i vattnet sker genom lika in och ut, mata fiskarna så de är lagom runda och fina och ju bättre kvalitet maten har ju bättre mår de. Att sedan ha en bra skummare, fosfatremover vid behov och eventuella andra filter för att kunna exportera ut avfallet so Nitrat och Fosfat ligger på stabila låga värden är något man första året får mäta och försöka balansera. Jag kör alltid med aktivt kol som byts varann vecka för att polera vattnet kristallklart. Kommer även i detta kar köra lite filtervadd, extra siporaxmedia för större bakterieyta och dosera Nopox (bakterieökare) 

 

Filtrering

 

Har jag tagit upp i ovanstående, går att göra på många sätt men lagom mat in och lagom ut är nyckeln till stabilitet och behöver man ibland dosera phosphorus eller nitrat så går det att mata mer eller köpa preparat som ökar dessa då alla beståndsdelar behövs för att den biologiska processen ska fungera. Nitrat, fosfat och kolkälla, finns de i lagom mängd så håller det sig stabilt, om en sak saknas av detta så stiger någon annan i taket.

 

Underhåll

 

Tvätta pumpar och annan utrustning regelbundet, gör dina vattenbyten och mätningar av vattnet, titta på karet, dammsuga botten och byt din kol, fosfatremover etc vad just du behöver ha i ditt kar. Arr har ett stadigt underhåll är nog nåt de flesta fuskar med ibland.

 

Dynamik

 

Ett saltvattenskar är dynamiskt, om koraller växer eller slutar växa så kan man inte köra på med samma doseringar etc utan måste mäta o följa med utvecklingen av akvariet och biologin, att ha alla saker hemma för att kunna justera är bra. Tex tar ju stora växande koraller upp mycket mer ur vattnet än några futtiga flaggar som inte mår bra. Så dynamiken är ständig och att hitta stabilitet där karet är just nu är något man måste bli vän med. Lite av tjusningen tycker jag. Så att lära sig vad man inte ska ändra och vad som faktiskt behöver doseras dynamiskt är något som kommer med tid och erfarenhet.

 

Se fiskar och djur etiskt.

 

De är dina husdjur och ingen skillnad mot en hund eller människa, att ge dem bästa tänkbara vattenvärden och mat och de kommer tacka dig genom att skina, att som jag tidigare nämnt välja fiskar som går bra ihop och kan anpassa sig till storlek av kar är något jag vurmar för. Fiskar kan leva väldigt länge så att ta hand om den när du styr deras välmående är för mig en självklarhet.

 

 

En liten bild på mitt förra 54 liters kar med australienska lps, väldigt lättskött trots sin storlek.

 

Ha en fin dag :)

IMG_0177.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja nu har karet cyklats med Redsea Starter kit och den första fisken är i. Väntar fortfarande på lampan och ett innerfilter där jag kommer köra lite siporax, kol filtervadd och eventuell rowaphos(fosfatremower) vid behov för att få en bra utförsel av näringen ihop med kolkälla i detta fall nopox för att reducera nitrat o fosfat.

 

Att skynda långsamt är bra i denna hobby och då jag inte kommer ha sand i karet så tar uppstartsprocessen längre tid då det är mindre bakterieyta så man får man väldigt försiktigt för att slippa algblomning.

 

Har stoppat i en lawnmover blenny som första fisk så han kan äta på de alger som gärna dyker upp i början, jag försöker välja fisk o städpatrull som gör nytta för karet och som städar och äter det som finna på den levande stenen. Nån snygg fisk eller ett par clowner kanske också inhandlas just för nöjes skull.

 

I veckan anländer en ATI Powermodule en hybridramp med t5 rör och led i samma lampa, riktigt bra lampor om man vill köra sps då man får ett bra ljus över hela karet med dessa.

 

Nu tänkte jag hålla budget så letar fraggar av god kvalitet och tänker inte köpa svindyra rariteter denna gång.

 

Har även installerat Alkatronic maskinen som nu mäter kh automatiskt, verkar vara en ruggigt precis maskin så ska bli kul o testa den i tanken när koraller är i och förhoppningsvis växer så det knakar.

 

Nästa gång blir det lite om ljuset och hur jag tänker där.

 

 

IMG_2117.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medan jag inväntar lampan och en beställning på lite fisk så tänkte jag berätta hur jag sköter mina kar, jag brukar skala bort det som faktiskt inte behövs och koncentrerar mig på en rutinmässigt schema av det man behöver ha koll på. Detta går att göra på många olika sätt men nästan alla riktigt välmående sps kar har några fundamentala saker gemensamt.

 

Vattenbyte 10-15% en gång i veckan, jag kollar så vattnet jag byter till har liknande värde som i karet o korrigerar om nödvändigt. Jag dammsuger botten/sanden vid vattenbyte för att få bort detrius o smuts som annars samlas där. Brukar även köra över stenen med en pump så smuts kan komma upp i vattnet och tas bort av innerfiltert/sump och skummare.

 

Testar kh varje dag i början när koraller är i tills jag justerat in dosering av kh ca mg. Nu kit mer jag köra alkatronic automat testare men annars mäter jag kh två gånger i veckan, ca o mg en gång i veckan tills jag uppnått stabilitet sedan varannan vecka.

 

Testar Nitrat o Fosfat en gång i veckan o justera matgivan och eventuell rowaphos och kolkälla (Nopox) därefter tills jag hittat en balans mellan in och ut.

 

Kol kör jag 1 dl per hundra liter vatten o byter detta varannan vecka. 

 

Doserar kh ca och mg och spårämnen varje dag flera gånger per dag med hjälp av en doserpump. Spårämnen kan man med fördel dosera för han d för att tweaka färger men detta gör man när man lärt sig att inspektera korallerna och dess mående och färger.

 

Filtervadd byter jag två gånger i veckan

 

Skrapar rutorna 1-2 gånger i veckan.

 

Då jag har en liten skummare så kommer jag tömma koppen 2 gånger i veckan o rengöra kopp och lock.

 

Eventuell fosfatremover byter jag vid behov, runt 3-4 veckor i mina tidigare kar.

 

Pumpar mm tvättar jag i citronsyra eller ättika 1 gång i månaden så allt är rent o snyggt i karet. I början innan biologin har satt sig så kan man vänta lite längre o inte störa biologin.

 

Matar fiskarna 2-5 gånger om dagen beroende på fisk. 

 

Matar korallerna med tex Reef energy dagligen eller annan  föda beroende på vilka koraller man har.

 

Doserar bakterier som tex Microblift special blend, allt detta beror på vad man använder för metod.

 

Allt detta är väl runt 3 timmar i veckan för att hålla ett kar i strålande skick, mycket av hur man man matar och doserar är nåt man får lära sig med tiden och få balans mellan in och ut.

 

har säkert missat något men fyller på om jag kommer på något mer.

 

Hoppas ni har en kanondag ✌️

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen, hoppas ni har det kalas nu när hobbyn blir ännu mera intressant framåt hösten. 
 

Nu har lampan äntligen landat här hemma, en Ati Powermodule med T5 och Led. En bra lampa som både ger spridning, minskar skuggningar och samtidigt har pop i färgerna och levande  ljus medhjälp av led. 
 

Har även fått i två Clarkii clowner och en sixline wrasse, den senara för eventuell pestkontroll och clownerna för de köarar sig bra länge i en balja på endast 98 liter.

 

Nästa steg är att få hem ett innerfilter där jag kommer köra siporax , kol, filervadd och eventuell fosfatremover.

 

Ha en go vecka🤗

 

 

B71C4770-D7BD-4447-8EA1-35A81D2D823B.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen

 

Nu har karet cyclats i 10 veckor och korallfraggar limmats på plats.

 

Jag har använt kolkälla i form av Nopox för att få ner mina näringsvärden, det blev nollade värden så fick backa av med nopoxen och mata på fiskarna och korallerna med reef energy ab+ och fiskmat där jah använder ocean nutrition formula one och two ihop med pellets.

 

Karet har börjat dra kh och jag måste säga att alcatronicen är guld att ha o dosera efter upptag. 

Jag kommer köra Ato Essentials pro istället för redseas produkter o se om det funkar lika bra och också göra lite icp testerför att ha koll på vad som går åt.

 

Nu har jag ställt in ljuset så nu får det bara rulla på, att byta o ändra har ingen fördel på ett rev utan stressar bara korallerna så länge du är i närheten av vad de vill ha o de anpassar sig med tiden. 
 

 

FE5D9630-1C81-4CBF-A70C-4D7BD40D1A20.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 8/12/2021 at 10:08 AM, Kenpro said:

En liten bild på mitt förra 54 liters kar med australienska lps... 

Jag har Zquare 54L och ska precis starta upp med dubbla filter (950L /h), 50w doppvärmare och Fluval Nano 25W LED bluetooth - ingen streamer och ingen skimmer i början. När jag ger mig in på koraller så får jag nog öka flödet. 
jag har aldrig testat salt innan, har du några bra tips på 54L? ☺️

(bilden är från förra ägaren)

4E3F6800-B296-4679-B87E-416DABA98589.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-07 at 03:08, Ant0n skrev:

Jag har Zquare 54L och ska precis starta upp med dubbla filter (950L /h), 50w doppvärmare och Fluval Nano 25W LED bluetooth - ingen streamer och ingen skimmer i början. När jag ger mig in på koraller så får jag nog öka flödet. 
jag har aldrig testat salt innan, har du några bra tips på 54L? ☺️

(bilden är från förra ägaren)

4E3F6800-B296-4679-B87E-416DABA98589.jpeg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...