Gå till innehåll

Sjuk Fridmani


Karin W

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har en Fridmani som inte ser pigg ut. Dels har den ett svullet öga (popeye?) och dels något på kroppen (fläckar).

Jag har några nya fiskar i karet som inte är helt snälla så den kan ha haft problem med dessa och gjort illa sig, eller också är den sjuk. Svårt med bilder, men bifogar vad jag har lyckats ta. Dels är det ögat, fläck baktill på ryggfenan, framtill ovanför sidfenan och såg även på fotot också något vid gälen. Fisken är ganska skygg och svår att få bilder på.

 

Inga andra fiskar verkar sjuka. Mätte värden i tisdags och inga avvikande värden mot tidigare. Doserar Elementals KH. Karet har varit igång sedan 18 feb 2021 och Fridmanin har bott i det hela tiden.

 

Tacksam för hjälp. Karin

Screenshot 2021-07-30 at 12.04.43.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte många fiskar som kommer nära en jagad fridmanni. De är extremt skickliga när det gäller att hitta och komma ihåg hålor eller smala springor i stenen.

Den kan t.ex ha stuckit sig när den försökt jaga ut en borstmask ur en håla. Mina hade ibland nästan som ett skägg av borstmasktaggar. Det verkade inte vara giftigt för dem men en tagg i ögat vore säkert obehaglig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minutes ago, stigigemla said:

Det är inte många fiskar som kommer nära en jagad fridmanni. De är extremt skickliga när det gäller att hitta och komma ihåg hålor eller smala springor i stenen.

Den kan t.ex ha stuckit sig när den försökt jaga ut en borstmask ur en håla. Mina hade ibland nästan som ett skägg av borstmasktaggar. Det verkade inte vara giftigt för dem men en tagg i ögat vore säkert obehaglig.

Hej Stig, tack för svar! En tagg i ögat låter riktigt ont. Den är väldigt kvick och den är extremt duktig på att hitta hålor att håll sig undan i! Den verkar fortfarande pigg. Jag håller den under uppsikt och ger den någon dag till och ser om det verkar som att det går år rätt håll.

 

Tack igen! Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 7/31/2021 at 12:39 PM, stigigemla said:

Det är inte många fiskar som kommer nära en jagad fridmanni. De är extremt skickliga när det gäller att hitta och komma ihåg hålor eller smala springor i stenen.

Den kan t.ex ha stuckit sig när den försökt jaga ut en borstmask ur en håla. Mina hade ibland nästan som ett skägg av borstmasktaggar. Det verkade inte vara giftigt för dem men en tagg i ögat vore säkert obehaglig.

Hej Stig, tänkte bara tala om att min Lilla Lila nu verkar frisk igen. :) Tack för hjälpen. Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...