Gå till innehåll

Silikat i osmosvattnet


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Har märkte under många år att jag får höga värden av silikat i mitt osmos-test när jag skickar ICP-test via ATI.

Jag kör nu dubbla silikat-filter efter osmosen men ändå ligger jag över 100 enheter (150 i senaste testet). Vad ligger ni andra på? Är min osmos för dålig eller vad ger detta höga värde.

Vad är okej att ligga på?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, nike83 skrev:

har du TDS-mätare? jag har märkt att det är väldigt bra att ha, så jag vet när det är dags att byta filter. hur ofta byter du mediat i ditt silikatfilter? 

Är det samma resultat när du skickar ICP med något annat märke? 

Japp, TDS finns och visar noll (men vet ej tillförlitligheten på min). Jag bytte mina dubbla silikatfilter i april 2021. Senaste testet var i början juli. Brukar byta efter 6 månader.

Nej inget annat märke används, men det skulle ju vara ett alternativ för att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2021-08-03 at 00:19, irwin_fletch skrev:

Japp, TDS finns och visar noll (men vet ej tillförlitligheten på min). Jag bytte mina dubbla silikatfilter i april 2021. Senaste testet var i början juli. Brukar byta efter 6 månader.

Nej inget annat märke används, men det skulle ju vara ett alternativ för att se.

Kom du till någon slutsats kring ditt silikat? Jag har en stadigt uppåtgående kurva. Undrar om silikatet kryper under tds-mätarens radar. Jag har en kopplat till osmosen och en penna, båda visar noll

Ändå ser utvecklingen av Si ut såhär i mina icp. 

Screenshot_20211007-204401_APEX Fusion.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena. Tds visar bara en sorts silikat/kisel. Finns 2 varianter tydligen. Vet ej svenskt namn men tippar på bunden/obunden. 
 

Samt att Icp testet även det bara visar en av dom ovanstående 😜😵💫 Verkar vara vanligt bland lite äldre kar med stigande kisel, och inte så alarmerande. Jag köpte ett extra stort silikatfilter och monterade efter det befintliga. Återstår att se om det har effekt ända tills Icp resultatets kiselvärde. 
 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-10-08 at 08:18, irwin_fletch skrev:

Jag har två silikatfilter kopplade efter varandra men det gör ingen skillnad. Jag har högt värde både i karet och i osmosvattnet enligt ATI-icp. Köpa ny osmos är väl det som återstår, vet inte vad det finns för andra alternativ.

Beställt nytt sediment, kol och silikatfilter. Jag har också beställt ett extra silikatfilter att koppla på. Det sista är med aqua medics media som ska ändra färg när det är mättat. Får se vad som händer med silikat till nästa icp. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Beställt nytt sediment, kol och silikatfilter. Jag har också beställt ett extra silikatfilter att koppla på. Det sista är med aqua medics media som ska ändra färg när det är mättat. Får se vad som händer med silikat till nästa icp. 

Återkom gärna hur det går. Jag har gjort i princip samma förändringar utan nämnvärt resultat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...