Gå till innehåll

Waterbox 130.4


jonasroman

Rekommenderade inlägg

  • 3 månader senare...

Uppdatering. Har fullt med fisk nu. Jag har kronisk  cryptocarion på min vitbröstade men den mår bra och jag haft den i flera månader. En del LPS har faktiskt dött, närmare bestämt två stycken goniopora.  Jag tror att jag har för lite organisk mat i akvariet. Oorganiska näringsämnen hjälper ju bara zooxanthellen och visa koraller är ju med beroende av matning även om de har zooxantheller. En sådan tror jag är goniopora och en annan tror jag är Duncan. Nu stödmatar jag och jag ser redan en fin respons.

 

PunktMatar med ”LPS pellets” men också helt flytande organisk ifrån red sea. Den senare ska man vara försiktig med dock , po4 stiger direkt. Jag har därför introducerat en liten mängd Rowaphos.
 

Jonas 

 

 

96C0D2E3-9909-4866-B402-829DF1753711.jpeg

A4BB4ACB-EA8C-41F3-BF50-2EC048D37AAA.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering. Har fullt med fisk nu. Jag har kronisk  cryptocarion på min vitbröstade men den mår bra och jag haft den i flera månader. En del LPS har faktiskt dött, närmare bestämt två stycken goniopora.  Jag tror att jag har för lite organisk mat i akvariet. Oorganiska näringsämnen hjälper ju bara zooxanthellen och visa koraller är ju med beroende av matning även om de har zooxantheller. En sådan tror jag är goniopora och en annan tror jag är Duncan. Nu stödmatar jag och jag ser redan en fin respons.

 

PunktMatar med ”LPS pellets” men också helt flytande organisk ifrån red sea. Den senare ska man vara försiktig med dock , po4 stiger direkt. Jag har därför introducerat en liten mängd Rowaphos.
 

Jonas 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Uppdatering. Just nu mer eller mindre perfekt balans i akvariet , men det kan ju ändra sig ;-). …

Runt 10 mg/l i nitrat  och 0,03 mg/l i fosfat. sedan start av detta akvariet har jag inte haft en tillstymmelse till vare sig cyano eller Dino. Jag kör med en liten dos kolkälla , men inte i syfte att åstadkomma ultralåga näringsvärden utan mer för att upprätthålla bra flora av heterotrofa bakterier   det vill säga konkurrera ut plågoandar.

Ett tag hade jag problem med LPS erna men  har börjat mata dem och till o med Goniopororna mår bra nu.
 

Enda bekymret nu är är att jag har kronisk cryptocarion  på min vitbröstade. På lång sikt  kommer den nog inte klara sig om det här inte går över. Den har haft det i sex månader nu. De andra fiskarna har blivit immuna.
Jag funderar på om ett enormt överdimensionerat UV  under fyra veckor skulle kunna trycka tillbaka det och ge den en andra chans. Jag tror faktiskt det,  så känner någon som kan låna mig ett ordentligt UV (o ej för gammal lampa) så provar jag gärna det i några veckor..🙏

 

 

 

 

C3A9729B-A414-435D-9D83-AD2B5E4664C1.jpeg

0EC18247-2097-477A-A0B7-EBE920A8022E.jpeg

EFE7AA4A-F3D0-4B62-8D6B-3ACAB800B484.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...