Gå till innehåll

Dubbla Returpumpar


Jompasthlm

Rekommenderade inlägg

Efter lite efterforskningar om ny returpump pga av att min ” billiga ” har fungerat felfritt ett par år , men nu börjar det bli dags för ett byte innan den lägger av .. 


Tanken om två individuella / med slangen typ pararellkopplade i en y-koppling har inte slagit mig förens nu !

 

Absolut , det blir ju lite mera sladdar & omformare . Och det är ju något som jag tror ” nästan ” ingen uppskattar :) 

 

Men det borde bli en bra säkerhet om någon av dessa lägger av så kommer iallfall akvariumet tuffa på & då är det ju bara att vrida upp hastigheten & byta ut den som strular..

 

En annan fördel i detta fall med dessa pumpar på filmen är att dom inte kostar skjortan .. men som man brukar säga så ibland får man ju vad man ..

 

Bara en liten tankte om Returpumpar ,  något så viktigt men ändå alltid lite bortglömd 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha en y-koppling så behövs nog en backventil till varje pump annars är ju risken att den fungerade pumpen pumpar vattnet genom den trasiga.

Sen får man hoppas att de inte är som jag haft på billampor att de har samma livslängd och går sönder nästan samtidigt…

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver separata ledningar till pumparna då backventiler inte fungerar i saltvatten. De fastnar på grund av kalkrörmaskar eller annat som växer i dem.

En extra pump i byrålådan brukar fungera bra. Enligt lagen om alltings djävlighet håller den aktiva pumpen betydligt längre då...

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 3
  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...