Gå till innehåll

Sur euphyllia


Emelie

Rekommenderade inlägg

Hej. Ett tag sen jag skrev här. Nu är det såhär att min Hammarkoralls ena huvud är sur. 
 

mina världen ser ut som följande:

 

Kh=5,4

Fosfat= 0,01

Nitrat= 0

Nitrit = 0

Magnesium= 1260

Kalcium = 400

 

vet att kh:t är i lite dålig skala. Håller på att fixa med det. Tyvärr är mitt ph test slut. Så vet inte värdet på det. 
har under de senaste veckorna gjort vatten byten några gånger i veckan på 25 liter i mitt juwel lido på 120 liter. För att få kontroll på brun alger och liknande även att få kontroll på nitraten och fosfaten som låg än aning högt. Vet om att euphyllias brukar gilla lite smutsigare vatten. Men vet inte om det är problemet. 

 

Köpte en ny led ramp för något år sen. En Ai hydra 26 men får inte till ljuset som jag vill ha det och är även rädd att de är det som gör att huvudena som inte är i skuggan är sura.

 

Mina två andra mjukkoraller växer som bara den annars så är lite frustrerad.

 
svårt att få till bilder så hoppas ni ser

 

Tack på förhand Emelie

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Emelie skrev:

Hej. Ett tag sen jag skrev här. Nu är det såhär att min Hammarkoralls ena huvud är sur. 
 

mina världen ser ut som följande:

 

Kh=5,4

Fosfat= 0,01

Nitrat= 0

Nitrit = 0

Magnesium= 1260

Kalcium = 400

 

vet att kh:t är i lite dålig skala. Håller på att fixa med det. Tyvärr är mitt ph test slut. Så vet inte värdet på det. 
har under de senaste veckorna gjort vatten byten några gånger i veckan på 25 liter i mitt juwel lido på 120 liter. För att få kontroll på brun alger och liknande även att få kontroll på nitraten och fosfaten som låg än aning högt. Vet om att euphyllias brukar gilla lite smutsigare vatten. Men vet inte om det är problemet. 

 

Köpte en ny led ramp för något år sen. En Ai hydra 26 men får inte till ljuset som jag vill ha det och är även rädd att de är det som gör att huvudena som inte är i skuggan är sura.

 

Mina två andra mjukkoraller växer som bara den annars så är lite frustrerad.

 
svårt att få till bilder så hoppas ni ser

 

Tack på förhand Emelie

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Min gissning är att det är en kombination av alldeles för lågt kh och näringsvärden. Vet inte vad du kör med för typ av filtrering, men du kan nog mata på mer 😊

Att ha 0 på någon av näringsvärden är aldrig bra för korallerna, det kan dessutom ge upphov till oönskade fulalger som får fritt fram när deras konkurrenter inte får någon näring. 

 

Med en hydra 26hd och djupet i en lido samt placeringen av dina euphyllior finns det nog inte så stor risk att du bränner dom. Kör du med låga nivåer på dina olika färgkanaler? 

 

Ph... Får du upp kh så kommer pH sommartid inte vara någon big deal. Så länge du inte doserar i syror i ditt kar ska mycket till för att hamna på farligt låga nivåer. Dock behöver du som sagt få upp ditt kh värde. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på algtillväxten tvivlar jag på att näringsvärdena är så oss låga. Kolla om testerna inte har gått ut. 
vad har du för inställningar på ljuset?

 

Mycket lågt KH men förutsatt att det har droppat över en längre tid så borde det inte stressa överdrivet mycket. Jag har haft 5,8 i ett kar fullt med acroporor att märka några negativa effekter när jag glömde att mäta på ett jäkla tag 😆

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet behöver Euphyllia mer nitrat och fosfat i vattnet än de flesta Acropora. Om nitraten går under 1 brukar de få svagare färger.

Lågt kH sänker tillväxt och polypexpansion hos mig men det brukar inte påverka färgen annat än att den kan bli lite intensivare när tentaklerna är mindre.

De tar ett par veckor efter det att du fått upp värdena innan färgerna är helt tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-08-13 at 23:40, Kim Rosenqvist skrev:

Min gissning är att det är en kombination av alldeles för lågt kh och näringsvärden. Vet inte vad du kör med för typ av filtrering, men du kan nog mata på mer 😊

Att ha 0 på någon av näringsvärden är aldrig bra för korallerna, det kan dessutom ge upphov till oönskade fulalger som får fritt fram när deras konkurrenter inte får någon näring. 

 

Med en hydra 26hd och djupet i en lido samt placeringen av dina euphyllior finns det nog inte så stor risk att du bränner dom. Kör du med låga nivåer på dina olika färgkanaler? 

 

Ph... Får du upp kh så kommer pH sommartid inte vara någon big deal. Så länge du inte doserar i syror i ditt kar ska mycket till för att hamna på farligt låga nivåer. Dock behöver du som sagt få upp ditt kh värde. 

 

1 timme sedan, stigigemla skrev:

Enligt min erfarenhet behöver Euphyllia mer nitrat och fosfat i vattnet än de flesta Acropora. Om nitraten går under 1 brukar de få svagare färger.

Lågt kH sänker tillväxt och polypexpansion hos mig men det brukar inte påverka färgen annat än att den kan bli lite intensivare när tentaklerna är mindre.

De tar ett par veckor efter det att du fått upp värdena innan färgerna är helt tillbaka.

 

On 2021-08-14 at 07:53, MichaelE skrev:

Med tanke på algtillväxten tvivlar jag på att näringsvärdena är så oss låga. Kolla om testerna inte har gått ut. 
vad har du för inställningar på ljuset?

 

Mycket lågt KH men förutsatt att det har droppat över en längre tid så borde det inte stressa överdrivet mycket. Jag har haft 5,8 i ett kar fullt med acroporor att märka några negativa effekter när jag glömde att mäta på ett jäkla tag 😆

Är säkert som ni säger en blandning. Har sänkt nitratet och fosfaten antagligen alldeles för fort. Ska testa mata den för hand och se om den mår bättre. Blandar just nu i bikarbonat i det nya vattnet innan vattenbyte. 
 

just nu så är jag så osäker med inställningar på ljuset. Har högt blått lågt rött och grönt. Sänkte uv för att hörde att det kunde ”bränna” korallena. Så får se om de blir bättre. 
 

tack för svaren ☺️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är dessa betydligt svårare att hålla än Acroporor och jag upplever att saker går snett både snabbare och ibland helt utan förvarning. En av de saker som jag gjort för att anpassa mitt kar till mina Euphylior är att köra det lite kallare  grader. Jag upplevde att i alla fall mina mådde bättre av detta jämfört med som jag hade det tidigare  26,5 grader. Vid vissa fall har jag också testat att doppa dem i jodbaserad dip för att döda ev. bakterier vilket ibland kan hjälpa. Det sista tipset är att mina också verkar dra till sig en del rörmaskar vilka kan växa under huvudena och irritera dem. Dessa går att få bort med en tandläkarpick. Om de bara inte var så fina ;)

 

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...