Gå till innehåll

RTN/STN erfarenhet


KMG

Rekommenderade inlägg

Vill för dokumentationens skull berätta om min erfarenhet av STN/RTN.

Vävnadsdöd lär enligt några forskningsrapporter orsakas av parasiter och bakterier. Dessa lär vara konstant närvarande, men kan slå till när korallerna försvagas. I mitt fall är jag ganska säker på att min låga salthalt gjorde min koraller svaga. Var nere på 1.0225 på grund av felkalibrerad refraktometer. 

 

En studie visar på att de bakterier som sätter in vid RTN/STN spöas upp med Amoxicillin (antibiotika). Dock måste man få ett recept och sedan måste man klura ut dosen. 

Triton har även ett preparat som ska bota nekros. Dock lite omständlig med att stoppa pumpar och spruta medlet över korallerna.

 

Jag satte in amoxicillin enligt dos för en människa i en vecka och drog även på Tritons preparat innan jag fattade hur låg min salthalt var. 

 

Jag bytte ner 600 l vatten av 800 l och drog i aktivt kol efter att ha testat ovanstående kurer i vardera vecka. 

 

Jag han bli av med hälften av mina koraller innan kurer och vattenbyte. 

 

I dag mår allt bra igen efter en månad och även nya koraller trivs. Vad som stoppade RTN/STN är oklart?

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det lyckades för dig!

 

Nu kan jag låta lite som en partypooper och vill verkligen poängtera att jag inte försöker skuldbelägga dig på något sätt för att du behandlade.

Jag är veterinär och arbetar enbart med vattenlevande djur. Amoxicillinbehandling kan absolut fungera men det finns några problem med detta. För det första är RTN/STN som du säger ett symptom som kan bero på flera saker, främst bakterier, parasiter eller helt enkelt bara dåliga förhållanden utan infektion. Vid de två senare situationerna fungerar inte antibiotika alls. De studier som finns visar endast att bakterierna på de koraller som undersöktes där är känsliga för amoxicillin. Koraller som odlats här under längre tid kan mycket väl ha bakterier som ej är känsliga. Känsligheten kan dessutom variera och därmed även dosen som krävs. Vid för låg dos så kommer antibiotikan ej att fungera men kan leda till antibiotikaresistens hos bakterierna.

 

Med det sagt tycker jag absolut att amoxicillin kan vara ett bra behandlingsalternativ men att man innan det sätts in bör undersöka om det verkligen är bakterier som är orsaken och i så fall helst även undersöka vilka bakterier det är samt vilka antibiotika och vilken dos som behövs för behandling.

 

Nu är amoxicillin ett relativt ofarligt antibiotikum. Jag tycker att det är en tråkigare trend att folk (inspirerade av staterna) börjar använda preparat som general cure, vilka innehåller betydligt mer otäcka saker, i förebyggande syfte.

 

Återigen, kanon att det funkade för dig, tyckte bara att även dessa aspekter var värda att belysa.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...