Gå till innehåll

Design fråga av lock/hood till karet


Sebastian87

Rekommenderade inlägg

Min plan är att jag tänkt bygga en "Hood" till mitt akvarium för att inte allt för mycket ljus ska åka ut i vardagsrummet och störa regeringen. 

 

Är på jakt efter idéer/design tips hur man bygger en sådan. Har letat och googlat en del men inte hittat något jättebra. (Kan vara jag som googlar på fel saker!) 

 

Första frågan jag klurar på är bygger man den bara som en snygg låda som balanserar på akvariets kanter eller hur fäster man denna "låda"? Om man endast lägger konstruktion så att den bärs upp av akvariet, är det då någon formel för maxvikten som finns tillgänglig av någon?

 

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne på samma funderingar.

 

Allt ifrån att byta ljus till mer spotlight liknande armaturer ex kessil då jag får för mig att dem sprider mindre än ex armaturer med t5. Men det kommer inte duga om man vill redusera spill-lkjus kom jag fram till.

 

Mitt förslag är att kika på hur akvariumtillverkarna har löst sina inbyggda ramper för att det ska bli snyggt ex. eheim och oase har inbyggda ramper. e-plast.se kan du köpa meterialet ifrån.

 

Jag hade även en rejäl MDF ramp för 15år sedan med T8 skruvade i locket. Hela rampen med belysning vägde säkert tunga 40kg. Dem vilade på ett 500L kar med 12mm glas. Jag var petig med säkerheten då och hade många vuxna som övervakade akvariet på pojkrummet. Den vilade stabilt på akvariet och höll bra. Rampen likt möbeln var dock byggd av en möbelsnickare, så den var var rät och välbyggd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två stycken maxspect r420r som jag tänkt börja använda innan jag ska uppgradera . Tanken var väl att bygga en hood egentligen som en rektangulär box som matchar storleken på akvariet med en/två luckor på framsidan, samt 2-3 hål på baksidan för fläktar/kablage till el.

 

Men som sagt jag har inte hittat någon formel eller likande för hur mycket man kan belasta ett akvarium ovanifrån utifrån given glastjocklek för att kunna sova gott.

 

En tanke som annars slog mig var att göra en "hood" som i sin tur är fäst i taket med elmotorer så att det är smidigt att komma åt karet utan att stå och trä in handen/armen via någon lucka alternativt slipa lyfta bort hela hooden.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Sebastian87 said:

Jag har två stycken maxspect r420r som jag tänkt börja använda innan jag ska uppgradera . Tanken var väl att bygga en hood egentligen som en rektangulär box som matchar storleken på akvariet med en/två luckor på framsidan, samt 2-3 hål på baksidan för fläktar/kablage till el.

 

Men som sagt jag har inte hittat någon formel eller likande för hur mycket man kan belasta ett akvarium ovanifrån utifrån given glastjocklek för att kunna sova gott.

 

En tanke som annars slog mig var att göra en "hood" som i sin tur är fäst i taket med elmotorer så att det är smidigt att komma åt karet utan att stå och trä in handen/armen via någon lucka alternativt slipa lyfta bort hela hooden.

 

Ska du ha luckor så bygg en ram som du skruvar i väggen istället för att balansera den på akvariet. Annars kan du bygga en box som du hänger från taket i vajrar, då hade jag byggt en bärande struktur av aluminiumprofiler och klätt den med akryl i passande färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Sebastian87 skrev:

Stort tack för dina bilder. Såg ut som en vettig och smidig lösning! 

 

Har du öppet på ovansidan eller hur har du löst värmen/fukten i ovandelen? Min tanke var 1-2 fläktar för att få lite cirkulation på luften. Kanske är Overkill dock?

 Helt öppet, känns bara onödigt att stänga för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...