Gå till innehåll

Bänkbygge input


MichaelE

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag behöver lite input gällande ett stundande projekt. 

 

Karet kommer ha dessa mått: 

image.jpeg.369ade5f6cff06918efc113fc1c0dfce.jpeg
Alltså kommer det vara precis över 1000L. Jag skulle uppskatta att den totala viken kommer att landa på ca 1500kg med allt inräknat när det är fyllt. Dock är detta givetvis en levande vikt som förflyttar sig med pumpar som genererar vågor i karet osv.

Jag har tidigare byggt ett antal ställningar enligt nedan ritning. Dock tänker jag att jag kommer köra på två stolpar i mitten ist för en i detta fallet. 
image.jpeg.601af886358e6b4e1b06a768090ab5b5.jpeg
Eftersom det nu gäller en rätt rejäl pjäs vill jag ha lite input på vilka dimensioner på virket som skulle vara rimligt. Min initiala tanke är 45x145 reglar men är osäker på om man borde få upp ett steg. 
Bänken kommer vara 1000mm hög vilket också bör vara relevant. 

Vad är era tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hoppat att ha fler än tre par ben. Det tillför inget till hållfastheten. Ger fler potentiella felpunkter när du ska väga in akvariet och blockat åtkomst under.

 

Jag hade inte använt högre virke än 145 reglar heller. Hållfasthetsmässigt klarar du dig nog ganska utmärkt på 45x95. Men det kan säkert kännas bättre för sinnesron för dig om du har lite grövre. I princip all vikt kommer överföras till bänken i höger och vänster kant. Mittbenen kommer antagligen inte jobba något alls. Du kan inte få ett glaskar att fördela vikten så jämt och träet är ett levande material som kommer sjunka ihop och expandera.

 

Där har du också nackdelen med att ha högre än 145mm reglar. Trä rör sig i riktningen tvärs över fibrerna, längs med rör det sig nästan obetydligt. Så desto högre regeln är desto mer kan det röra sig och desto större är risken att reglarna vrider sig. Så du bjuder in problem genom att skaffa för grovt virke och även komplicera bygget för mycket. Då är det mer som kan gå fel. Dock bör det poängteras att det är sällan det går så fel att karet skadas eller liknande. Men det kan bli en falsk trygghet att spendera mer pengar än vad som är nödvändigt.

 

Vill du uppgradera ställningen på bilden är mitt tips att få den stå emot sidförskjutningar bättre. Ett par snedställda stag i bak skulle göra under. Men du kan nog strunta i det med och dra i två lite stöddigare skruvar in i väggen så rör sig nog inget.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra inspel gällande virkets tjocklek, det hade jag helt förbisett dumt nog. 
 

Då kör jag på original planen. Jag har också planerat att skruva dit en hyfsat bastant skiva plyfa på baksidan då jag kommer köra en wavebox vilket kommer skapa relativt rejäla rörelser i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en bra skiva på bänkens baksida är också en bra lösning för att göra bänken styvare, snyggare med. Jag rekommenderar fortfarande att dra fast bänken med en skruv i väggen. Man tänker att med den vikten från akvariet kan inte inte paketet röra sig men det kan det, pröva tryck lite på paketet sedan när det är fullt och se vad som sker när tyngdpunkten befinner så någon meter ovanför marken 🙂 Har aldrig stött på något kar som vält, men det skänker lite sinnesro och den är inte att underskatta.

 

Min nuvarande bänk jag har hemma byggde jag av hyllplan med 27mm tjocklek i massivt trä(tall eller gran, det var fortfarande budget material). De kan du bygga topp, botten och väggar av, sedan en skiva på ryggen med som stagar upp, här är en sådan ett krav. Det kan vara ett kul material att överväga om du vill testa något annat än reglar. Men det är svårt att få tag på de i djupare mått än 60 cm vilket kanske inte räcker till ditt nya akvarium.

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir svårt att skruva fast bänken i väggen tyvärr eftersom jag vill lämna lite plats bakom så att man har möjligheten att fästa pumpar osv. Dock är jag inte speciellt orolig, som du säger så har jag aldrig hört talas om en bänk som tippar.

 

Lite stag på sidorna kan man absolut slänga på när man ändå håller på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...