Gå till innehåll

Bra testkit


Hank61

Rekommenderade inlägg

Ofta blir man bara stressad av att mäta en massa olika värden i början, och försöker därefter justera vattenvärdena i onödan vilket lätt gör mer skada än nytta. Det viktigaste i början är egentligen bara termometer och salhaltsmätar. Efter några veckor kan du börja mäta alkalinitet, efter ett par månader kanske nitrat, efter flera månader kanske fosfat.

 

Salifert är ett ganska bra märke, men det finns kanske bättre för fosfat. Vill du få väldigt noggranna vatenvärden för olika spårämnen och liknande kan du skicka iväg ett ICP-test (tyska Triton Lab mfl erbjuder detta), men det är inte särskilt bråttom såvida du inte misstänker något fel med karet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänker att ett nitrit-test samt en refraktometer för salt är det som behövs i uppstarten. Se till att du kalibrerar refraktometern mot referensvätska. 

 

efter någon/ett par månad så börjar det förbrukas en del magnesium, så det kan vara bra att ha koll på under uppstartscykeln. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-08-25 at 22:39, Hank61 skrev:

 Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.

 

Här är smaken lite som baken, samt relativt till vad du vill lägga för summa etc. En del tester anser ha säkrare träffsäkerhet än andra, samtidigt så har du alltid den mänskliga faktorn med att mäta upp exakt rätt mängd vatten, pulver, droppar etc, samt att kanske läsa av färgskalor mm. 

 

Salifert är ju lite som budgetversionen av tester, men du kommer väldigt långt genom att använda detta uteslutande. 

Red sea (tex) är lite mer "hypade" med olika mojänger som skall underlätta blandningen.

Hanna ger dig ett värde utan att du behöver läsa av någon färskala eller dylikt.

Värstingen är ju Mastertronic, som gör allt det här åt dig, du laddar den bara med utvalda testkit. Men smakar det så kostar det, som man säger :)

 

Min personliga preferens av manuella testkit är dock som följer, i den prioordning som du kan tänkas behöva dom (utifrån ett nystartat kar).

 

Salt - Hanna digital checker

(Ammonia - Red Sea)

Nitrit - Red Sea

Nitrat - Red Sea

Fosfat - Red sea

Kh/Alkalinitet - Salifert

Kalcium - Red Sea

Magnesium - Aquaforest

 

Vad gäller test av salt skulle jag verkligen rekommendera Hannas digital mätare. Min erfarenhet (också av att läsa andras erfarenheter) är att en refraktometer, som du behöver läsa av som en kikare, är svajiga och behöver ofta kalibreras rätt etc. Det är många som trott att de haft perfekt salthalt i sina kar men i själva verket legat långt över/under pga deras refraktometer varit kass. Samtidigt så finns det såklart många som använder en "analog" refraktometer med framgångsrika akvarium, och salthalten är ju något som inte varierar i samma utsträckning som andra värden som du testar för och behöver därmed inte testas lika frekvent som andra värden. Förmodligen därför som många nöjer sig med en analog refraktometer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...