Gå till innehåll

Henke’s 250 reefer


Henke H

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan , Henke H skrev:

Tack Jojo!

Jo jag har förstått de också, men tyckte mina värden var så hejdundrande höga 😅 

Hurpass långsamt förbrukas Ca och Mg i ett nystartat kar? Pratar vi månader eller upp mot ett år?

Har ju inga koraller att tala om som hjälper mig.. Och som det är just nu vill jag inte stoppa ner några heller med risken att dom dör för mig.

Ska tillägga att allt annat ser jättebra ut.

Någon vecka eller ett par veckor troligtvis. Dina lite höga värden på Ca o Mg är ju inte skadliga. Möjligtvis att de kräsnaste av acroporor hade trivts bättre med spot-on värden. Du kan ev få utfällningar på pumpar och annat. Men har du inte mycket levande i och vill få rutin på vattenbytena så blanda lite nytt vatten och gör ett eller fler byten, som du själv föreslog. Ta tester på det nyblandade vattnet. Har du tid är det ju bara roligt att experimentera och få in rutin på saltblandning, testning osv. Ditt vatten är väl precis ny cyklat? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jojo skrev:

Någon vecka eller ett par veckor troligtvis. Dina lite höga värden på Ca o Mg är ju inte skadliga. Möjligtvis att de kräsnaste av acroporor hade trivts bättre med spot-on värden. Du kan ev få utfällningar på pumpar och annat. Men har du inte mycket levande i och vill få rutin på vattenbytena så blanda lite nytt vatten och gör ett eller fler byten, som du själv föreslog. Ta tester på det nyblandade vattnet. Har du tid är det ju bara roligt att experimentera och få in rutin på saltblandning, testning osv. Ditt vatten är väl precis ny cyklat? 

Det stämmer bra, mitt vatten är relativt nycyklat. 
Jag tror jag låter karet få gå, det får ta sin tid för Mg och Ca att sjunka, tids nog kommer det ner i rätt värde. Jag kanske köper några lättare koraller som hjälper mig lite på vägen :)

Men det är nog dumt att bråka förmycket med karet när allt fungerar så bra i övrigt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla skrev:

Det kan ju vara så att din salthalt är lite hög.

Jag skulle dubbellkolla salthaltmätaren.

Det är en bra tanke @stigigemla, men jag har varit väldigt noga med att kalibrera den med nytt osmos vatten före varje test. Osmosvatten bör väl vara gott nog, eller ska man helst använda kalibreringsvätska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på utan några fadäser såhärlångt.

Jag gjorde ett par vattenbyten förra veckan då jag förmodligen gjorde ett generalfel när jag saltade upp karet i starten. Jag varken rullade salthinken på golvet eller rörde om de, utan bara skopade från toppen såattsäga 😬

Hursomhelst hade jag lite salt så jag kunde byta lite vatten. Nu har både Ca och Mg krupit neråt litegrann, så det känns bra.

Har haft lite Kh förbrukning också som har doserats manuellt men idag körde jag igång doserpumpen till Kh’t. 
Skulle vilja plockat i lite fler koraller men såfort man hittar nåt fint så är det ju flera timmar bort, och att skicka är jag skeptisk till, även om jag ser många som gör det 🙂

Over and out for now 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Henke H skrev:

Karet tuffar på utan några fadäser såhärlångt.

Jag gjorde ett par vattenbyten förra veckan då jag förmodligen gjorde ett generalfel när jag saltade upp karet i starten. Jag varken rullade salthinken på golvet eller rörde om de, utan bara skopade från toppen såattsäga 😬

Hursomhelst hade jag lite salt så jag kunde byta lite vatten. Nu har både Ca och Mg krupit neråt litegrann, så det känns bra.

Har haft lite Kh förbrukning också som har doserats manuellt men idag körde jag igång doserpumpen till Kh’t. 
Skulle vilja plockat i lite fler koraller men såfort man hittar nåt fint så är det ju flera timmar bort, och att skicka är jag skeptisk till, även om jag ser många som gör det 🙂

Over and out for now 🙂

Jag har aldrig rullat ngn salthink eller blandat runt under ett år av vattenbyten. Skopar alltid från toppen.🙄

 

Bra att du är på g mot de värdena du vill hålla på Ca och Mg. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Jojo skrev:

Jag har aldrig rullat ngn salthink eller blandat runt under ett år av vattenbyten. Skopar alltid från toppen.🙄

 

Bra att du är på g mot de värdena du vill hålla på Ca och Mg. 

Jag har inte en aning faktiskt men tanken slog mig att salt som har transporterats hit o dit borde ju medföra att mineraler mm sjunker till botten av hinken, så att röra om de lite innan användning kan ju inte skada, utan tvärtom. 
Jag har dock inga belägg för det utan det är mer att jag tänker högt.. 😀

Jo, Mg låg på 1500 nu och Ca 450, så det var inte stor skillnad, men alltid något 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som använder doserpumpar, tycker ni detta tidsschemat ser ok ut? Eller vilken tid är isf bäst att dosera? Jag tänker att jag vill sprida ut volymen under hela dygnet typ, eller sågott det går iallafall 🙂

Just nu doserar jag endast Kh om det har någon betydelse.


 

7F1A96C0-3AE3-4DE3-A47F-4F072BF0751D.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Henke H skrev:

Ni som använder doserpumpar, tycker ni detta tidsschemat ser ok ut? Eller vilken tid är isf bäst att dosera? Jag tänker att jag vill sprida ut volymen under hela dygnet typ, eller sågott det går iallafall 🙂

Just nu doserar jag endast Kh om det har någon betydelse.


 

7F1A96C0-3AE3-4DE3-A47F-4F072BF0751D.png

Nu vet jag inte hur exakt din doserpump är men skulle vara orolig för stora diffar om jag hade så många doser där varje dos var så liten. Skulle ha klumpar ihop det till ett par större doser.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Nu vet jag inte hur exakt din doserpump är men skulle vara orolig för stora diffar om jag hade så många doser där varje dos var så liten. Skulle ha klumpar ihop det till ett par större doser.

Jo det är sant, det har du rätt i.

Jag har en H2Ocean P4 pro. Kunde inte se något avvikande sist jag kalibrerade den så jag utgår från att den är relativt exakt i sin dosering, men det är som du säger väldigt små doser.

Vilken tid på dygnet är bäst att dosera? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Henke H skrev:

Jo det är sant, det har du rätt i.

Jag har en H2Ocean P4 pro. Kunde inte se något avvikande sist jag kalibrerade den så jag utgår från att den är relativt exakt i sin dosering, men det är som du säger väldigt små doser.

Vilken tid på dygnet är bäst att dosera? 

Jag har bara spritt det på förmiddag + kväll. Kh sjunker mest under dagen då korallerna växer aktivt så tror att en dos ett par timmar efter att ljuset tänds och ytterligare en dos ett tag innan det släcks kan vara lämpligt. Jag är nog inte den bästa att svara på detta. Kanske någon med alkatronic eller liknande maskin som mäter kh ett antal ggr under dygnet kan ge ett bra svar?

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Jag har bara spritt det på förmiddag + kväll. Kh sjunker mest under dagen då korallerna växer aktivt så tror att en dos ett par timmar efter att ljuset tänds och ytterligare en dos ett tag innan det släcks kan vara lämpligt. Jag är nog inte den bästa att svara på detta. Kanske någon med alkatronic eller liknande maskin som mäter kh ett antal ggr under dygnet kan ge ett bra svar?

Tack Hampus! Jag kortade ner tiderna lite. 
Någonstans på forumet har jag läst om dosering och tider, men jag kan inte hitta tillbaka dit nu. Jag doserar ju så små mängder änsålänge, men det känns ändå bättre att göra det med en pump när jag dessutom ändå har en, samt så blir det gjort samma tid varje dag 🙂

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-09-19 at 18:17, Henke H skrev:

Ni som använder doserpumpar, tycker ni detta tidsschemat ser ok ut? Eller vilken tid är isf bäst att dosera? Jag tänker att jag vill sprida ut volymen under hela dygnet typ, eller sågott det går iallafall 🙂

Just nu doserar jag endast Kh om det har någon betydelse.


 

7F1A96C0-3AE3-4DE3-A47F-4F072BF0751D.png

Jag tycker det ser bra ut. Jag gör samma lika.

 

Jag tycker kanske inte att man behöver dra ned på antalet doseringar i det fall man späder ut ballingen. Det blir större diff vid feldosering om man har färre och starkare doseringar?

 

 

Ändrat av Casio
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tacksåmycket för era svar @kaptenen och @Casio 🙂

Jag minskade ner antalet doseringar till 5ggr/dag, med början 09.00 och sista doseringen vid 21.00. Doseringsmängden har ökat lite då jag håller på att justera in mitt Kh, men hittills ser allt bra ut.

Jag kommer inte glömma att blanda/rulla salthinken på golvet i fortsättningen @kaptenen 😅

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Allt tuffar på bra med karet. Har lyckats justera in mitt Kh till 8.1 vilket jag känner mig tillfreds med. Mitt No3 är brutalt svårmätt (Red sea tester….) men jag vill påstå att det ligger omkring 5.

Po4 är även det svårt att läsa av, det är lågt men inte 0. Jag ska dock köpa en Hanna mätare till detta, det är alldeles för stor chansning att sitta o gissa med halvdanna färgprover.

Helst hade jag velat ha en dator som läser av alla värden åt mig, jobb, barn och en gravid fru kräver sin tid 🤣 

Jag har även kopplat in mitt ozon till min skummare. Fick det inte att funka först, men en luftpump till ozonet gjorde susen!

Kör dock på väldigt låg dos, mest för att få det kristallklara vattnet.
 

Mitt största problem just nu är att jag har en del småskit som far runt i akvariumet, detta stör mig något fruktansvärt! 

Jag har försökt att suga upp det, men har inte en chans att komma åt allt 🤦🏼‍♂️
Vet inte hur jag ska bära mig åt… Några tips o råd? :)

Jag kör utan sand, men funderar faktiskt på att lägga i något 2-3mm grus, typ vit Fiji sand eller liknande, som ligger still och kanske hjälper mig binda upp de finkorniga skiten som far runt.

Ett annat alternativ är att blåsa på såmycket det går med streamerpumparna under ett dygn och hoppas på att eländet fastnar i min Rollermat. Men antar mina fiskar och mina få koraller hade hatat detta alternativet..

 

Tar tacksamt emot lite tips här 👌🏻🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, Henke H skrev:

Allt tuffar på bra med karet. Har lyckats justera in mitt Kh till 8.1 vilket jag känner mig tillfreds med. Mitt No3 är brutalt svårmätt (Red sea tester….) men jag vill påstå att det ligger omkring 5.

Po4 är även det svårt att läsa av, det är lågt men inte 0. Jag ska dock köpa en Hanna mätare till detta, det är alldeles för stor chansning att sitta o gissa med halvdanna färgprover.

Helst hade jag velat ha en dator som läser av alla värden åt mig, jobb, barn och en gravid fru kräver sin tid 🤣 

Jag har även kopplat in mitt ozon till min skummare. Fick det inte att funka först, men en luftpump till ozonet gjorde susen!

Kör dock på väldigt låg dos, mest för att få det kristallklara vattnet.
 

Mitt största problem just nu är att jag har en del småskit som far runt i akvariumet, detta stör mig något fruktansvärt! 

Jag har försökt att suga upp det, men har inte en chans att komma åt allt 🤦🏼‍♂️
Vet inte hur jag ska bära mig åt… Några tips o råd? :)

Jag kör utan sand, men funderar faktiskt på att lägga i något 2-3mm grus, typ vit Fiji sand eller liknande, som ligger still och kanske hjälper mig binda upp de finkorniga skiten som far runt.

Ett annat alternativ är att blåsa på såmycket det går med streamerpumparna under ett dygn och hoppas på att eländet fastnar i min Rollermat. Men antar mina fiskar och mina få koraller hade hatat detta alternativet..

 

Tar tacksamt emot lite tips här 👌🏻🙂

Låter bra det där, (förutom en gravid fru då 😉). 

Håller med att det är svårt att läsa av färgerna på NO3 och PO4. Saliferts KH funkar tillräckligt. Jag kör med Hanna phosphorus ULR till PO4 och Hanna nitrat HR till NO3. Så mycket enklare! 

 

Kör du med filtersockor, aktivt kol och/eller UVC? I mitt fall märkte jag stor skillnad när jag la till kol, och ännu mer när jag installerade ett UVC.

Jag har bytt mina filtersockor mot filterbägare med vadd som byts ut varje dag. 

Jag har aldrig kört med rollermat eller ozon men har förstått att det ska rena vattnet väldigt effektivt. Kanske blir kaka på kaka att lägga till filtervadd..? Har heller aldrig kört utan bottensand så vet inte om det skulle hjälpa att hälla i. 🙂

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Jojo skrev:

Låter bra det där, (förutom en gravid fru då 😉). 

Håller med att det är svårt att läsa av färgerna på NO3 och PO4. Saliferts KH funkar tillräckligt. Jag kör med Hanna phosphorus ULR till PO4 och Hanna nitrat HR till NO3. Så mycket enklare! 

 

Kör du med filtersockor, aktivt kol och/eller UVC? I mitt fall märkte jag stor skillnad när jag la till kol, och ännu mer när jag installerade ett UVC.

Jag har bytt mina filtersockor mot filterbägare med vadd som byts ut varje dag. 

Jag har aldrig kört med rollermat eller ozon men har förstått att det ska rena vattnet väldigt effektivt. Kanske blir kaka på kaka att lägga till filtervadd..? Har heller aldrig kört utan bottensand så vet inte om det skulle hjälpa att hälla i. 🙂

 

Hon är väl inte gravid sålänge till dock.. Borde komma en ny liten akvarist om en vecka eller två 😄

Ahh Salifert finns ju också, hade nästan missat dom.. Får nog bli Hanna till dom mest svårlästa dock.

Är det Hanna Phosphorus ULR som du får multiplicera resultatet med 0.003?

Nix, inga filtersockor.. Hade det för längesedan i ett annat kar, och det är inget jag saknar. Rullfilter är guld värt och riktigt effektivt …inte rätt tillfälle att skriva de kanske, men det funkar faktiskt riktigt bra och skiten som kommer till filtret fastnar där garanterat. 
Använder inte aktivt kol, har inte riktigt hajjat vad det fyller för funktion? 🤔

Kör utan uvc just nu, ev blir det ett under vintern, problemet är väl lite platsen vart jag ska ha det. Men jag har sett det finns ganska korta kompakta.

Jag stör mig dock på att uvc rören är i plast och ofta svarta, det reflekterar ju inte ljuset på insidan. Jag spånar på en idé med rostfritt, men jag får se hurmycket tid jag har över i vinter.


Jag tycker det är vackert med sand i ett akvarium, men är rädd att jag får problem om jag häller i de nu? 🤔 Allt har funkat så bra hittills så de vore synd att sjabbla bort sig 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Henke H skrev:
1 timme sedan, Jojo skrev:

Hon är väl inte gravid sålänge till dock.. Borde komma en ny liten akvarist om en vecka eller två 😄

Ahh Salifert finns ju också, hade nästan missat dom.. Får nog bli Hanna till dom mest svårlästa dock.

Är det Hanna Phosphorus ULR som du får multiplicera resultatet med 0.003?

Nix, inga filtersockor.. Hade det för längesedan i ett annat kar, och det är inget jag saknar. Rullfilter är guld värt och riktigt effektivt …inte rätt tillfälle att skriva de kanske, men det funkar faktiskt riktigt bra och skiten som kommer till filtret fastnar där garanterat. 
Använder inte aktivt kol, har inte riktigt hajjat vad det fyller för funktion? 🤔

Kör utan uvc just nu, ev blir det ett under vintern, problemet är väl lite platsen vart jag ska ha det. Men jag har sett det finns ganska korta kompakta.

Jag stör mig dock på att uvc rören är i plast och ofta svarta, det reflekterar ju inte ljuset på insidan. Jag spånar på en idé med rostfritt, men jag får se hurmycket tid jag har över i vinter.


Jag tycker det är vackert med sand i ett akvarium, men är rädd att jag får problem om jag häller i de nu? 🤔 Allt har funkat så bra hittills så de vore synd att sjabbla bort sig 😅

Grattis i förskott till knodden!

 

Japp man multiplicerar med 0,003, eller som det står i min lathund: multiplicera med 3,066 sen dividera med 1000. Pretty much same same! 
Rullfilter vore drömmen, svårt med plats i mitt fall tyvärr! 

Jag började med kol för att få bort föroreningar, förhindra ”gulvatten” och annan skit som gjorde vattnet grumligt. Beviset på att det funkar för mig är när vattnet börjar bli lätt grumligt, då är det dags att byta kol. Jag kör det simpelt med påse i facket innan returen. 


Låter intressant med rostfritt UVC för att få en reflekterande effekt invändigt från lampan. Borde ju verkligen maxa effekten!


Kan inte se att du skulle få problem av att hälla i sand. Kanske att det blir lättare för vissa oönskade bakterier typ cyano och alger som dinoflagellater att få fäste?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Jojo skrev:

Grattis i förskott till knodden!

 

Japp man multiplicerar med 0,003, eller som det står i min lathund: multiplicera med 3,066 sen dividera med 1000. Pretty much same same! 
Rullfilter vore drömmen, svårt med plats i mitt fall tyvärr! 

Jag började med kol för att få bort föroreningar, förhindra ”gulvatten” och annan skit som gjorde vattnet grumligt. Beviset på att det funkar för mig är när vattnet börjar bli lätt grumligt, då är det dags att byta kol. Jag kör det simpelt med påse i facket innan returen. 


Låter intressant med rostfritt UVC för att få en reflekterande effekt invändigt från lampan. Borde ju verkligen maxa effekten!


Kan inte se att du skulle få problem av att hälla i sand. Kanske att det blir lättare för vissa oönskade bakterier typ cyano och alger som dinoflagellater att få fäste?


Då kanske man skulle prova lite aktivt kol 🙂

Det är precis cyano och dino jag är rädd för, i övrigt borde det inte vara några problem att lägga i sand kan jag tycka. Jag får fundera lite på det 🙂
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Henke H skrev:


Tacksåmycket!! ☺️

 

Då kanske man skulle prova lite aktivt kol 🙂

Det är precis cyano och dino jag är rädd för, i övrigt borde det inte vara några problem att lägga i sand kan jag tycka. Jag får fundera lite på det 🙂
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Henke H skrev:


Då kanske man skulle prova lite aktivt kol 🙂

Det är precis cyano och dino jag är rädd för, i övrigt borde det inte vara några problem att lägga i sand kan jag tycka. Jag får fundera lite på det 🙂
 

 

Gratulerar även härifrån i förskott! 

 

Jag skulle ha i sand om jag vore du. Ett tunt lager på max 5cm över hela botten. Det etablerar ofantligt mycket mer yta för nyttobakterier och skapar på så sätt mer stabilitet. Så länge du håller näringsvärden i schack och har god cirkulation brukar de mesta av cyano och dinos hålla sig borta :)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...