Gå till innehåll

Nitrit - nitrat relationer?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Det var rart.. trodde jag fick svarat på denna.

Det är inte avsaknad av nitritifationsbakterier för karet är gott balanserat och väl inkört. 

Det jag reagerar på är att man kan mäta en ökning i nitrit (vilket är rimligt med tanke på rengöring av nitratfilter) men samtidigt en MINSKAD halt nitrat (vilket egentligen enligt tes med nitrit-nitrat och felmätning borde omöjligt).. och om det fanns något annat där som jag borde veta mer om. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det beror på hur du mäter. De flesta nitratmetider bygger på att man först omvandlar nitrat till nitrit o sen mäter faktiskt nitrit. Mastertronic har en kompensationsfunktion där vi först mäter nitrit, sen går den vidare med nitrat, o sen drar av den av den nitrit som fanns från början (enligt en särskild faktor) och därmed ger dig alltid det SANNA nitratvärdet.

 

Det finns ingen direkt koppling att nitrat sjunker bara för att nitrit stiger, det handlar helt om hur mogen N cykelns olika steg är. Så som sagt, jag misstänker att det du noterat är helt enkelt att du kör med nitrit komp mode i MT, vilket du skall, och detta ger dig alltid rätt nitratvärdet. 

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...