Gå till innehåll

Mjölkigt vatten av ny sand


urcellen

Rekommenderade inlägg

Köpte levande sand och Klantig som jag var  missade jag en text på påsen som sade att sanden skulle sköljas innan användning i akvariet..Jag hade i levande sten och fyllde på med vatten för några dagar sedan och idag skulle jag strö ut sand på botten med hjälp av en mugg.Sanden ligger nu där den ska men hela akvariet på 130 liter är nu alldeles vitt och mjölkigt i vattnet.Kommet detta lägga sig igen? och skall jag låta pumpar mm vara igång eller stänga av dem för att det skall ge med sig??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stod att man skulle skölja den med saltvatten och sen ta 3 liter saltvatten och blanda med 2 mindre flaskor med bakterier som följde med i förpackningen sedan hälla de 3 liter vatten i påsen med sand och låta stå 24 timmar och sen ha I den I akvariet.Jag gjorde allt rätt utom att skölja sanden först tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, urcellen skrev:

Det stod att man skulle skölja den med saltvatten och sen ta 3 liter saltvatten och blanda med 2 mindre flaskor med bakterier som följde med i förpackningen sedan hälla de 3 liter vatten i påsen med sand och låta stå 24 timmar och sen ha I den I akvariet.Jag gjorde allt rätt utom att skölja sanden först tyvärr...

Sköljning av sanden brukar främst vara för att skölja bort allt damm, som kommer från själva sanden genom erosion. Det är dock oavsett vad svårt om inte omöjligt att få bort allt damm. Mjölkigheten kan antingen vara från dammet eller så har du en bakterieblomning från innehållet i flaskan. Se till att ha igång skummaren så att det finns mycket syreutbyte. Borde lägga sig ganska fort. 

Har du levande i karet? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...