Gå till innehåll

Blir det fel att dosera i ett redan "bra" salt??


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag funderar på om jag borde byta till annat salt som är mer till för fisk eftersom jag doserar ändå med ATI Essentials Pro (2 flaskor) och då får jag ju ett bra, till bättre vatten värden/kemi?

Min favorit salt och har kört med de senaste tre åren är Blue Treasure SPS salt (jag hittar ingen bra gedigna omdömen om detta salt via Youtube i alla fall ((mitt go to bibliotek)). Detta saltet enligt mig är redan späckat med nyttoämnen. Jag funderar på om det blir utfällningar eller att jag slösar på tillsatser som är i överflöd och inte kan tas upp av koraller utan spolas ner vid varje vatten byten. Jag har dock inte märkt av någon utfällning hitintills. Jag har mest mjuka LPS koraller som Dunkan, Candycane, Euphylia, Rhodactis, Ricordia, Zoas.  Efter att jag börjat dosera har jag märkt att speciellt Euphylia växer mer på bredden än på länden som de gjorde förr. Alltså de får väldigt tjocka stammar. Det blev en märkbar kant😊.

Yupp, hoppas jag kan få lite hjälp med min fundering. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo trots att det saltet jag använder har massvis med tillsatser så behöver jag dosera dagligen för att hålla nivåerna på Ca, Alk, Mg. Det är de jag mäter och har tester till. Mg brukar ligga mellan 1300-1350. Alk/kh 7,7-8. Ca 380-395.

De andra micro elementen kan jag inte testa hemma i alla fall.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ligger på vettiga värden för alk, Ca och Mg, så du överdoserar inte iaf.

 

Om du behöver dosera dagligen för att behålla värdena så hade jag valt ett salt som ligger så nära de värdena som möjligt. Då minskar du risken för snabba förändringar i samband med större vattenbyten. Har inte så bra koll på olika salt, men tex Red Seas blå hink hade passat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet har ingen betydelse i den frågan du ställer. Att man får dosera mer o mer vartefter korallerna växer o får mer massa är naturligt om karet mår bra.

 

Att vissa koraller blivit tjockare är ett bra tecken på att de bildar bra med skelett. Är du osäker kan du ju skicka in ett itp test bara för att se hur ditt kar har det med spårämnen.

 

Blue treasure är ju ett billigt salt men om karet ser fint ut o du är nöjd så kör på det, som nämnts ovan skulle red seas blå hink passa bra, ett mycket bra salt men glöm ej att rulla hinken på golvet och mixa saltet väl efter transport, gäller alla salter i pulverform.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man doserar spårämnen som ati kan det ju med tiden bli för mycket eller för lite av något o då är vattenbyten perfekt att göra för jämna ut det hela. ICP test som sagt är nästa steg finns tex att eller triton man skickar in o får svar på typ samtliga ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar blanda salt i ett separat 100 liters kar.

Där brukar det bildas en rejäl brun alghinna efter ett par dagar trots att det bara är ströljus från andra kar där.

När jag använder Tropic Marine eller Instant Ocean bildas ingen hinna.

Jag har kunder som använt Bubble Treasure och gjort ICP test utan något anmärkningsvärt i resultatet.

 

Om man doserar eller inte är egentligen oviktigt. Det viktiga är att hålla bra stabila värden i vattnet. Det kan man göra med en massa vattenbyten, vattenbyten + dosering eller dosering utan vattenbyten. För dosering utan vattenbyten krävs att man ICP testar så att man får koll på makroämnen som Kalcium, Magnesium, Kalium och kH. Mikroämnen som Strontium, Bor, Brom och fosfor behövs också liksom spårämnen som många metaller och jod. Om ett av alla dessa ämnen saknas kan inte korallerna växa. Är det lite av något av dem kan korallerna ändra växtsätt. Korallerna och andra djur påverkas också om det är för mycket av något ämne. Vissa är rejält giftiga i hög koncentration.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-09-11 at 10:49, Aquario skrev:

Hej. Jag funderar på om jag borde byta till annat salt som är mer till för fisk eftersom jag doserar ändå med ATI Essentials Pro (2 flaskor) och då får jag ju ett bra, till bättre vatten värden/kemi?

Min favorit salt och har kört med de senaste tre åren är Blue Treasure SPS salt (jag hittar ingen bra gedigna omdömen om detta salt via Youtube i alla fall ((mitt go to bibliotek)). Detta saltet enligt mig är redan späckat med nyttoämnen. Jag funderar på om det blir utfällningar eller att jag slösar på tillsatser som är i överflöd och inte kan tas upp av koraller utan spolas ner vid varje vatten byten. Jag har dock inte märkt av någon utfällning hitintills. Jag har mest mjuka LPS koraller som Dunkan, Candycane, Euphylia, Rhodactis, Ricordia, Zoas.  Efter att jag börjat dosera har jag märkt att speciellt Euphylia växer mer på bredden än på länden som de gjorde förr. Alltså de får väldigt tjocka stammar. Det blev en märkbar kant😊.

Yupp, hoppas jag kan få lite hjälp med min fundering. 

 

Dosering är inte till för att höja redan perfekta värden utan för att kompensera för förbrukning, dvs vidmakthålla korrekta värden och/eller justera för låga. 

DVS: Ja, du kan och skall dosera även om saltet är perfekt från start, men BARA så mkt som förbrukas, dvs doseringen skall ej synas på annat sätt än att värdena ej ändras. Det mest säkra är att låta KH förbrukningen styra dosen av alla element , eftersom 

1) Kh är det som är lättast att mäta exakt

2) De andra ämnenas förbrukning följer någorlunda KH-förbrukningen. Recepten är uträknade så. 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-09-14 at 11:54, stigigemla skrev:

Jag brukar blanda salt i ett separat 100 liters kar.

Där brukar det bildas en rejäl brun alghinna efter ett par dagar trots att det bara är ströljus från andra kar där.

När jag använder Tropic Marine eller Instant Ocean bildas ingen hinna.

Jag har kunder som använt Bubble Treasure och gjort ICP test utan något anmärkningsvärt i resultatet.

 

Om man doserar eller inte är egentligen oviktigt. Det viktiga är att hålla bra stabila värden i vattnet. Det kan man göra med en massa vattenbyten, vattenbyten + dosering eller dosering utan vattenbyten. För dosering utan vattenbyten krävs att man ICP testar så att man får koll på makroämnen som Kalcium, Magnesium, Kalium och kH. Mikroämnen som Strontium, Bor, Brom och fosfor behövs också liksom spårämnen som många metaller och jod. Om ett av alla dessa ämnen saknas kan inte korallerna växa. Är det lite av något av dem kan korallerna ändra växtsätt. Korallerna och andra djur påverkas också om det är för mycket av något ämne. Vissa är rejält giftiga i hög koncentration.

Tack för ditt svar. Jag får heller inte eller väldigt lite brun alghinna av Blue Treasure, därför har jag valt att köra med detta salt. Och jo, jag tycker att det växer bra med detta salt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-09-11 at 15:32, Kenpro skrev:

Saltet har ingen betydelse i den frågan du ställer. Att man får dosera mer o mer vartefter korallerna växer o får mer massa är naturligt om karet mår bra.

 

Att vissa koraller blivit tjockare är ett bra tecken på att de bildar bra med skelett. Är du osäker kan du ju skicka in ett itp test bara för att se hur ditt kar har det med spårämnen.

 

Blue treasure är ju ett billigt salt men om karet ser fint ut o du är nöjd så kör på det, som nämnts ovan skulle red seas blå hink passa bra, ett mycket bra salt men glöm ej att rulla hinken på golvet och mixa saltet väl efter transport, gäller alla salter i pulverform.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...