Gå till innehåll

ATI Hybrid Powermodule


Jojo

Rekommenderade inlägg

Körde en med 6x36w och två LED -kluster. Svindyr och väger som en pansarvagn. Mjukvaran är inte jättesnygg heller. Men har aldrig haft så glada koraller. SPS var överlyckliga med fantastiska färger och bra tillväxt. Mitt kar var bara 45 cm högt, så hade belysningen ganska högt ovanför karet med tanke på hur mycket ljus den producerar. Det enda halvtråkiga i mina ögon var att T5'orna överröstar LEDdarna. Så räkna med minimalt eller inget skimmer. Jag föredrar LED utseendemässigt, så till nästa kar blir det nog en hybrid med lite mer LED och lite mindre t5.

Vad har du för storlek på ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, tiomm skrev:

Körde en med 6x36w och två LED -kluster. Svindyr och väger som en pansarvagn. Mjukvaran är inte jättesnygg heller. Men har aldrig haft så glada koraller. SPS var överlyckliga med fantastiska färger och bra tillväxt. Mitt kar var bara 45 cm högt, så hade belysningen ganska högt ovanför karet med tanke på hur mycket ljus den producerar. Det enda halvtråkiga i mina ögon var att T5'orna överröstar LEDdarna. Så räkna med minimalt eller inget skimmer. Jag föredrar LED utseendemässigt, så till nästa kar blir det nog en hybrid med lite mer LED och lite mindre t5.

Vad har du för storlek på ditt kar?


Karet är 150x57,5x55 så tänkte mig lampan med 4x54w T5 och 3x75w LED 

Har led nu och gillar skimret men mina lampor är gamla och en är dessutom trasig. 
Har kollat på bla hydra 32hd men behöver ju kanske 4st plus att jag framöver säkert vill ha några T5, så totalt blir det dyrare. Har fått en offert på 12500kr för ATI hybriden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då gör du rätt i att kolla på ATI hybriden. Hade själv köpt den om jag var i dina skor. Du kommer få det bästa av två världar. 4st t5-rör är inte mycket på den storleken av akvarium. Men om du inte ska ha SPS i hela karet så kommer det fungera fint. Vet att LEDdarna är väldigt starka. Så räkna med hotspots direkt under dem om du kör dem på hög styrka.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är helt rätt ute med att köra på en hybrid, det är fortfarande det bästa alternativet om man vill slippa alla negativa faktorer med metallhalogen. 
 

Jag kikade själv på ATIs ramp när jag valde belysning men valet gick föll slutligen på en Giesemann aurora då jag tyckte belysningen insåg var jämförbar men rampen i sig var estetiskt snyggare.

 

Skulle du vilja ha än mer kräm så har Giesemann precis släppt en ny version av auroran som heter V8 vilken har åtta rör ist för fyra och är mer lågprofil. 
Kommer troligtvis själv köra på en sådan till mitt nya kar. 
 

Oavsett vad du kör på kommer du iaf få grymt ljus :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Jojo said:


Karet är 150x57,5x55 så tänkte mig lampan med 4x54w T5 och 3x75w LED 

Har led nu och gillar skimret men mina lampor är gamla och en är dessutom trasig. 
Har kollat på bla hydra 32hd men behöver ju kanske 4st plus att jag framöver säkert vill ha några T5, så totalt blir det dyrare. Har fått en offert på 12500kr för ATI hybriden. 

When I had a 525 XL, I went from AI Hydra to ATI hybrid with 8 T5 lamps and 3 LED....it was overkill with 8 bulbs but my corals loved it.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Reefen skrev:

Hej! Till mitt 525 XL kör jag ATI Hybrid med 6x80watt o 4x75watt. Det fungerar fint men det kostar ju 1500kr om året o byta lysrör.

Jag köpte min begagnad o gav kanske runt 8000kr för den

Det var många watt/liter! 

Kollar man ATI:s rekommendationer ska det räcka med 4x54w plus 3x75w för måttet på ett XL525. Antar att man kan gå upp i storlek och köra med mindre intensitet.

 

 image.png.90b2e8f2f87c470553d9753196b70b3c.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer garanterat bli nöjd med den du fått offert på. Köp!

Jag har haft hybrid två ggr innan och nu ska jag precis till att byta till det igen, det är en välbeprövad teknik :) Dock var jag väldigt nöjd med min ATI Sirius som bara kör 300w LED men när karet ökade från 100 till 120 cm tyckte jag inte den räckte hela vägen ut, och nu kom jag över en begagnad Giesemann Aurora. 

 

Men det är ju en smaksak, jag och korallerna verkar i alla fall gilla den krispigheten man får av T5'or och skimret från LED i skymning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Rameau skrev:

Du kommer garanterat bli nöjd med den du fått offert på. Köp!

Jag har haft hybrid två ggr innan och nu ska jag precis till att byta till det igen, det är en välbeprövad teknik :) Dock var jag väldigt nöjd med min ATI Sirius som bara kör 300w LED men när karet ökade från 100 till 120 cm tyckte jag inte den räckte hela vägen ut, och nu kom jag över en begagnad Giesemann Aurora. 

 

Men det är ju en smaksak, jag och korallerna verkar i alla fall gilla den krispigheten man får av T5'or och skimret från LED i skymning.

Jag kikade också på giesemann aurora. Väldigt fin ramp! Priset jag fick på ATI:n lockar ju dock till köp. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...