Gå till innehåll

Vad är detta??


Payman

Rekommenderade inlägg

Hej! Köpte en LS igår fullt med musslor, någon macroalg och nedan svarta gegga. Trodde att det var någon sorts mörkare bubbelalg och bestämde mig för att ta ut stenen och skrapa bort ”bubbelalgerna” innan den spred sig. Använde ett par pincetter till min hjälp och märkte att varken bubblorna eller den stora biten gick att punktera. Konsistensen var mer seg, som bläckfiskkött. Det var säkert 20-tal kulor som lossnade ganska enkelt men vissa satt lång in i stenen och var svårare att få ut hela. Några förslag på vad detta kan vara? Nu är det mesta borta iaf. Men tänker ha koll så vill gärna veta ifall den är farlig eller ej. 
Med vänlig hälsning, Payman

4872BD44-2C44-43E4-B8A7-D9B76DB1F852.jpeg

8031969F-3966-42A9-9056-2846B5AFEB51.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Christian J skrev:

Gissar på svamp eller möjligen en brunalg. Säkert inget farligt, men svamp kanske inte överlever länge om det är en nyimporterad sten. Brunalger kan växa kraftigt några månader i nya kar, sedan försvinner de.

Tack för svar Christian. Fick panik när jag googlade och allt pekade på bubbelalg.  Blev dock väldigt förvånad då det snarare kändes som ett djur än alg. Som kött eller snarare sena. Typ som att sköra i en bläckfisk…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, TopDog skrev:

Ser ut som " chicken liver black sponge".

Hej! Tack för svar. Det verkar som att du har rätt👍. Får googla lite nu. Hoppas inte den är för ond då det kan finnas delar kvar som jag inte fick bort😅. Men nu vet jag vad ska läsa på. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Payman skrev:

Hej! Tack för svar. Det verkar som att du har rätt👍. Får googla lite nu. Hoppas inte den är för ond då det kan finnas delar kvar som jag inte fick bort😅. Men nu vet jag vad ska läsa på. Tack!

Det var så lite så. Jag har lite sånt på någon sten eller två och det har aldrig varit något problem för min del :)

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...