Gå till innehåll

Större mängd koraller


Carson87

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Nu har mitt akvarium varit igång i drygt 1,5 månader.

 

Så jag gick in och beställde lite koraller som skall komma om drygt 1 vecka. Men det slog mig att det kanske inte är lämpligt att slänga i många koraller på samma ggn? 

Det är i runda slängar 20 koraller av sorterna Scolymia, Lobophyllia, Ricordea, Chalice och några mer sorter som jag inte kommer ihåg namnet på. men det är alla LPS.  

Ligger fortfarande lite högt på Nitrat ca 30mg/L men det är påväg ner. 

 

Städpatrull, ett clownpar och en Lobophyllia och en Euphyllia finns i karet sedan några veckor. 

 

Kör ingen skummare för tillfället då jag väntar på en som jag beställt.

 

Något som jag ska tänka på eller kan göra för att inte det ska gå åt skogen med korallerna..

 

Med vänlig hälsning, Fredrik  

Ändrat av Carson87
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade personligen försökt få i en skummare, då jag anser att det är en del av "bas-utrustningen" i ett salt system. 

det som kan hända när man introducerar eller tar bort många koraller samtidigt, är att vattenparametrarna svänger en del. tänker främst på KH och Ca. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstod din fråga rätt så är det inte några problem att introducera en mängd koraller på en och samma gång. Det är fisk man ska introducera några i taget, då dessa producerar ammonia, som är en del av nitrifikationscykeln. Du har bakterier som omvandlar ammonia till nitrit och sen andra bakterier som omvandlar nitrit till nitrat. Mängden bakterier är dock anpassad till hur mkt av vardera ämne som finns att tillgå. Dumpar du i 20 fiskar i ett system med 2 fiskar sen tidigare så kommer inte bakterierna hinna med att förbruka (och föröka sig) för att hantera all extra ammonia som kommer från fiskarna :) 

 

Men, vad gäller koraller så producerar dom inte alls samma typ av "waste" så där behövs inte samma försiktighetsåtgärder :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...