Gå till innehåll

Redsea coral pro salt


lucaspetterssson

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag köpte för ett tag sedan redsea coral pro salt och har kollat lite på red seas recept dem har. Har nu ett "mixed reef" några anemoner och en gsp samt några LPS och i framtiden lite sps. Red sea säger att jag då kan ha alk på 11.5 dkh. Det är detta jag funderar mest på för 11.5dkh låter rätt högt och har siktat på 8dkh ett tag men är rätt omöjligt när detta saltet har en alkalinitet på 11.8 till 12.3dkh vilket gör att alkaliniteten i karet blir högre än 8 och även en stor växling vid vattenbyten. Kan jag ha 11dkh om ca och mg är i redseas parametrar?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är onödigt med så pass förhöjda värden. Havsvatten har i regel kring 7,5 i kh. 

Ska du ha det så ska det finnas ett faktiskt syfte med det annars finns det inte mycket vits med det.

 

Karet blir väldigt skört med ett väldigt högt KH vad gäller näringsvärden och ljus. 
Skulle du trilla ner i N och P kommer du bränna korallerna på nolltid. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också nyligen köpt två hinkar RS coral pro salt. Vill helst inte ligga så mycket högre än ca 8 i KH som idag.

Funderar dock på om ett vattenbyte på i mitt fall 60l av ca 450l vatten, kommer höja KH så mycket. 

Eller tänker jag fel? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Michael det är sant att det är onödigt högt med 11,5. men ja som du skriver Johan så går det utmärkt att göra mindre vattenbyten (10-15%) utan för stora svängningar, jag har använt det saltet länge med framgång, nu kör jag dock på deras blåa hink 🪣, det ligger bättre i nivå med de värdena jag strävar efter.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar allihopa! Har testat vattnet igår och idag, värderna har droppat. Från ca 10 till 8.6 enligt Hanna checkern på 18 timmar,  rätt stor svängning va? Är i stort sätt ny i hobbyn så tack för alla svar! Har ju kört med saltet ett litet tag typ 3 vattenbyten och korallerna har ju inte sagt ifrån än sålänge så antar att det funkar iallafall tills hinken är slut!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MichaelE skrev:

Jag tycker det är onödigt med så pass förhöjda värden. Havsvatten har i regel kring 7,5 i kh. 

Ska du ha det så ska det finnas ett faktiskt syfte med det annars finns det inte mycket vits med det.

 

Karet blir väldigt skört med ett väldigt högt KH vad gäller näringsvärden och ljus. 
Skulle du trilla ner i N och P kommer du bränna korallerna på nolltid. 

Detta är mina erfarenheter också efter månader med förhöjda värden.

 

För att inte behöva försumma saltet låter du ditt akvarium konsumera karbonaterna som sagt. När du sedan gör vattenbyten kommer KH stiga men i grad kopplat till din storleken på ditt vattenbyte. Det behöver alltså inte röra sig mycket alls om du gör mindre och kontinuerliga vattenbyten.

 

Lycka till!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Rameau said:

Ja Michael det är sant att det är onödigt högt med 11,5. men ja som du skriver Johan så går det utmärkt att göra mindre vattenbyten (10-15%) utan för stora svängningar, jag har använt det saltet länge med framgång, nu kör jag dock på deras blåa hink 🪣, det ligger bättre i nivå med de värdena jag strävar efter.

Ja, man kan absolut göra så utan överdrivet negativa konsekvenser, det handlar mer om att använda sig av rätt verktyg för jobbet och inte göra det svårare för sig än vad det behöver vara ;)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE skrev:

Ja, man kan absolut göra så utan överdrivet negativa konsekvenser, det handlar mer om att använda sig av rätt verktyg för jobbet och inte göra det svårare för sig än vad det behöver vara ;)

Word! Kunde inte motstå priset på hinkarna snål som man är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-09-16 at 09:37, Jojo skrev:

Jag har också nyligen köpt två hinkar RS coral pro salt. Vill helst inte ligga så mycket högre än ca 8 i KH som idag.

Funderar dock på om ett vattenbyte på i mitt fall 60l av ca 450l vatten, kommer höja KH så mycket. 

Eller tänker jag fel? 

 

Du kommer nog bara se en liten skjuts upp i Kh, som en liten för stor dosering av balling typ :)

 

60 liter har dkh 11,5, det betyder du har 60 liter med värdet +3,5 dkh, 60 l * 3,5 = 210... 210/450 = 0,46 = den ungefärliga ökning du får på dkh i systemet av att byta 60 liter med 11,5 dkh i ditt 450?

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-09-15 at 18:58, lucaspetterssson skrev:

Hej! Jag köpte för ett tag sedan redsea coral pro salt och har kollat lite på red seas recept dem har. Har nu ett "mixed reef" några anemoner och en gsp samt några LPS och i framtiden lite sps. Red sea säger att jag då kan ha alk på 11.5 dkh. Det är detta jag funderar mest på för 11.5dkh låter rätt högt och har siktat på 8dkh ett tag men är rätt omöjligt när detta saltet har en alkalinitet på 11.8 till 12.3dkh vilket gör att alkaliniteten i karet blir högre än 8 och även en stor växling vid vattenbyten. Kan jag ha 11dkh om ca och mg är i redseas parametrar?

Jag tycker detta salt är mkt mkt bra. Att KH stiger tillfälligt vid ett vattenbyte är inget som helst problem. Det tar inte korallerna skada av alls. Det är framför allt snabba KH fall, som sedan ligger kvar där, som är farligt. Det enda du gör är att stänga av Balling/kalkreaktor efter ett vattenbyte o sen går du in igen när KH landar på 8. Det går snabbt. Du byter ju sällan men än 20% o karet förbrukar de där extra KH/Ca molekylerna rätt fort. Oftast till nästa dag. 

 

Att ligga på 11-12 som red sea rekommenderar har jag aldrig hålla med om. Ser mest nackdelar med det. Behövs inte.

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...