Gå till innehåll

Måla bakgrund


MichaelE

Rekommenderade inlägg

Jag får snart hem mitt nya kar och kommer att behöva fixa till bakgrunden. 
Diamant aquarien ville ha lite över 3000kr för att måla baksidan samt ena kortsidan och även om det inte är någon större summa i sammanhanget så känns det duktigt omotiverat. De pengarna lägger jag hellre på en fisk!

 

Jag har tidigare målat med oljebaserade färg men då jag kommer behöva göra detta inomhus och i samma rum som det befintliga karet känns inte det som ett alternativ.

Jag tänker att någon svart akrylfärg borde vara ett alternativ.
 

Har ni något tips på färg ni tidigare har använt med gott resultat och som inte är alltför giftig?
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minutes ago, Casio said:

Ja det förstår man.

 

Prova att foliera bakgrunden. Folie finns bland annat på bauhaus till bra pris och är lätt att ta bort om du skulle bli missnöjd med resultatet.

Jag har provat folie tidigare men jag tyckte det var smått omöjligt att bli av 100% av luftbubblorna. Dock var det minst 10 år sedan   och förhoppningsvis så har man blivit lite skickligare på det mesta. 

Som du säger är det enkelt att dra av om det blir kasst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på mina sista akvarier använt svart dekorplast, typ sådan här: https://www.clasohlson.com/se/p/40-6089 . Man ser bara den klistriga sidan så det kvittar lite vad för mönster den har, bara färgen på den klistriga sidan.

 

Jag har fått små bubblor till en början men de har försvunnit med tiden för mig på mina kar så jag har varit nöjd med resultatet. Innan har jag använt solskyddsfilm men där har bubblorna stannat permanent.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luftbubblor i dekorplast lägger sig med tiden. Använd ett kreditkort vid applikationen och ta en liten bit i taget så blir det kanon. Små bubblor går inte att komma ifrån, och de första två veckorna ser det lite trist ut. Men efter det har man ett klockrent resultat tycker jag. Red Sea kör ju exempelvis dekorplast på Reefer-serien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mitt lilla fraggkar valde jag att spraya baksidan med blank-svart färg. Blev riktigt nöjd om jag ska vara ärlig. 

 

Köpte på clas ohlson, du kanske behöver mer än en burk om du väljer det alternativet :D 

 

https://www.clasohlson.com/se/Sprayfärg-CRC-Pro-Paint/p/34-6047-3

 

 

EDIT: Kanske inte känns så kul att göra inomhus, men med markeringstejp och en del plast, samt kanske ditt lilla fönster öppet ska det kanske gå med hälsan i behåll :)  

 

20210822_234830.jpg

20210822_234808.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, Kim Rosenqvist said:

På mitt lilla fraggkar valde jag att spraya baksidan med blank-svart färg. Blev riktigt nöjd om jag ska vara ärlig. 

 

Köpte på clas ohlson, du kanske behöver mer än en burk om du väljer det alternativet :D 

 

https://www.clasohlson.com/se/Sprayfärg-CRC-Pro-Paint/p/34-6047-3

 

 

EDIT: Kanske inte känns så kul att göra inomhus, men med markeringstejp och en del plast, samt kanske ditt lilla fönster öppet ska det kanske gå med hälsan i behåll :)  

 

20210822_234830.jpg

20210822_234808.jpg

Snyggt!
Jag är inte överdrivet orolig för mitt eget välmående men är dock tveksam till

att jag skulle våga spraya i samma rum som mitt nuvarande kar är i. 
 

Jag kommer nog bita i det sura äpplet och göra som folket har sagt och köra på vinyl wrap eller liknande.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har målat tidigare kar med gummifärg på sprayburk från Biltema. Blir sjukt bra och går att dra bort om man vill i framtiden. Även denna luktar dock som fan. Har använt den i rum med akvarier igång, dock utan invertebrater. Valde plastfilm på nya för familjefridens skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag målar mina baksidor med vanlig latexbaserad innefärg. Bara att tvätta av glaset först med vatten + lite diskmedel innan. 

När det torkat ett par timmar lyser jag från baksidan och tittar framifrån om det är några ljusa fläckar eller prickar. Det är bara att dutta över dem med lite ny färg. Alla ojämnheter eller penseldrag är helt osynliga från insidan av akvariet så man behöver inte vara rädd för att kladda.

 

Behöver jag ta bort färgen ställer jag det på en bit frigolit i duschen och spolar på med 40 gradigt vatten. Då är det lätt att dra av färgen i stora sjok om man värmt färgen och spolar vatten mellan färg och glas.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...