Gå till innehåll

Fråga om vattenvärden uppstart


Sebastian87

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis kört igång ett nytt kar på ca 400L, karet har gått i 4 dagar, och det enda som är tillsatt är 60kg levande sten.

 

Nu till min fråga, jag följer en av alla metoder här på forumet och i denna metod så hänvisar man till att man inte behöver testa vattnet(eller byta dom första 3-4 veckorna). MEN då jag beställt hem några mer moderna maskiner (hanna) så kunde jag inte låta bli av ren nyfikenhet. Och då visade det sig att pH ligger på 7.2 och dKH 7.5 salt 1.026, har inte testat mer än så. Är detta okej? Kändes lågt, hittar mest värden för stabila kar och där är jag off med en god marginal. Jag förstår att värden kan vara lite utanför optimala värden i början men bör jag agera eller kan jag sitta lungt i båten?

 

Tack på förhand.

 

Mvh

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-09-18 at 17:39, Sebastian87 skrev:

Hej!

Jag har precis kört igång ett nytt kar på ca 400L, karet har gått i 4 dagar, och det enda som är tillsatt är 60kg levande sten.

 

Nu till min fråga, jag följer en av alla metoder här på forumet och i denna metod så hänvisar man till att man inte behöver testa vattnet(eller byta dom första 3-4 veckorna). MEN då jag beställt hem några mer moderna maskiner (hanna) så kunde jag inte låta bli av ren nyfikenhet. Och då visade det sig att pH ligger på 7.2 och dKH 7.5 salt 1.026, har inte testat mer än så. Är detta okej? Kändes lågt, hittar mest värden för stabila kar och där är jag off med en god marginal. Jag förstår att värden kan vara lite utanför optimala värden i början men bör jag agera eller kan jag sitta lungt i båten?

 

Tack på förhand.

 

Mvh

 

 

 

Salt ligger du rätt på, Dkh inom rätt marginal också, ph lite lågt och där undrar jag om det inte skulle kunna vara ett felaktigt värde då man måste ta till specifika metoder för att komma såpass lågt som 7,2 :) Men, som PerS skriver, just nu ingenting att bry sig om. 

 

Dkh kommer inte vara jätteviktigt att mäta förrän du tillsätter koraller, och kanske framförallt sps (de som skapar skelett) 

 

Salt förändras inte jättemkt över tid såvida du ser till att ha rätt koncentration när du gör vattenbyten framöver. 

 

Det första du ska få igång är nitrifikationsprocessen, det betyder att du behöver ha ammonia i ditt system för att starta igång processen, detta omvandlas av bakterier till nitrit. Båda dessa ämnen är farliga för en del koraller och fiskar, även i lägre koncentrationer. Till slut omvandlar andra bakterier nitritet till nitrat, som är mindre farligt, åtminstone i "lagom" koncentration (gärna under 50 ppm). 

 

Innan du märker att ammonia är 0, nitrit är så gott som 0 och nitrat är mer än 0 så behöver du inte oroa dig över de andra värdena :) men det skadar ingen, förutom din plånbok, att pröva att testa dessa värden ändå ;) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input, uppstarten i stort har jag koll på men var just det låga pH värdet jag reagerade på. Använde nämligen ett salt som stått ett tag (pratar år) och är väl det ända jag själv kunnat misstänka. Dock vet jag inte eller lyckats hitta någon artikel om hur salt påverkas genom lång förvaring. (Har fått hem nytt salt om detta skulle vara den felaktiga källan).

 

Kan givetvis vara fel på Hanna pH mätaren jag köpte. Ska göra lite ytterligare test idag med lite andra test jag har hemma och se om dom också visar på såpass lågt pH. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte kalibrerat den då den enligt instruktionen som medföljde var färdig kalibrerad. Dom hänvisa dock att man skulle hålla elektroden blöt ett par timmar innan användning första gången (vilket jag gjorde). 

 

Provade för skoj skull idag och då var det 7.6, men ja, är inne på att kalibrera om den så vet man att det är gjort trots informationen att det inte var nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...