Gå till innehåll

ICP test från fauna marin


Rameau

Rekommenderade inlägg

16 minuter sedan, Rameau skrev:

Hej! Är det någon här som använder Fauna marins ICP tester? Ändå ganska stor prisskillnad, tidigare bara kört Triton men är det lite skit samma vilken leverantör?

 

hitta en 4 pack för 800:- 

triton kostar väl 350+ styck..

Jag kör på fauna marin sedan ett tag. Billigt och snabba resultat! Kört bla aquaforest innan och de testar kh och salinitet också vilket jag kan sakna lite med fm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gått över till FM sedan ett tag. extremt snabba testsvar. billigaste på marknaden. 

vad jag förstod så uppdaterade de sin ICP-maskin/utrustning i våras. 

 

jag antar att prissättningen är en strategi för att vinna marknadsandelar. förutsätter att resultatet/pressionen i deras resultat är likvärdigt med de andra (ATI, Triton och Marin Labs).

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar dessutom som att level of detection för järn är lägre hos FM, dvs kanske en nyare maskin? Från FM får man ett värde, Triton oftast 0 då deras level of detection i alla fall tidigare har varit högre än NSW, dvs man kunde bara veta att man inte överdoserat. 

 

/JOnas

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman skrev:

verkar dessutom som att level of detection för järn är lägre hos FM, dvs kanske en nyare maskin? Från FM får man ett värde, Triton oftast 0 då deras level of detection i alla fall tidigare har varit högre än NSW, dvs man kunde bara veta att man inte överdoserat. 

 

/JOnas

 

 

 

 

 

 

 

jag har alltid fått 0 från FM. Sist så doserade jag 2 gånger rekommenderad dos med deras eget preparat med 2 veckor mellanrum. fortfarande 0... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, jonasroman skrev:

verkar dessutom som att level of detection för järn är lägre hos FM, dvs kanske en nyare maskin? Från FM får man ett värde, Triton oftast 0 då deras level of detection i alla fall tidigare har varit högre än NSW, dvs man kunde bara veta att man inte överdoserat. 

 

/JOnas

 

 

 

 

 

Jag såg någon uppdatering från fauna marins fb-sida i våras om att de uppgraderat deras icp-testning. Kan tyvärr inte minnas detaljerna kring vade. Men det var också runt vårkanten som lägre värden av vissa spårämnen började dyka upp. 

Så det kan nog stämma, med nya maskiner alltså. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...