Gå till innehåll

Vilken kh tester..?


Jojo

Rekommenderade inlägg

On 2021-09-18 at 22:24, Jojo skrev:

Tänkte skaffa en Hanna checker alkalinitet. 
Vilken ska man ha, 772 eller HI755?

 

Jag skulle vilja rekommendera Saliferts kh test som är tillräckligt tillförlitligt, enkel procedur och mkt billigt (i jämförelse med Hanna). 

Har själv haft en Hanna och såpass ofta som man bör/vill testa för dkh så springer det lätt iväg när varje test kostar typ 10 kr, jämfört med salifert där respektive test kostar 50 öre till 1 kr. Lägg därtill själva mätverktyget för Hanna på typ 600 kr så har du skenat iväg :)  Upplevde dessutom Hanna som känslig för mänskliga faktorn, dvs 0,05 ml för mkt av reagens och du kunde få ett annat värde (gäller förvisso övriga testkit också, men om du ändå har felmarginalen kanske det billligare alternativet känns mer lockande).

 

Jag vet att du inte bad om det, men ville bara erbjuda en annan infallsvinkel :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag skulle vilja rekommendera Saliferts kh test som är tillräckligt tillförlitligt, enkel procedur och mkt billigt (i jämförelse med Hanna). 

Har själv haft en Hanna och såpass ofta som man bör/vill testa för dkh så springer det lätt iväg när varje test kostar typ 10 kr, jämfört med salifert där respektive test kostar 50 öre till 1 kr. Lägg därtill själva mätverktyget för Hanna på typ 600 kr så har du skenat iväg :)  Upplevde dessutom Hanna som känslig för mänskliga faktorn, dvs 0,05 ml för mkt av reagens och du kunde få ett annat värde (gäller förvisso övriga testkit också, men om du ändå har felmarginalen kanske det billligare alternativet känns mer lockande).

 

Jag vet att du inte bad om det, men ville bara erbjuda en annan infallsvinkel :) 

Jag kör Salifert för test av KH idag, och Hanna för nitrat och fosfat. Använde Salifert innan för no3 och po4 men tycker Hanna känns mer exakt.

Har lite svårt att se skillnaden i färger på Salifert. Men som du säger testar man ju KH rätt ofta, och just på KH testet är det faktiskt ganska lätt att urskilja färgskiftningen. 

 

Tack för input! 🙏

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Jojo skrev:

Jag kör Salifert för test av KH idag, och Hanna för nitrat och fosfat. Använde Salifert innan för no3 och po4 men tycker Hanna känns mer exakt.

Har lite svårt att se skillnaden i färger på Salifert. Men som du säger testar man ju KH rätt ofta, och just på KH testet är det faktiskt ganska lätt att urskilja färgskiftningen. 

 

Tack för input! 🙏

 

Jo, jag håller definitivt med dig vad gäller att läsa av färgskalor. Otroligt svårt, särskilt i vissa specifika färgskalor. Men Kh-testet, som du skriver, var en av dom som jag kände mig "bekväm" med, då det handlar om att läsa av ett värde när färgen slår om. Finns ju fortfarande en variabel på typ 0,1-0,2 dkh i värsta fall, men skulle säga att Hanna har ungefär densamma. Jag hade ju den också, Hanna dkh checker, och var ju inte missnöjd med den på så vis, men tyckte att det blev lite för dyrt för långsiktigt och intensivt bruk i relation till den eventuellt lilla extra precision som man fick :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...