Gå till innehåll

Annonserat elavbrott GBG energi!!


Payman

Rekommenderade inlägg

Hej! Fick precis ett sms om att Göteborgs energi planerar att stänga av elen i 2 h i mitt område 28 sep. Kommer invånarna att klara sig?  Har tre fiskar, mjuka koraller och div snäckor/eremitkräftor. Vad skulle ni säga är tidsgränsen innan invånarna tar skada?

Med vänlig hälsning, Payman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid svårt att säga exakt hur lång tid som ett kar klarar sig vid ett elavbrott men min erfarenhet är att 2h inte kommer att vara något problem så länge som det inte är allt för litet/överbefolkat eller står kallt. Om du känner dig orolig så kan du köpa en liten batteridriven luftpump för att få lite rörelse i karet men jag tror inte att det behövs under 2h. Det enda som jag skulle vara lite extra observant på är om du har t.ex. ett sandfilter eller en biopelletsreaktor. Mitt råd är att du bara låter det ske och att saker kommer att klara sig fint. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, OR20 skrev:

Alltid svårt att säga exakt hur lång tid som ett kar klarar sig vid ett elavbrott men min erfarenhet är att 2h inte kommer att vara något problem så länge som det inte är allt för litet/överbefolkat eller står kallt. Om du känner dig orolig så kan du köpa en liten batteridriven luftpump för att få lite rörelse i karet men jag tror inte att det behövs under 2h. Det enda som jag skulle vara lite extra observant på är om du har t.ex. ett sandfilter eller en biopelletsreaktor. Mitt råd är att du bara låter det ske och att saker kommer att klara sig fint. 

Tack så mycket för input. Vet inte hur ofta detta har hänt er andra men jag började med salt för ca en månad sen så detta är ju typiskt😄 Minns inte om/när jag varit med om ett ”planerat” elavbrott tidigare….

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Payman skrev:

Hej! Fick precis ett sms om att Göteborgs energi planerar att stänga av elen i 2 h i mitt område 28 sep. Kommer invånarna att klara sig?  Har tre fiskar, mjuka koraller och div snäckor/eremitkräftor. Vad skulle ni säga är tidsgränsen innan invånarna tar skada?

Med vänlig hälsning, Payman

2 timmar med dessa invånare borde inte göra någon större skada. Är du hemma under avbrottet kan du ju alltid gå till akvariumet och röra runt med nånting (ex finger) för att skapa lite tillfälliga strömmar och ytrörelse. Man kommer en bit på det om man inte har alltför känsliga invånare :) 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...